Lüktető nyár a Dunakanyarban

Képgaléria megtekintése2015.07.27. - 14:30 | Harkainé Füzes Rita

Nagy a hőség és itt van pár nap szabadság. Menekülés a forró, poros nagyvárosból. Rövid az idő, így szóba se jön Horvátország vagy Olaszország. De nem is kell, hisz belföldön is számos jó helyet lehet találni. Például a Dunakanyart.

Mi a Dunakanyart céloztuk meg.  Itt minden együtt van, amit szeretünk, és amire vágyunk: történelmi látnivalók, kulturális- gasztronómiai élvezetek, fürdési lehetőség, kikapcsolódás és lüktető élet. Még hozzávehetjük a szerb filinget is, és nem kell ezért Belgrádig vagy Zimonyig utaznunk.

Szabad szállást könnyen találtunk, csak fel kell menni az internetre és máris feldob jó pár lehetőséget, még válogathatunk is. A kedvező árú szentendrei panziótól azt kaptuk, amit vártunk: egy valaha volt korszerű, mára már kicsit avíttas, gyönyörű zöld környezetben lévő tiszta szállást. A tulajdonosnő kedves, készséges idős hölgy. Igaz, hogy az éjszaka folyamán nem örültünk a főútról beszűrődő zajoknak, de becsukott ajtó, ablak mellett már ez se volt zavaró. Bár így meg reggelre vízben úszva ébredtünk.

Persze bárhol a környéken tudunk szállást foglalni, hiszen érdemes bebarangolni a környéket, ha már itt vagyunk, akkor ne csak Szentendrét lássuk. Vétek lenne Esztergomot és Visegrádot kihagyni. Esztergomban a bazilikát érdemes megcsodálni, a benne és körülötte lévő kiállításokkal egyetemben. A kincstár felbecsülhetetlen értékű egyházi tárgyait, a bazilika monumentális freskóit és orgonáját, de megtekinthetjük Mindszenty József hercegprímás kriptáját is. És milyen jó a közel 40 fokos hőségben a bazilika belsejében ezeket csodálni, kissé megpihenni, elmélyülni. Kifele jövet már az se zavar, hogy harmadszor próbálják ugyanazt az árut ránk sózni, mert a „szegényeknek" a hazaútra nincs pénze.

Nem messze Esztergomtól található Visegrád, ahol szintén sok látnivalóban lehet részünk. A vár részeként a Salamon- tornyot érdemes megnézni, majd gyalogosan vagy akár kerékpárral is felmehetünk a fellegvárba. Mi ezt ebben a hőségben kihagytuk és autóval tettük meg az utat. Körbejárhatjuk a várat, benn pedig összehasonlíthatjuk az Anjou és Mátyás-kori fegyvereket, viseletet és külön belépővel a Panoptikumot is megtekinthetjük. De mindezeken kívül gyönyörködhetünk a csodás panorámában is, mely a városra és a Dunára nyílik.

Lentebb találjuk Mátyás király rekonstruált nyári palotáját. A reneszánsz korba repülhetünk vissza a palota termeit, kertjeit végigjárva, megszemlélve a reneszánsz kori berendezéseket, a belső udvart és a szökőkutakat. Ilyenkor sajnálom, hogy még nem találták fel az időgépet! De aki ebből a korszakból további ízelítőt szeretne, annak lehetősége van a közelben lévő reneszánsz étteremben megkóstolni e korszak étkeit.

Szentendre pedig igazgyöngy a turista számára. A belváros macskaköves szűk utcácskái szerb hangulatot idéznek, de ez nem is csoda, hisz ők alapították a várost. Látnivalókban bővelkedik, a vallási türelem teljes példatárát hozza, gondolva itt a zsidó imaházra, a református, evangélikus, katolikus templomokra és a szerb ortodox templomra, székesegyházra. Bennük körbenézve felfedezhetjük a vallások közti különbségeket. A város még számos múzeummal, kiállítással vár bennünket. A nevéhez hűen, a „festők városa" rengeteg állandó művészeti kiállítással - többek közt Czóbel, Kmetty, Barcsay, Ferenczy - és számos időszaki kiállítással is vár bennünket. A városban nemcsak festők, grafikusok, hanem szobrászok alkotásaiban is gyönyörködhetünk. Mindenképpen tekintsük meg Kovács Margit  múzeumát, érdemes a kerámiákon található feliratokat végigböngészni, így garantált a vidám hangulat. Gyerekeknek külön élvezet a Mikrocsodák Múzeuma, vagy a Néprajzi Múzeum, a skanzen megtekintése.

Maga a szentendrei nyár is számos meglepetéssel vár. Minden héten csütörtöktől vasárnapig válogathatunk a színházi előadások, különböző koncertek, előadások, fesztiválok közt, így a kulturális élvezetekben sem szenvedünk hiányt. Számos gasztronómiai élménnyel is várnak bennünket, ha már itt tartunk, akkor két helyszínt is ajánlok. Az egyik a Rab Ráby étterem, amely közel 35 éve várja különleges, ízletes ételeivel a vendégeket. Amíg az ételre várunk, addig se unatkozunk, hisz az étteremben érdekes XIX-XX. századi gyűjteményt halmoztak fel. Ennek nézegetésében merülhetünk el vagy végigolvashatjuk, melyik asztalnál milyen híresség étkezett. De aki kis kocsmai hangulatra vágyik egyszerűbb ételekkel, az keresse fel a Gőzhajó nevezetű kocsmát, ahol Laci bácsi és a szerb sörök várnak ránk.

Esténként a Duna korzón sétálgatva elmerülhetünk a zajló élet forgatagában. Kiülhetünk az egymást érő sörözők, éttermek, cukrászdák teraszára és onnan figyelhetjük a város lüktetését.

És akkor még nem is beszéltem a Dunán való hajózási lehetőségről vagy a folyó hűs habjaiban való fürdőzésről.

Sajnos az időnk és a szabadságunk véges. Ismét várnak bennünket az unalmas, poros nagyvárosi utcák, a szorgos hétköznapok, de immáron feltöltekezve!