Tárlatok, képzőművészeti akciók a Bloomsday-en

Képgaléria megtekintése2016.06.17. - 11:45 | Büki László 'Harlequin' - Fotók: BLH, Szabó Bence Paszkál

Tárlatok, képzőművészeti akciók a Bloomsday-en

Június 16-án képzőművészeti tárlatok sora nyílt meg a Bloomsday-en. A főteret a "Komfortzóna" című térinstalláció "lengő betűi" uralták, a Bartók Terem kamaratermében Martyn Ferenc Ulysses grafikái és az NYME SEK Művészeti Intézet hallgatóinak Ulysses ihlette képregény-kiállítása várta a látogatókat. Az Irokéz Galériában Az öt legyőzi a hatot címmel Gerhes Gábor tárlata nyílt meg, a képzőművészeti hepeninget pedig szintén az egyetemi hallgatók akciófestészete zárta a Blum-háznál.

Nem múlhat el Bloomsday kortárs alkotás "leleplezése" nélkül: idén ez az NYME SEK Művészeti Intézet tanárainak és hallgatóinak "Komfortzóna" című térinstallációja volt, melyet Nagy Csaba ismertetett a hallgatósággal. Alapgondolata az emberi természet egyik jellemző tulajdonágát elemezte, azt, hogy mennyire erős az emberben a teremtett környezetéhez, komfort körülményeihez való ragaszkodása, a krízishelyzetek milyen reflexiókat indítanak el benne. 

Ezt követően a Bartók Terem kamaratermében folytatódott a tárlatnyitók sora: előbb az NYME SEK Művészeti Intézet hallgatóinak „Az Ulysses folytatása" című képregény kiállítását nyitotta meg Készman József. A tárlat anyaga a regényt folytatja, a Művészeti Intézet másodéves hallgatói ezt részekre bontva külön-külön dolgozták fel képregényben. Az elkészült képek állnak újra össze egy fonallá. Az előtérből a kamaraterembe lépve Martyn Ferenc Ulysses grafikái fogadták a látogatót, a tárlatot Pat Kelly, ír nagykövet nyitotta meg.

Az Új Irokéz Galériában "Az öt legyőzi a hatot" címmel Gerhes Gábor tárlata indította be a fantáziát. Az 1980-as évek második felétől alkotó Gerhes Gábor művészetének fókuszában a kezdetektől képi reprezentáció áll. Gondosan szcenírozott fotóin, installációin hétköznapi, banális jelenetek és tárgyak jelennek meg, melyek a bemutatás módja révén válnak kulturális referenciák hordozóivá. Gerhes kifinomult módon épít és szerkeszt meg ironikus humorban nem éppen vérszegény történeteket, amikbe jellegzetes nyelvi és vizuális, erőteljesen lokális jellegű kulturális referenciákat sző. Ezeknek a jellemzőknek köszönhetően nehéz meghatározni, hol húzható meg a határ a valóság különböző típusai (tárgyak, fotók, festmények) és kategóriái (tárgy, személy és fogalom) között. Munkáinak visszatérő témái a jelen és a közelmúlt magas- és tömegkultúrája, a nyelv, illetve annak kapcsolata a vizualitással. A kiállítás nagyrészt az Irokéz Gyűjteményben lévő, médiumukat tekintve változatos műveket vonultat fel: a Nimród-oltár - a kereszt leváltása című installációt (2009), az Old Song (2006) és az emblematikus Öt legyőzi Hatot (2001) című fotónyomatokat, a Megérteni egy kis életet (2009) című porcelánszobrot, valamint az Adjatok oda neki mindent és a Legyen nekem a művészet... című zászlós munkákat (2010). A kiállításon látható továbbá a Trafóban 2013 végén megrendezett Neue Ordnung című projekthez tartozó Konfabuláció (2013), illetve a Capa Központban 2015-ben kiállított Vallási téboly - Isten kellemetlen közelsége (2015) címet viselő fakeresztek is.

Az este sem maradt képzőművészeti attrakció nélkül: a Bloom-ház előtt a regényt felidéző akciófestészetbe fogott néhány hallgató, akik álhomlokzatot installáltak az épület elé azzal a szándékkal, hogy felidézzék a Joyce regény hősét. Az akciófestészet részeként projektor vetítette a regény szövegét a térkőre, kortárs zene mellett.

Kapcsolódó írásunk:

Félnapnyi Írország - Bloomsday 2016

2016.06.17. - 02:30 | Büki László 'Harlequin'

Félnapnyi Írország - Bloomsday 2016

Egy fél napra mindig ír lesz június 16-án Szombathely. Idén huszonkettedszer lett. Útvonal-pecsételés, koncertek, tárlatok hagytak nyomot a szubkulturális esemény 22. évfordulóján.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás