Szombathely valóban a kerékpárosok városa?
2016.07.06. - 12:30 | Dart
A város hivatalos kommunikációjában igen, a gyakorlatban azonban csak részben. A Tour de Hongrie kerékpáros verseny szombathelyi prológ futama megmutatta, akár gyorsasági versenyt is lehet rendezni a Fő téren, de hétköznapi embernek kerékpározni csak észak-déli vonalon lehet.
Az elmúlt évek fejlesztéseit nézve örvendetes mértékben nőtt a szombathelyi bicikli utak hossza. Az Oladi Lakótelep melletti kerékpárút sokakat csábít tekerésre, a Haladás pálya és a Perint patak közti bringaút szintén biztonságos, benzingőzmentes közlekedést tesz lehetővé. Végre Zanat kerékpáros megközelítése sem egy túlélő túrához fog hasonlítani. Voltak tervezési fiaskók a KISZ Lakótelepen, ahogy a régi és az új bicikliút csatlakozását csak egy S kanyarral sikerült megoldani. Könyörgöm, mibe kerülne még 2 négyzetmétert még leaszfaltozni, megszüntetve ezzel egy balesetveszélyes helyszínt?
Kerékpározás szempontjából a belváros közlekedése katasztrofális. A város régi közlekedési csomópontja a Fő tér, mára sétáló utca. Korábban a bicikliforgalom teljesen ki volt tiltva. A tér felújításakor az észak-déli irányban szerencsére kerékpárút épült, ez sokat javított a közlekedési helyzeten. Kelet-nyugati irányban viszont tilos bringázni. Két lehetőség maradt, vagy a forgalmas Thököly utat használni csuklós buszok közt szlalomozva, vagy Király utca - Mártírok tér - Kőszegi utca vonalán nagyot kerülni. Apropó Kőszegi utca. Csak az utcán északi irányban haladva van kerékpárút, a Fő tér iránya tekerők mellett az autók csak centizve férnek el, emiatt napi szintűek a balesetveszélyes helyzetek. Ha lehetőség lenne a Fő teret valamilyen megoldással kelet-nyugati irányban is átszelni, csökkenne a Kőszegi utca biciklis forgalma. A két keréken közlekedők már valamilyen részmegoldásnak is örülnének:
1. Legyen csak a tér ¾-éig kelet-nyugati irányban kerékpárút, ahol összeszűkül a tér azon 100 méteren áttolja mindenki a bringát.
2. Legyen sebességkorlátozás pl. 10 km/óra, vagy 8, vagy 6.
3. Legalább az esti és éjszakai órákban lehessen bringázni, amikor minimális, vagy nulla a gyalogos forgalom, pl. este 8-tól reggel 6-ig.
4. A Ferences templomnál a Király utca és a Thököly utca közt lehessen már pedálozni. Régen itt is autós forgalom volt, most pedig ezek a fránya biciklisták is ki vannak tiltva.
Jelenleg a Fő téren a szabálykövetők leszállnak a nyeregből és tolják a gépet, a türelmetlenek egyik lábukkal a pedálon „rolleroznak", az őrültek átszáguldanak a téren, a lezserek pedig semmivel sem foglalkozva tekernek, míg a térfigyelő kamerák melletti dobozból rájuk nem szól az Úr hangja:
- Azonnal szálljon le a kerékpárról!
Szombathely fő közlekedési tengelye a Szent Márton út a város keleti részén fekvő üzemeket, bevásárló centrumokat és a nyugati részén fekvő lakótelepeket köti össze.
A városból kivezető oldalon Szent Márton úti kerékpárút a Nádasdy utcánál megszűnik, onnan a Pálya utcáig a kerékpárosok a négysávos úton a többi járművel együtt haladnak. Nem kellemes csúcsforgalomban az öreg kormoló dízelek, rozzant buszok kipufogója mellett haladni, bizony ilyenkor elkelne egy gázálarc.
A városközpont irányába sem jobb a helyzet, ott is véget ér a Szent Márton templomnál a bicikliút, vagyis elkanyarodik a Barátság utca felé. Aki pedig a Fő tér irányába haladna, az szálljon le a földre és gyalogoljon. Itt pedig csak egy kis festékre lenne szükség és kész a bicikliút, mert ugyanolyan széles a járda, mint ahol már korábban kerékpárutat festettek.
A jelentős számú, napi közlekedési eszközként kerékpárt használók nevében, kérjük az illetékeseket a jövőbeni fejlesztési irányok kimunkálásakor vegyék figyelembe a kerékpárosok érdekeit is, hogy Szombathely igazán kerékpárosbarát várossá válhasson.
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1884 szavazat
Új hozzászólás