Kaja-Para: ha gyomrost kaptál - Gasztrokritikákkal épít közösséget egy blog

2017.03.02. - 12:00 | vaskarika.hu - Fotók: Fotó: Kaja-Para blog

Kaja-Para: ha gyomrost kaptál - Gasztrokritikákkal épít közösséget egy blog

"Úgy éreztük, hogy elég a sunnyogásból, abból, hogy sok helyen megelégszenek egy kevesebb vagy több sebből vérző vendéglátással, aztán a vendég vagy visszajön, vagy nem." Gasztrokritikákkal épít közösséget egy blog, bemutatjuk, hogyan!

HIRDETÉS

Éttermi kritikák, félig vendég, félig szakmai szemmel. Az étel minősége, a felszolgálás milyensége, a hely tisztasága. Ezek a fő szempontok abban a facebookon működtetett blogban, amibe bárki eljuttathatja pozitív vagy épp negatív gasztroélményeit. A blog ötletgazdáit kérdeztük.

Honnan jött az ötlet, hogy indítsatok egy ilyen oldalt?

Mindannyian szeretünk enni, jó helyekre járni, és főként, onnan jó szájízzel eljönni. Viszont sajnos mindannyiunknak volt már olyan élménye, amikor valami miatt rosszul sikerült a látogatás. Nagyjából egyidőben jutottunk el arra a pontra, amikor már ki szerettük volna adni magunkból ezeket a tapasztalatokat. Úgy éreztük, hogy elég a sunnyogásból, abból, hogy sok helyen megelégszenek egy kevesebb vagy több sebből vérző vendéglátással, aztán a vendég vagy visszajön, vagy nem. Mi szeretnénk mindenhova szívesen visszamenni, felnyitni az emberek szemét mindkét oldalon.
Úgy gondoljuk, hogy helyi szinten egyedi kezdeményezésről van szó, és ezt a követőink visszajelzései is megerősítik. Nagyon jó érzés, amikor jelzik, hogy már régen jött ki tőlünk poszt, és nagyon várják az újat.

Milyen gasztronómiai kötődésetek van?

Az alap lelkesedésen kívül többféle irányból van közünk a konyhaművészethez. Az egyikünk családjában például étteremvezető van, és van, aki maga is végzett szakács.

Mire figyeltek, mik a szempontok egy vendéglátóhelyen?

Vannak közös és egyéni igényeink. Mivel különbözőek vagyunk, ezért más-más szempontok vannak fókuszban az alapvető dolgokon kívül. Természetesen központi kérdés maga az étel, az íze és az ízek harmóniája, az állaga, mi az, ami megkülönbözteti a többitől, bele tudtak-e vinni valami meglepőt. Fontos szempont a tálalás, a külcsín. Úgy gondoljuk, hogy a mai világban, amikor világhírű szakácsaink vannak, igenis lehet és kell tanulni, inspirálódni az ő munkájukból. Egyébként köztünk is van olyan, aki előnyben részesíti az emberes adagot, míg a másiknak inkább az a fontos, hogy a kreatív tálaláson keresztül lássa azt, hogy a séf valami egyedit akart kiküldeni a konyhából.

Fotó: Kaja-Para blog

Az ételen kívül mindig beszélni kell a kiszolgálásról, ami szintén sarkalatos pontja a vendéglátásnak. Ez ugyanolyan lényeges egy étteremben, mint egy streetfood vagy büfé jellegű helyen. Sajnos volt, hogy meg kellett kérni az éttermet, hogy küldjenek egy másik pincért. Viszont nagy öröm (és sajnos ritkaság), amikor a pincér tisztában van az ételek összetevőivel, az elkészítésükkel, a bennük lévő allergénekkel. Ha nem tud is mindenre válaszolni, nem gond, de elvárjuk, hogy akkor megkérdezze például a szakácsot. Nem nagy dolog.

Alapvető szempont a tisztaság. Megnézzük a terítéket, a mosdót, az éttermet, a bútorokat, és ide tartozik sokak mumusa, a kajaszag. Annyira kiábrándító, amikor elmegyünk egy kellemes vacsorára, aztán a kocsiban már fojtogat a konyhaszag, otthon meg megy minden egyenesen a szennyeskosárba. Persze annak is megvan az előnye, ha gyorsan lekerül a ruha, de szerintünk ezen nagyon sok helyen kell még javítani. Volt olyan, hogy konkrétan könnyezett a szemünk a hagymaszagtól egy olyan helyen, ahol a pincében volt a konyha. Mint amikor anyukád süti otthon a mini konyhában a szalonnás-hagymás tojást...

Pontozni szoktuk az ár-érték arányt is, mert az emberek nyilván arra is kíváncsiak, hogy mennyiből jön ki egy négyfős családnak a vasárnapi ebéd, belefér-e még utána egy fagyi vagy egy kávé.

Fontos, hogy egy vélemény nem vélemény, ezért igyekszünk egy-egy helyre többször is elmenni, hátha épp csak kifogtunk egy rossz napot (vagy jót ).

Mi az, ami a leginkább kicsapja Nálatok a biztosítékot?

Az alkalmatlan személyzet. Volt, hogy bementünk egy streetfood helyre, ami majdnem üres volt, és azzal indítottak, hogy nem köszöntek vissza! Ott, akkor eldöntöttem, hogy többet nem jövök ide. A későbbiekben sem lett jobb a helyzet, a hangnem rendkívül barátságtalan maradt, és úgy nézett ki, hogy még ők tesznek nekem szívességet, hogy rendelhetek valamit.

Én mindig megkérem a felszolgálót, hogy semmi esetre se legyen az ételemen bors. Ennek ellenére többször hozták már ki a rendelést megborsozva. A „csak a pácban volt egy kicsi", az „ez csak a díszítés", valamint „a köretet nem ugyanaz készíti, mint ki a húst" magyarázatok nem segítenek semmit a helyzeten.

Nemrég az egyik kedvenc helyünkön azzal szembesültünk, hogy az ételek kb. fele étlapváltás miatt nem rendelhető. Én itt már régebben is nehezményeztem, hogy többször is előfordult, hogy elfogyott ez, meg elfogyott az. Természetesen elfogadtam a magyarázatot, hogy igyekeznek inkább friss alapanyagokból dolgozni. Az aktuális étlap nem sokban különbözött a régitől, ezért sem értjük a dolgot. Nemsokára visszatérünk, hogy lecsekkoljuk az új felhozatalt.

Fotó: Kaja-Para blog

Mennyire tudjátok az inkognitótokat megőrizni?

Szombathely kis város, itt nem marad sokáig semmi titokban. Azért rejtettek az adminok, hogy emiatt ne legyenek esetleg elfogultak a vendéglátósok. Persze többen is tudni vélik, hogy ki vagy kik állnak az oldal mögött, de volt olyan is, hogy olyanra tippeltek, aki nem volt közülünk való.

Mivel van a legtöbb probléma?

Sok helyen megragadtak egy szinten, ugyanazzal a kínálattal, és nincs semmilyen fejlődési igény. Nyilván rengeteg vendég megszokta már az étlapot, az ízeket, szereti az ebből fakadó állandóságot, biztonságot. Mégis azt hisszük, hogy érdemes újat mutatni, mert ennek is van nem kis közönsége. Az új pedig nagyon sokféle dolog lehet.

Ti szoktatok főzni?

Igen, mindannyian szívesen kipróbáljuk magunkat, kisebb vagy nagyobb társaságnak is. Volt, aki közülünk eljátszott egy lakásétterem gondolatával is, illetve olyan is, akinek még megvalósítandó álma egy saját étterem. Akkor fogják majd akasztani a hóhért...

Hova tart az oldal? Mi a hosszabb távú célotok vele?

Többen megjegyezték, hogy hú, most aztán retteghetnek az éttermek, mert mi majd jól megírjuk, hogy mi, hol, hogyan, mennyiért stb. A cél egyáltalán nem az, amikor elmegyünk valahova, hogy mindenáron belekössünk valamibe. Hogy mindenképpen valami rosszat írjunk (annak ellenére, hogy ezt is szívesen olvassák az emberek). A L'ecsóban is leírja a kritikus, hogy az ő dolga sok szempontból egyszerű, mert például nem vállal kockázatot, ellenben egy rossz kritika tönkre teheti valaki sokéves munkáját. Mi azt szeretnénk - ha mondhatjuk így, az a küldetésünk -, hogy segítsünk a vendéglátónknak a visszajelzésünkkel, hogy mit lehetne jobban csinálni. Sok vendég nem szól semmit, fizet, azt mondja, hogy persze, minden megfelelt, de korántsem, aztán szépen kisétál az ajtón, nem jön vissza soha többet, sőt, még el is mondja minden szomszédnak, hogy milyen rossz volt az a hely. Egyúttal azt is szeretnénk, ha az emberek vendégként kulturáltan meg tudnák fogalmazni, ha valami nem volt tökéletes, így lenne ez egy előremutató, közös munka.

Fotó: Kaja-Para blog

Mit üzentek az éttermeknek, vendéglátóhelyeknek?

Azt üzenjünk, hogy ne aggódjanak, mert mindent meg fogunk írni ezután is!

(Szerkesztőségünk partnerséget vállal a Kaja-Para gasztrobloggal, és időnként leközli éttermi kritikáit, valamint "meglepetésszerűen" gazdagítja azt! )

Új hozzászólás