Boszorkány vagy te is! – A salemi boszorkányok a Weöres Sándor Színházban

Képgaléria megtekintése2018.05.12. - 11:15 | Rozán Eszter - Fotók: Mészáros Zsolt / Weöres Sándor Színház

Boszorkány vagy te is! – A salemi boszorkányok a Weöres Sándor Színházban

Alföldi Róbert rendezésében láthatja a közönség Arthur Miller: A salemi boszorkányok című darabját a Weöres Sándor Színházban. Aki igazi Alföldi-alkotásra vágyik, nem fog csalódni, hatalomvágy, féltékenység, bosszú, hiszékenység, polgárpukkasztás, társadalomkritika egyaránt szerepel a darabban, mindez a színház színészeinek nagyszerű tolmácsolásában.

Megrázó, polgárpukkasztó, nyomasztó és egyben felemelő Arthur Miller: A salemi boszorkányok című drámája Alföldi Róbert rendezésében. Nyomasztó, mert mindvégig tudjuk, hogy a történet valódi eseményeken alapszik, és ott bujkál bennünk a kisördög, hogy bármikor megtörténhet újra. A helyszín a 17. századi gyarmati Amerika, vagy mégsem, a 70-es évek Magyarországa, mint ahogy az egyik néző megjegyezte, pontosan olyan konyhakredence volt a 70-es években, mint amilyent a díszletben láthatunk. Vagy talán inkább napjainkban játszódik? A tömeghisztéria, a hataloméhség, a babonaság, a koncepciós perek, a bosszúállás sajnos örök érvényűek, nincs olyan történelmi korszak, melyben ne találnánk rájuk példák garmadáját. Milyen más lehetősége van egy külvilágtól elzárt, információtól megfosztott kisközösségnek, mint a saját levében fortyogni? Kiteljesedhet-e valaki, ha bűn a tánc, a rongybaba egyértelmű bizonyíték a boszorkányságra, a könyvek olvasása elítélendő, betegséget csakis rontás okozhat, és fiatal lányok akasztófára küldhetnek embereket? A Weöres Sándor Színházban különös világ tárul elénk, mely egyszerre furcsa, mégis hátborzongatóan ismerős.

Miller drámája remekül végigvezeti, hogyan lesz egy ártatlannak induló gyerekcsínyből végzetes tragédia. Pár lány kimegy éjszaka az erdőbe, hogy boszorkányosdit játsszanak. Hogy komolyan gondolják-e, vagy csupán kíváncsiságból, esetleg lázadásból teszik, végső soron mindegy, mert lebuknak, és menteniük kell az irhájukat. Ösztönösen alkalmazzák a legjobb védekezés a támadás taktikáját, majd miután ráébrednek, hogy mekkora hatalom van a kezükben, már tudatosan mártanak be sorra mindenkit. Abigail Williamst, Parris tiszteletes unokahúgát (Fekete Linda) személyes bosszú vezérli, meg van győződve róla, hogy csak úgy kaphatja vissza John Proctort (Bányai Kelemen Barna), ha boszorkánysággal vádolja a feleségét (Bánfalvi Eszter). Kiváló színészi alakításokat láthatunk, nem tudjuk kivonni magunkat a karakterek hatása alól, együtt szenvedünk, félünk vagy rettegünk velük.  Parris tiszteletes, salemi lelkipásztor (Mertz Tibor) ellentmondást nem tűrő (ám legbelül rettegő), folyton csak a sátánról beszélő alakja ellentétben áll Hale tiszteletes, beverley lelkipásztorral (Kálmánchelyi Zoltán) aki egyáltalán nem olyan, mint amilyennek első látásra tűnik, a bűn mögött képes meglátni az embert is.

A főbűnös persze ki lenne más, mint Tituba, Parris néger szolgálója (Vlahovics Edit), de a lányok válogatás nélkül megvádolnak mindenkit. Kedves Rebecca Nurse (Kiss Mari) figurája, akinek pontosan helyén van a szíve. És a többiek? A Putnam házaspár (Nagy Cili és Kelemenen Zoltán) készségesen elhisz mindent a boszorkányokról, Thomas Putnam felemelt karokkal várja, hogy a bűbáj áldozatául esett Betty Parist (Gonda Kata) elkapja, ha az netalán elrepülne. Igen, a kis település lakói elhiszik, amit a lelkipásztoruktól hallanak, hisznek a rossz erejében, és elkeseredetten bizonygatják kivégzésre váró hozzátartozóik ártatlanságát. A hatalom képviselői azonban vakok és süketek, Danforth, kormányzóhelyettes, a bíróság elnöke (Szerémi Zoltán), Hawthorne, bíró, a bíróság ügyésze (Kenderes Csaba) a rideg és kegyetlen uralkodó hatalmat testesítik meg, semmi emberi tényezőt, semmilyen enyhítő körülményt nem vesznek figyelembe. Mary Warren, Proctor szolgálója (Hartai Petra) nehéz helyzetbe kerül, döntenie kell, a saját életét védje-e, vagy kitartson-e az igazság mellett? Ezt a döntést nem ússza meg a mindkét lábával a szilárd talajon álló, önmagával vívódó, a megvádoltakat megmenteni akaró gazdája, John Proctor sem.

Nem lenne igazi Alföldi-rendezés polgárpukkasztó jelenetek nélkül. A salemi boszorkányok az emberi létezés mélyére merül, és nem bukhatunk alá úgy, hogy a tabunak számító dolgokat kihagyjuk. Tömeghisztéria, hatalomvágy, kéj, halál szorosan összefonódnak, még ha a legszívesebben szőnyeg alá söpörnénk is. Megrázó nézni a darabot, olykor összeszorul a szívünk, máskor nevetünk. Lehetetlen nem elmosolyodni, amikor a „nagyurak" felfedezik, hogy fordítva áll a kereszt az ajtó fölött, és hipokrita igyekezettel sürgölődnek, hogy visszategyék eredeti pozíciójába.

A salemi boszorkányok nem egy könnyed, szórakoztató darab, elgondolkodtat, s arra késztet, hogy kritikusabban vizsgáljuk a környezetünket. Lehet szeretni vagy nem szeretni az Alföldi-darabot, de valamerre mindenképpen kibillent. Aki nem hiszi, győződjön meg róla!

Szereplők:

John Proctor/Bányai Kelemen Barna

Elizabeth Proctor, John felesége/Bánfalvi Eszter

Abigail Williams, Parris unokahúga/Fekete Linda

Danforth, kormányzóhelyettes, a bíróság elnöke/Szerémi Zoltán

Parris tiszteletes, salemi lelkipásztor/Mertz Tibor

Hale tiszteletes, beverley lelkipásztor/Kálmánchelyi Zoltán

Hawthorne, bíró, a bíróság ügyésze/Kenderes Csaba

Mary Warren, Proctor szolgálója/Hartai Petra

Rebecca Nurse/Kiss Mari

Francis Nurse, Rebecca férje/Avass Attila

Giles Corey/Jordán Tamás

Tituba, Parris néger szolgálója/Vlahovics Edit

Mrs. Ann Putnam/Nagy Cili

Thomas Putnam, Ann férje/Kelemen Zoltán

Betty Paris/Gonda Kata

Ezekiel Cheever, bírósági jegyző/Bajomi Nagy György

Herrick, porkoláb/Szabó Róbert Endre

Mercy Lewis, Putnamék cselédje/Wessely Zsófia

Susanna Walcott/Dunai Júlia

 

Díszlet/Jelmez: Kálmán Eszter         

Ügyelő: Győrváry Eszter      

Kellékes: Viszlay Zoltán Fülöp

Súgó: Kovács Krisztián

Rendezőasszisztens: Kovács Krisztián         

Rendező: Alföldi Róbert 


Az előadás megtekintése 16 éven aluliaknak nem ajánlott!

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás