Mától változnak az üzemanyagok jelölései - Egy ideig biztosan sok lesz a félretankolás

2018.10.12. - 10:15 | vaskarika.hu

Mától változnak az üzemanyagok jelölései - Egy ideig biztosan sok lesz a félretankolás

Új jelölést kapnak a töltőállomásokon és az október 12-e után legyártott autókon is az üzemanyagfajták. A most életbe lépő EU-s szabályozás célja a jelölések egységesítése. A jogalkotói szándék bizonyára jól megalapozott, de most egy ideig még nem tanácsos reflexből tankolni, mert könnyen gázolajjal tölthetjük fel a benzintankot.

Irányelvben szabályozza az alternatív üzemanyag-infrastruktúra uniós szintű bevezetését az Európai Parlament és az Európai Tanács; ez írja elő egyebek mellett azt is, hogy az új (vagyis a gyárakból 2018. október 12-e után kikerülő) járműveken, illetve a benzinkutak minden kútoszlopán és töltőpisztolyán egységes címkékre van szükség annak érdekében, hogy az autósok pontosan ki tudják választani a járművük számára megfelelő üzemanyagot.

Ezt az információt eddig is megtalálhattuk az autók kézikönyvében és a legtöbb üzemanyagtöltő pisztolyon, kútoszlopon, de megjelenítésük országonként változó volt - itthon többnyire a „benzin" felirat és esetenként az oktánszám, illetve a „dízel" felirat volt látható. Az új szabályozás egyik célja, hogy ezeket a jelöléseket Európa-szerte harmonizálják, egységesítsék.

A címkéknek - szól a verdikt - október 12-től, vagyis péntektől egyértelmű és a fogyasztók számára jól látható módon meg kell jelenni az Európai Unió összes üzemanyagtöltő állomásán benzin, gázolaj, hidrogén (H2), sűrített földgáz (CNG), cseppfolyósított földgáz (LNG) és a cseppfolyósított propán-bután (LPG) forgalmazása esetén.

Az alábbi jelölésekkel találkozunk majd a kutakon és az üzemanyagtöltő nyílások mellett:

Forrás: Fuelseurope/UPEI

Forrás: Fuelseurope/UPEI

Ahogy a fenti képen is látható, el kell köszönnünk a megszokott sárga és zöld színkódoktól: a benzint ezentúl egy körben elhelyezett E betű és szám jelöli majd (az oktánszámra, illetve az etanolra vonatkozóan), a gázolajat pedig egy négyzetben elhelyezett B betű és szám jelöli. Az alternatív üzemanyagok betűjele egy rombuszban lesz feltüntetve.

Most jönnek a félretankolások

Az új szabályozás bevezetése a gyakorlatba minden bizonnyal nem lesz zökkenőmentes, a kutaknak fel kell készülniük a megnövekedett vásárlói információkérésre, illetve problémát okozhat az is, hogy azokban az országokban, ahol „a benzin benzin", nem pedig mondjuk petrol, zavaró lesz a B jelű töltőpisztoly - amin keresztül gázolaj áramlik majd a benzintankokba.

Az általunk megkérdezett töltőállomásokon - ahol bár ismerik az új szabályozást, de még nem emelték át, csak készülnek rá - elmondták: félretankolásokra (vagyis benzinüzemű autók gázolajjal történő feltöltésére és fordítva) eddig is volt példa, sőt, még arra is, hogy a személyzet követett el ilyen hibát.

Az új szabályozás átvétele után azonban attól tartanak, hogy sokan lesznek, akik reflexből nyúlnak a pisztoly után, és a B jelű pisztolyból megtöltik a benzintankot.

Budapest, 2018. január 25. Kútoszlopok egy OMV töltőállomáson a II. kerületi Szilágyi Erzsébet fasoron 2017. január 25-én. MTI Fotó: Mohai Balázs

Képünk illusztráció (Fotó: MTI/Mohai Balázs)

Mi történik, ha félretankolunk?

Ennek több következménye is lehet - és bár egyik sem végzetes a motorra nézve, mégsem tesz jót annak, főleg ha többször előfordul. Ha van valamennyi benzin a tankban, amikor rátöltjük a gázolajat, akkor a legtöbb esetben észre sem venni a félretankolást - egészen addig, amíg az utolsó csepp benzin ki nem ürül, utána ugyanis a gépkocsi rángatni kezd.

Benzin „rátankolásával" az autó újra elindul, de félretankoláskor célszerű szerelő tanácsát kérni - figyelmeztettek a töltőállomáson, hozzátéve, hogy előfordulhat az is, hogy ki kell szivattyúzni a tankból az üzemanyagot.

Fontos tudni azt is, hogy a félretankolásokból eredő károkat egyes kutaknál abban az esetben állja a biztosító, ha a kútkezelő hibázott, ám az „egyéni" félretankolások (nem ritkán borsos)  következményeit magunknak kell állnunk.

Egységes lesz, de hol?

A hazai kutak jelentős hányadán még nem alkalmazták az új jelöléseket. Ennek a magyarázata az, hogy a jogszabály pontos rendelkezéseit nemzeti hatáskörben fektetik le, így számíthatunk még egy rövidebb-hosszabb átmeneti időszakra, illetve arra is, hogy a kútfejeken egyszerre szerepel majd a régi és az új jelölés.

Az új címkék minden uniós tagállamban, az EGT-országokban (Izlandon, Liechtensteinben és Norvégiában), valamint Macedóniában, Szerbiában, Svájcban és Törökországban kerülnek bevezetésre. Hogy a Brexit után az Egyesült Királyság alkalmazza-e az EU erre vonatkozó szabályait, arról nemzeti hatáskörben dönt. Miután azonban a gyártósorokról lekerülő új autókon biztosan szerepelni fog az EU-s standard, feltételezhető, hogy ott is használják majd a töltőállomások a címkéket.

Új hozzászólás