Nem törékeny virágszálak – Acélmagnóliák a Weöres Sándor Színházban

Képgaléria megtekintése2018.11.22. - 00:50 | Rozán Eszter - Fotók: Mészáros Zsolt / Weöres Sándor Színház

Nem törékeny virágszálak – Acélmagnóliák a Weöres Sándor Színházban

Vidám, ugyanakkor szívbemarkoló Robert Harling: Acélmagnóliák című darabja, melyet a Weöres Sándor Színházban láthatunk. Egy amerikai kisváros fodrászüzletének mindennapjaiba nyerhetünk betekintést, ám a könnyed csevegések mögül gyorsan előbújik az élet valódi arca.

Igazi sikerdarabnak ígérkezik Robert Harling: Acélmagnóliák című színjátéka a Weöres Sándor Színházban. Adott egy fodrászüzlet egy álmos louisianai kisvárosban, az amerikai délen, ahová nemcsak a szépség kedvéért járnak a hölgyek, különösen a törzsvendégek, hanem egy kis pletykálkodásért is. Egy jó fodrászszalonban lehet beszélgetni, megvitathatjuk ügyes-bajos dolgainkat, kitárgyalhatjuk a pasikat, recepteket cserélhetünk, és egyáltalán, kiönthetjük, ami a szívünket nyomja. A könnyednek tűnő fecsegés mélyén azonban más is megbújik. Fokozatosan bomlanak ki előttünk különböző emberi sorsok, nehézségek, betegség, elkerülhetetlen a tragédia. Az Acélmagnóliák hat szereplője átlagos nő, lehetnénk mi is akármelyikük, mert a darab amennyire tipikusan amerikai, olyannyira magyar is. Talán mi nem rezzennénk össze, ha valamelyikünk férje pisztollyal lövöldözne a madarakra? Nem csodáljuk meg mi is ugyanúgy egymás új frizuráját vagy ruháját, mint a darabbeli hölgyek?

„Natural beauty doesn't exist!" (Természetes szépség nem létezik) hirdeti a felirat az üzletben, ez Truvy, a fodrászüzlet tulajának (Bálint Éva) hitvallása. Bálint Éva előadásában egy csupaszív üzletasszony jelenik meg előttünk, aki imádja a szakmáját, s annak ellenére sem ábrándult ki az életből, hogy a férje nem éppen a legideálisabban viselkedik. Shelby, aki a város legszebb lánya (Alberti Zsófi), az esküvőjére készülődik, s hol máshol lehetne megbeszélni az előkészületek izgalmait, mint a fodrászatban. Shelby az ifjúság összes optimizmusával  tekint a jövője felé, jóllehet már akkor sejtjük, hogy nincs minden rendben. Emily, Shelby anyja (Németh Judit) aggódik is, ugyanakkor osztozik lánya örömében. De ott vannak a többiek, Clairee, a polgármester özvegye (Szalai Kriszta) és Valery, a szomszéd, kutyás nő (Vlahovics Edit). A rendszeres találkozások során barátság alakul ki közöttük, valódi összetartás, mert a hétköznapokon civódnak és tréfálkoznak ugyan, de azonnal segítenek egymásnak, ha arra van szükség. Annelle-t, az új fodrászkisasszonyt (Dunai Júlia) gyorsan befogadják, a kezdeti kicsit rosszmájú megjegyzések után csapatuk teljes jogú tagjának tekintik.

A darabot Robert Harling amerikai író, producer és filmrendező írta. Az addig középszerűnek tartott Harlingnak az Acélmagnóliák hozta meg a világsikert. Eredetileg jogot tanult, bár a szakmájában sosem dolgozott, az utolsó vizsgáját se tette le. Az Acélmagnóliák személyes tapasztalaton alapszik, a szerző a húga, Susan Harling-Robinson tragédiáját dolgozza fel. Eredetileg egy rövidebb elbeszélésnek szánta, de aztán színdarab kerekedett belőle, a könnyed, vidám dialógusokkal a tragédia okozta fájdalmat igyekezett csillapítani. A darabot világszerte bemutatták, az Egyesült Államokon kívül többek között Nagy-Britanniában, Franciaországban, Japánban, Lengyelországban, Svédországban, és Magyarországon is. 1989-ben filmadaptáció is készült belőle Julia Robertssel, de tévéfilm formájában is feldolgozták.

Nagy Cili rendezésében tökéletesen átjön Harling eredeti szándéka. Élvezzük a humorral, évődésekkel teli párbeszédeket, miközben szinte észrevétlenül sodródunk az elkerülhetetlen felé, mely még a maga tragikus mivoltában is megőriz valami könnyedséget. A darab élvezetes, pergős, annyira leköti a figyelmet, hogy arra eszmélünk, már véget is ért az első felvonás, hogy aztán várhassunk a másodikra.

A színészek kiválóan jelenítik meg a karaktereteket, Németh Judit, az örök anya (a Médeiában is remekelt) a kétségeivel, aggódásával, önfeláldozásával, Vlahovics Edit Valeryje kedves figura, a stílusa, megjelenése, az egész lénye megragadja a nézőt. Annelle átváltozása is figyelemreméltó, de Bálint Éva és Szalai Kriszta karakterei is önmagukért beszélnek. Szinte kedvünk lenne elmenni Truvy fodrászüzletébe és kérni egy kis kifésülést. És persze ott van Shelby, a rózsaszín imádatával, aki dacos, de jószívű lényével azonnal meghódítja a közönséget. A tragédiája megrendít, de nem temet maga alá, az élet megy tovább.

S még mielőtt a férfiolvasók megijednének, és azt mondanák, hogy ez egy női darab, ezért nem is érdemes megnézniük, eláruljuk, hogy ez nem így van. Az Acélmagnóliák nekik is szól. A színdarab végére sokat megtudhatnak a női nemről, többek között azt, hogy a nők nem törékeny virágszálak, nem magnóliák, vagy ha mégis, akkor acélmagnóliák.

Szereplők:

Emily (Shelby anyja)/Németh Judit
Truvy (a fodrászüzlet tulaja)/Bálint Éva
Shelby (a város legszebb lánya)/Alberti Zsófi
Valery (a szomszéd, kutyás nő)/Vlahovics Edit
Clairee (a polgármester özvegye)/Szalai Kriszta
Annelle (az új fodrászkisasszony)/Dunai Júlia

Díszlettervező: Kiss Borbála

Jelmeztevező: Nagy Cili, Varga Alexandra

Kellékes: Viszlay Zoltán Fülöp

Ügyelő: Móri Csaba

Súgó: Jenei Ági

Rendezőasszisztens: Balogh Lívia

Rendező: Nagy Cili

Bemutató: 2018. november 23. 19 óra, Márkus Emília terem

A színdarab magyarországi előadását a Samuel French Ltd. és a Theatrum Mundi Színházi és Irodalmi Ügynökség különleges megállapodása teszi lehetővé.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

SE 2018.11.22. - 12:13
Illene megvárni a premiert, meielőtt kikerül egy színházi kritika....
BLH 2018.11.22. - 17:22
Tévedés! 1. A házi főpróba már lement, azaz a közönség már látta a megjelenés előtt a darabot! 2. A publikálás előtt megkérdeztük a színház sajtósát, aki mondta, hogy semmi akadálya, tehát korrekt és előrelátó módon jártunk el! 3. Köszönjük a kitűntető figyelmet, örülünk, hogy minket olvas! :)
NKI 2018.11.22. - 19:29
Ha egy színház megjelenteti a közösségi oldalán a médium kritikáját, azzal pont azt üzeni, hogy rendben van a nyilvánossága. SE, nem olvasol a sorok közt? Pedig illene képbe kerülnöd.