Kirándulástippek: Belovich-kápolna és Őz-kút

Képgaléria megtekintése2019.04.08. - 00:30 | Büki László 'Harlequin'

Április 7-én a Mária-út vonalán kerestünk fel két kirándulóhelyet, az Ólmod határában levő Belovich-kápolnát, és a tőle 15 perc járásra levő, a kőszegi Alsó-erdőben található Őz-kutat.

Első úticélunk Kőszegről is megközelíthető a Mária-út gyalogos zarándokútvonal mentén - táblát a főútról nem láttunk... -, mi Ólmodról indítottuk a könnyű és nem is hosszú túrát. A kis településen a Fenyő utcában, a település végénél levő Mária-szobornál parkoltunk le, és az alpannonia turista-útvonalon indultunk felfele. Az enyhén emelkedő útszakasz széles és jól jelelt, ám maga az erdő már kevésbé nyújt szív- és szemmelengető látványt. Nincs tisztítva, rengeteg a letört ág, kidőlt fa. Cirka 10 perces sétával kiértünk belőle, és egy tisztáson - egy felhagyott szőlőhegyen - elénk tárult a műemléki védettségű, római katolikus kápolna. A késő barokk stílusú kis épület homlokzatán szereplő évszám szerint 1724-ben épült.

A kuruc-labanc háborúk idején innen és klostermarienbergi magaslatról lőtték egymást a szembenálló felek. Ennek az ütközetnek az emlékére építették a kápolnát.

Az egyterű, kicsiny kápolna bejárata a főhomlokzaton található. Egykori díszítéseit ellopták, ezért az épületet már nem tartják nyitva, csak a kovácsoltvas rácson kívülről vehetjük szemügyre a belsejét, amely így elszomorítóan üresnek hat, csupán néhány szentkép árválkodik a falakon.

A kápolnától 15 perces könnyű túra az Őz-kút kirándulóhely. Ezt - elhagyva a kápolnát - a betonozott Mária úton is megközelíthetjük, egy U-alakot megtéve rajta, de választhatjuk az épület mögötti kis szűk ösvényt, a drótkerítéssel lekerített repcés mellett... ez egyenesen odavisz! Azért van egy morbid bája a közös kerítéselemre tett Mária-út piktogramnak és az elektromos kerítés táblának... Mi odafele a betonutat, visszafele a kerítés melletti szűk utat választottuk.

A kút az erdőben található és jól láthatóan táblázott az útvonala. Valószínű, haladhatunk az alpannonia úton is, mi a kúttáblát követve átkeltünk a kis csermelyen, és abba az irányba tartottunk, amerre az utolsó tábla jelezte - még a csermely előtt... Egyperces séta után feltűnt egy menedékház, majd a jól kiépített, kiváló állapotú padokkal, tűzrakóhellyel ellátott pihenőhely, és maga a kút, ami szépen helyreállított formában fogadott minket.

Az Őz-kutat az 1920-as években foglalták, akkor készült az őzeket ábrázoló gipszrelief is. A forrás a "vasfüggöny" megépítése után a határsávba került, ezért 1990 előtt csak a környéken dolgozó erdei munkások és a határőrök látogathatták. A forrást több kiadvány, mint Ólmod község határában lévőt ismerteti. A valóságban az Őz-kút a településhatár közvetlen közelében, de Kőszeg közigazgatási területén található. Vize jelenleg nem iható!

A kellemes, egyáltalán nem fárasztó túrát családoknak és bringásoknak is javasoljuk, utóbbiakkal találkoztunk is a túra során!