Kakukk-szerenád kávéházi hangulatban - Masina koncert a mozi aulájában

Képgaléria megtekintése2008.09.21. - 17:30 | Büki László 'Harlequin'

Kakukk-szerenád kávéházi hangulatban - Masina koncert a mozi aulájában

Hogy lehet moziaulában egy jazz koncert hamisítatlan hangulatát megidézni? Egyszerűen: terített kisasztalokkal, rajta gyertyafénnyel, kékes-szürkén gomolygó szivarfüsttel. Ezzel a kis szervezői figyelmességgel igazi klubhangulat teremthető meg, ami alapvető élettere a jazznek. Ebben, a kisasztalokat megtöltő térben adott emlékezetes koncertet Grencsó István csapata, a Masina Jazz Csoport szombaton este, a Savaria Filmszínház aulájában.

A koncert apropóját az adta, hogy a Grencsó István (fuvola, altszaxofon, klarinét), Scheer Pepi József (bőgő, pengettyű, basszusgitár), Geröly Tamás (dob, percussions) összeállítású Masina Jazz Csoport negyedévszázad után az eredeti felállásban, de új dalokkal, a szombathelyi kötődésű zenekarokat bemutató sorozat első vendégeként mutatkozott be a moziban.

A stílus sokszínűségére jellemző módon megszólaltattak dzsessz-sztenderdeket, népzenei illetve bluesos ihletésű darabokat, de a free jazz improvizatív, és kissé nehezebben befogadható ösvényén is kitérőt tettek.

Az est jelentős részében saját számokat - Grencsó szerzeményeket - hallhatott a publikum. Ez alól a nyitó, Leon Parker klasszikus, a Close Your Eyes és a Kakukk-szerenád volt csak kivétel. Ez utóbbit Grencsó bravúrosan, szinte életszerűen szólaltatta meg fuvoláján. Ha kizárható lett volna a színpad, és csak a hangok nyújtottak volna kapaszkodót, akkor is beazonosítható lett volna, melyik madár lett megidézve a darabban. Nem véletlenül mondta Grencsó, hogy az egyik legnépszerűbb, leggyakrabban játszott darabjukról van szó. A másik zenei "élménybomba" a Mackótánc volt, amely eleinte brazilos, szambás groove-okkal indult, hogy aztán valóban "mackós", az altszaxofon mélyregisztereit domináltató kompozícióvá lassúljon. A darab kiváló példája volt annak, amit a jazz-zene szabadsága nyújt hallgatónak és zenésznek egyaránt. Gondolatokat és képeket indít meg, amik nem feltétlenül egyeznek a szerzői elképzeléssel, viszont a mű hallgatói továbbgondolása is ugyanúgy része a jazz nyújtotta élménynek, ahogy a zenész játéka, improvizációja. A közös pont ilyen értelemben a zene szabadságában, s annak szabad értelmezésben rejlik.

Az alternatív jazznek - vagy nevezzük inkább kortárs jazznek - kiemelkedően impulzív és kreatív alakja Grencsó István. Témáiban a különféle zenei stílusok ötvözése, "jazzé formálása" és improvizációként való beolvasztása dominál. A szerzői termékenységét kiteljesítő esten kíváló partnere volt ebben a dobok mögött Geröly Tamás, aki egy szóló erejéig szabad improvizációjával varázsolta el a hallgatóságot, és Scheer Pepi, aki egyaránt játszott fretless bass-on (bundok nélküli basszusgitár, köszönet érte megteremtőjének, Jaco Pastorius-nak), és pengetett basszuson is. Hápogtatóval effektált basszusjátéka a "Művház Bluesban" külön élmény volt, mint ahogy az is, hogy a személyessé tett est minden egyes rezdülése értő fülekre talált az újraalakult Masina Jazz Csoport tolmácsolásában.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

Pepi 2008.09.22. - 10:06
Köszönjük szépen a rengeteg kiváló fotót és nem utolsó sorban a szíves fogadtatású, remek cikket. Remélem sokan fogják még elolvasni.