A színház krémje, avagy a POSZT számokban

2019.06.11. - 11:00 | vaskarika.hu

A színház krémje, avagy a POSZT számokban

Idén is 14 előadás került be a Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába. A Zalán Tibor íróból, Gulyás Gábor esztétából, Csikós Attila íróból és Mispál Attila rendezőből álló válogatói gárda 51 regisztrált társulat előadását nézte meg az egy év alatt. Hogy milyen az ebből következő színházi körkép? Beszéljenek helyettük a számok.

A válogatói gárda az elmúlt évben összesen 301 előadást tekintett meg Magyarországon és a határon túl. Volt olyan intézmény, ahová csak 1-2 előadás erejéig látogattak el, de olyan is, aki több hétnyi estére lefoglalta a zsűrit: ebben a versenyben a székesfehérvári Vörösmarty Színház járt az élen 16 bemutatóval, őt követi szorosan a Miskolci Nemzeti Színház és a Csokonai Színház 15-15- előadással, míg a dobogó harmadik fokán a Nemzeti Színház áll a maga 13 produkciójával.

A nagy számok törvényének megfelelően a versenyprogramban majdnem mindegyik intézmény képviselteti is magát: Székesfehérvárról a Kartonpapa, Debrecenből az Idióta, a Nemzeti Színházból pedig a Woyczek és a Caligula érkezik az idei POSZT-ra.

Viktor_Rizsakov
Viktor Rizsakov - Forrás: Nemzeti Színház

A 301 előadás 187 rendező munkáját dicséri, ebből 157 férfi, 30 női és 15 vendégrendezőt köszönthetünk. A legtöbb külföldi rendezőt ezúttal a Nemzeti Színház hívta meg. Silviu Pucarete a Meggyeskertet, Viktor Rizsakov az Álomgyárat, David Doiasvili pedig a Tartuffe-öt gondolta újra a Nemzetiben.

A legtöbb női rendezőt a Vígszínház, valamint a kaposvári Csiky Gergely Színház kérte fel, az előbbi intézményben Kincses Réka, Pass Andrea és Eszenyi Enikő, az utóbbiban Góbi Rita, Blaskó Borbála és Bozsik Yvette dolgozott az elmúlt évben.

A válogatás statisztikáiból megállapítható, hogy ki a hazai élet négy legfoglalkoztatottabb színházi rendezője, akiktől egyaránt öt-öt új előadást láthatott a közönség. Viszonylag széles skálát ölel át ez a négy név, hiszen van közte független színházi társulatvezető és intézményigazgató is.

Izgalmas kontrasztot ad, hogy míg Horváth Csaba négy, Hargitai Iván pedig három társulattal hozta létre az öt produkciót, addig Rusznyák Gábor négyet a kecskeméti Katona József Színházban, Vidnyánszky Attila pedig mind az ötöt a Nemzeti Színházban állította színpadra.

Othello_Rusznyak_Gabor
Kecskeméti Katona József Színház: Othello - Forrás: Kecskeméti Katona József Színház

Az elmúlt évben Shakespeare volt a legtöbbet játszott szerző a magyar színpadon, ráadásul három drámája duplázott is: a Machbetet Szikszai Rémusz (Jászai Mari Színház) és Horváth Illés (Móricz Zsigmond Színház), az Othellót Rusznyák Gábor (Katona József Színház) és Kiss Csaba (Nemzeti Színház), a Szentivánéji álmot pedig Tarnóczi Jakab (Szigligeti Színház) és Horgas Ádám (Szegedi Nemzeti Színház) rendezésében láthatta a közönség.

Mellettük színpadra került még A vihar (Budapest Bábszínház), A velencei kalmár (Kolozsvári Állami Magyar Színház) és a Lear király (Csokonai Színház) is.

A_vihar
A vihar - Forrás: Budapest Bábszínház

Bemutatószámban alig marad el Shakespeare mögött Csehov, akinek drámáit hét színház is elővette az elmúlt évadban. A sirály-bemutatók sora Bagó Bertalan (Győri Nemzeti Színház), Hajdú László (Gőzon Gyula Kamaraszínház) és Albu István (Csiki Játékszín) interpretációjával bővült, a Három nővért Rusznyák Gábor (Miskolci Nemzeti Színház) és ugyancsak Albu István (Figura Stúdiószínház) vette elő, a Platonovot Székely Kriszta, a Ványa bácsit pedig Yaroslav Fedoryshyn gondolta újra.

l-platonov
Székely Kriszta a Platonov rendeése közben a Katonában

A célba harmadikként Molnár Ferenc fut be, aki öt színház repertoárját gazdagította tovább. Az üvegcipőt Czukor Balázs (Jászai Mari Színház), A testőrt Cseke Péter (Katona József Színház), A hattyút Polgár Csaba (Örkény Színház) állította színpadra, valamint a versenyprogramban szereplő Bocsárdi-rendezés, az Egy zabigyerek kék háttér előtt történetet mesél (Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház) ugyancsak Molnár Ferenc Az üvegcipő című drámáján alapul.

A márciustól márciusig tartó válogatási időszakban 52 kortárs drámát tekintett meg a négy zsűri. Ezek közül három is Zalán Tibor munkája. A beszélő köntös, Az igazmondó juhász és az aranyszőrű bárány, Showkirálynő a békéscsabai Jókai Színház műsorán szerepel.

Showkiralyno
Showkirálynő - Forrás: Jókai Színház, Békéscsaba

Mellette a legtöbb bemutatót Závada Pál (Egy piaci nap, Az utolsó üzlet), Pass Andrea (A vándorkutya, Eltűnő ingerek), Mikó Csaba (Agave, Az ijfú Mátyás), Háy János (Herner Ferike faterja, A lány, aki hozott lélekből dolgozott), Székely Csaba (10, Semmitse bánok), Fábián Péter és Benkó Bence (Eklektikon 2048, Kozmikus magány) alkotópárosa és a versenyprogramban kétszer is szereplő Tasnádi István (Rozsdatemető 2.0 és Kartonpapa) jegyzi.

***

A legkreatívabb színházakkal nyitott a POSZT

Ötödik alkalommal rendezte meg a Színházat vegyenek! címmel színházmarketing konferenciáját a Magyar Teátrumi Társaság, a Pécsi Országos Színházi Találkozó nyitónapján. A konferencia fókuszában idén a színházak számára jövedelmező média- és szakmai kapcsolatok, a sikeres hazai és nemzetközi kapcsolatépítés állt.

resztvevok

A szakmai találkozót követően a 2018/2019-as évad Színházat vegyenek! színházmarketing díjai is gazdára találtak a POSZT megnyitóján. A Magyar Teátrumi Társaság által alapított díjra, amely az évad legkreatívabb, legötletesebb marketing- és kommunikációs eszközeit ismeri el, hat kategóriában lehetett pályázni a szinhazbamentem.hu weboldalon, egy kategóriában pedig a konferencia helyszínén neveztek a résztvevő színházak képviselői.

Az évad legjobb színházi plakátja a Győri Nemzeti Színház Sirály című darabjáé lett.

Siraly_b2_plakatterv_v10

A legjobb nyomtatott színházi kiadványban a Budapest Bábszínház „Szenvedélyünk a báb" témakörben mutatta be az darabjait, repertoárelőadásait és társulatukat.

A Miskolci Nemzeti Színház lett a legjobb színházi weboldal cím birtokosa.

A legjobb videótrailer a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház Három nővér című előadásának kisfilmje, amelyet Dezső Norbert, Ferenczi Zoltán és Gábor Botond készített, a trailer zenéje pedig Bocsárdi Magor munkája, aki az előadás zeneszerzője is.

Az évad legjobb színházi széke a József Attila Színházban található, a legjobb büfé pedig a Zenthe Ferenc Színházban.

Idén is díjazták a legsikerültebb színházi ajándéktárgyat. Ebben a kategóriában a Soproni Petőfi Színház óvodásoknak szóló foglalkoztató füzete nyert, amelyben játékos feladatokkal, kifestőkkel mutatják be a korosztálynak szánt bérletes előadásaikat.

program

A felhívásra 113 pályázat érkezett, 39 színháztól. A versenyen indult színházak maguk szavaztak a pályaművekre, természetesen a saját nevezésekre nem lehetett voksolni. A kategóriák győztesei a következő évad marketing kommunikációját segítő nyereményekben részesülnek: színházanként 2 napos marketingképzésen vehetnek részt 2 fővel, valamint lehetőséget kapnak egy-egy Facebook kampány lebonyolítására is.

Az InfoPont, Országos Programajánló Magazin különdíját Az évad legjobb plakátja kategória nevezője, a Vígszínház nyerte el A diktátor című előadás plakátjával.

web_kopf_new_18_bemutatok_diktator3
A diktátor

„A Magyar Teátrumi Társaság nagyon hisz abban, hogy nem csak a „termékeknek", a színházi előadásoknak kell kitűnőnek és értékesnek lenniük Magyarországon, hanem a „csomagolásnak" is. A magyar színházi életben dolgozó kommunikációs szakemberek idén is arról tettek tanúbizonyságot, hogy okos, szellemes, kreatív közösséget alkotnak. A Színházat vegyenek! marketingdíj győztesei pedig a legjobbak között is a legkiválóbbak.

eloadoink

Egy plakát, egy weblap, egy kiadvány, de akár egy kényelmes szék vagy egy vendégszerető büfé rengeteget tesz hozzá egy-egy színház vagy előadás vonzerejéhez és sikeréhez. Azokat díjazzuk, akik a körítést, a „csomagolást" fejlesztik tökélyre a színházakban" - mondta el Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság titkára.

A konferencia részletei, a pályázatok és a Színházat vegyenek! díj nyertesei megtekinthetők a szinhazbamentem.hu weboldalon.

Új hozzászólás