Isten és a világ - Albumban jelennek meg Tóth Csaba szakrális munkái

2020.12.15. - 20:00 | Kleinhappel Miklós - Nyitókép: Büki László 'Harlequin'

Isten és a világ - Albumban jelennek meg Tóth Csaba szakrális munkái

Negyven év munkái kaptak helyet a Tóth Csaba Munkácsy-díjas festőművész szakrális műveit összegyűjtő, karácsonyra megjelenő Isten és a világ című albumban.

A képzőművészeti alkotásokon kívül tanulmányok is gazdagítják Tóth Csaba Isten és a világ című albumát, amelyek közül a legújabban a Budapesti Szépművészeti Múzeumban található Mária gyermekével és a kis Keresztelő Szent Jánossal című képről bebizonyítja, hogy Leonardo saját kezű műve.

A Munkácsy-díjas festőművésznek - aki az ELTE Vizuális Művészeti Tanszék főiskolai tanára - albumban megjelent alkotásai életművének alig felét teszik ki.

Amikor a Szülőföld Könyvkiadó megkeresett a kiadvány ötletével, abban a pillanatban eldöntöttem, hogy nem a teljes munkásságomról fog szólni, csak a szakrális munkákról, hiszen a kötet így is negyven évet ölel fel, közel kétszáz művel" - árulta el a művész a könyv létrejöttéről.

Az alkotásokról szólva a művész úgy fogalmazott, azok olyan képinterpretációk, amelyek alkotása közben bele kell bújnia az eredeti művész „bőrébe". Az ekképp megnyílt műveket közvetíti a mai kor emberének.

A keresztény gondolatiság másképp merül fel Tóth Csaba korai műveiben, mint érettebb munkáiban, a stílusváltozások átformálják a műveket is. De az is megfigyelhető, hogy a kolorizmustól hogyan jut el a monokróm festészetig, majd talál vissza a színek birodalmába.

Tóth Csaba festészete hitvalló művészet, amely a Biblián és a keresztény tanításon és emberképen alapszik. Az alkotások visszatérnek a figurális ábrázoláshoz, elutasítva korunk képrombolását. A művek párbeszédbe lépnek a modernitás előtti műalkotásokkal, és képidézetként fogalmaznak meg örökérvényű üzeneteket a jelen számára, a fogalmi gondolkodás egy új értelmezését és megközelítésmódját mutatva fel" - olvasható a kötet fülszövegében.

Az album, amely egyfajta számadásként gyűjti össze Tóth Csaba szakrális alkotásait, az oltáriszentség megismerésének és tiszteletének elmélyítése céljából a római katolikus egyház rendszeresen megrendezett, világméretű eseménysorozatára, a 2021-es Eucharisztikus Nemzetközi Kongresszusra készült. Címe utalás XVI. Benedek pápa a minket körülvevő világ szakrális értelmezését az isteni kinyilatkoztatás fényében adó Isten és a világ című interjúkötetére, amely a festőművész számára inspirációként is szolgált, és az utóbbi évek önálló kiállításait is ezzel a címmel rendezte meg.

A háromszáz oldalas könyv második felében színes, nagyméretű képek találhatók, egy-egy alkotás kinagyított részletfotójával kiegészítve" - árulta el Tóth Csaba. Hozzátette: „A kötetben helyet kaptak a már megjelent írásaim, de olyanok is, amelyek most olvashatók először. Ilyen a tavaszi Covid-karantén ideje alatt írt, A mi Sziklás Madonnánk című, negyvenhat oldalas tanulmányom, amelyben a Budapesti Szépművészeti Múzeumban található Mária gyermekével és a kis Keresztelő Szent Jánossal című képről tételesen bebizonyítom, hogy Leonardo saját kezű műve."

A vasi művész a festményt négy évtizede látta először a Szépművészeti Múzeum raktárában, az intézmény munkatársaként. A kép szerzőjére csak a Leonardo műhelyéből felirat utal. Az elmúlt négy évtizedben leginkább a raktárban állt, és bár időközben restaurálták is, senkinek nem ütött szeget a fejében a gondolat, hogy talán egy valódi Leonardóról van szó.

Tóth Csaba - elmondása szerint - se nem művészettörténész, se nem az olasz festő életművének kutatója. Fantáziáját egy Leonardóról szóló könyv mozgatta meg, amelyben azok a vázlatok szerepelnek, melyek alapján a Szépművészetiben található festmény készült. A hasonlóságra korábban mások is felfigyeltek, de a tételes, művészettörténeti jelentőségű bizonyításig eddig senki sem jutott el.

A tanulmány rövidebb, átdolgozott változatát a Magyar Művészet jövő évi első száma közli majd.

Új hozzászólás