Festői bortúra Tokajban

2021.04.23. - 07:20 | Levy

Hol kezdődik az Alföld, vagy hol érjük el az ország északi hegyeit? Hol folyik a Bodrog a Tiszába, vagy hol csordogál arany színű, édes bor az utcákon? Hát, nem máshol, mint ahol az a bütyök kibukkan a láthatáron, s közelebb érve beteríti a tájat, ráülve egy kis városkára, pincéket nyitva saját gyomrában, ahol érik az aszú – Tokaj.

Tokaj számomra észak Magyarország ugyanolyan gyöngyszeme, mint a Dunántúlnak Tihany: ott is megtalálható szinte minden, amire egy utazó, egy kiránduló, vagy csak borkóstolgató vágyik. Ez a városka is számos arcát mutatja felénk, attól függően, honnan érkezünk hozzá, vagy éppen milyen céllal, szándékkal, és persze mikor, melyik nap- vagy évszakban, esetleg időjárási viszonyok közepette.

TOKAJ HEGYE - olaj-fatábla, 30 x 40 cm, 2003.

Érkeztem én már oda ezek közül szinte bármelyik esetben, s így volt alkalmam kívül-belül megismerni nyílt, és rejtett titkait. Tokajban találkoztam életemben először a Terminátorral, de ott ittam szintén először (és utoljára) muskotályos szamorodnit egy pókhálóktól ködös pincében. Ott láttam minisztert rikoltozva, és rókás bortól fénylő macskaköveket. Mike Oldfield Voyager című albumát is ott hallottam először, amikor 1996. október 5-én kiállításunk nyílt Rita könyvesboltjában.

Nem véretlenül, hiszen Tokajba eljutni Siófokról, átszelve az M3-ason Börzsöny-Mátra-Bükk szélét valóban igen nagy és változatos utazás. Nem beszélve, hogy Tokaj a Zemplén kapuja is, s így utazás és kirándulás szépen összefonódtak ebben a városban, mely azzal kezdődött, hogy megmásztuk a Kopasz-hegyet, miközben fülünkben zúgott Oldfield utazásának minden hangja. Mónos Jencivel, az ős-szürrealista festővel indultunk föl, a TV toronyhoz, s útközben több helyen is őzlábgombákra lettünk figyelmesek. El is határoztuk, hogy visszafelé borissza festő barátunknak, Káré Jánosnak (aki Nyírteleken élt) viszünk egy adaggal, hogy felesége, a szorgos Irénke csinálja meg neki vacsorára. A hegyről lefelé jövet azonban oly mértékben felgyorsultak lábaink, hogy az egész erdő összefolyt szemünk mellett, fástul-bokrostul-gombástul, s így egyetlen fia őzlábgombát nem szedünk.

Mónos Jenci a MÓNOSBÉL c. kompozíciómban
olaj-vegyes technika, 122 x 95 cm, 2009

Káré Jánosról készült festményem, „LEVIKÉM, TE A GICCSFESTŐK PÁPÁJA VAGY" címmel (olaj-vászon, 60 x 50 cm, 2000.)

A tokaji Terminátorról a Festői kirándulás Borsodban című írásomban lehet olvasni, úgyszintén a miniszterről és a rókás borról is.

Tokaj azonban kissé keletebbre kezdődött, az én Zoli barátomnál, az én országos festménygyűjtőmnél, Nyírteleken. Zoli talán legnagyobb tette az volt számomra, amikor '97 október elején eljött hozzánk Siófokra mázsás utazótáskájával - amibe összes szerszámát bepakolta - garázsajtót készíteni. Ki is izmosodott, míg a 400 km-nyi utat vonaton megtette, s amikor az állomáson biciklikormányomra akasztottam, a dögnehéz koffer még jobban eldeformálta az amúgy is nyöszörgő járgányomat. Az ajtó elkészült, s Zoli visszaszivárgott abba a pátriába, ahol szinte mindenki ismerte, és ismeri a mindmáig, merthogy nem rest bárkinek is segíteni. Náluk kóstoltuk az első tokaji szamorodnit és aszút, miután vendégszerető felesége által készített vacsoráinkat jóízűen elfogyasztottuk. Zoliék barátságát a mai napig élvezzük, bár néha arra gondolok, hogy ez annak a sok látogatásnak köszönhető, amit az ezredforduló előtt 2 évvel talán túlzásba is vittünk náluk. Zoliékkal bejártuk a Zemplént is, de fő állomásunk mindig Tokaj volt, először az Erdős Pince, majd a rakamazi Zsolti bodrogkeresztúri borászata. Annyi tokajit életemben nem ittam, mint azokban az években. Persze itt szó sem volt ivásról! Ezt - mint a több hazai táj borát - csupán kóstolgattuk, a különbséget ízlelgetve, mitől más ennek vagy annak a pincészetnek bora, mitől más egy tavalyi, vagy egy 5 éves, ászkolt furmint, és még sorolhatnám.

ZOLIKON - olaj-fatábla, 18,6 x 12 cm, 2011.

Amikor Erdősné Katikának nagy vehemenciával elmeséltük, hogy előtte évben milyen különleges muskotályos szamorodnit ittunk az egyik lepukkant pincében, ízletes kacajával hozta tudomásunkra, hogy egy kissé bepaliztak bennünket ezzel a csodaborral, merthogy muskotályos szamorodni még cuvée-nek is furcsa lenne. Az ő borKATAkombájukban viszont borKATAbombákat töltöttek poharainkba, melyektől alig fél óra múltán mindig, szépen elferdültünk. Ízeiket viszont most is érzem, mintegy 20 év után, Vas megyében, Jánosházán.

BORKATAKOMBA - Erdős Pince - olaj-fatábla, 50 x 40 cm, 1999.

Tokajt és orcágos haver Zolit végigjártam barátaimmal, de leginkább családommal: Tomi fiam borokat is szolgált fel Erdőséknél, Andi lányom pedig beállt a Lebuj Csárda közelében lévő Bodrog partjának fái közt található öreg fűz törzsének odújába.

BODROGI ŐSZ - olaj-farost, 30 x 38 cm, 1999.

Bármilyen kedves is volt Katika, és más pincék borleánya, azért az igazi aszú bronz-melegét feleségem tüze adta. Nem véletlenül találtam rá szinte mindegyik pincében.

TOKAJ BORA - TOKAJI ASZÚ - olaj-vegyes technika, 42,5 x 42,5 cm, 2005.

Tokajba mindig ősszel, a szüreti időszakban érkeztünk, de előfordult, hogy hóolvadáskor (is) tértünk haza. Milyen más volt március elején ez a táj, a hegy, a hangulat. Az élmények természetesen összefonódtak, és kompozíciókká lényegülve próbálják ma is visszaadni Tokaj egyedi világát. A téli hó nyomai még látszanak, a sáros lé leszivárog a talaj mélyébe, köveket mállaszt, magokat érlel, vesszőket hajtat az öreg tőkéken, hogy őszre ízletes borokkal töltse meg a hordókat, pincéket, jókedvet csalva emberek szívébe.

ZEMPLÉNI ÉLMÉNYEIM - Tokaji pincében - olaj-fatábla, 40 x 120 cm, 2002.

Papok borai érnek itt, hálafohászokat mormolva csordul a nedű: Orémusz - Imádkozzunk!

TOKAJI BOREMUS - olaj-fatábla, 50 x 70 cm, 2005.

Búcsúzik a nap, búcsút intünk Tokajnak, de még visszatérünk ide.

TOKAJ HEGYE ALKONYATI NAPFÉNYBEN - olaj-fatábla, 30 x 40 cm, 2001.

Kapcsolódó írásaink:

Festői kirándulás Vas megyében a festészet Kodály Zoltánjával

2021.02.19. - 00:15 | Levy

„Te Levy! Ezek a cserepek kultúrtörténeti dokumentumok! Amikor már eltűnnek ezek a házak, a festményeiden megmaradnak! Ezeket rusztikus étkezők falába is be lehet építeni!" - kiáltott fel a reveláció örömétől csodálkozva szomszédasszonyom Siófokon - mert mielőtt Vas megyébe költöztem volna, ott éltem.

Festői kirándulás Veszprém megyében

2021.02.22. - 07:15 | Levy

Somogyban töltöttem életem első 60 évét. Vasba költözésem azonban Veszprém megyén át haladt.

Festői kirándulás Somogyban

2021.02.24. - 00:15 | Levy

Kortárs festőnk, Levy alkotásaival barangolunk végig Somogy megyén, bemutatva tájainak változatosságát, archaikus épületeit.

Festői kirándulás Tolnában - A rozsdás megye

2021.02.26. - 07:30 | Levy

Tolna megyei látogatásom kálváriás történettel kezdődött egy borongós, hűvös tavaszi napon, 1979. április 7-én. A Szekszárdon magasodó Kálvária-dombon találkoztam ugyanis azzal az akkor még óvónő lánnyal, aki hívásomra feljött oda hozzám, de mivel két hónapig tartó kapcsolatunk után elküldött, öt évre elhagytam, nem csak Szekszárdot, de egész Tolna megyét is.

Festői kirándulás Fejér megyében, ahol Levy született

2021.03.03. - 07:15 | Levy

És miután Levy megszületett Fehérváron... - aszitte', hogy öccse, Csongor takarékra teszi magát, amikor Kislángra költözött, de nem így történt. A természettudományos érdeklődésű Csongi mikroszkópot, vegyszereket vásárolt, majd dobfelszerelést, szintetizátort, kántornak szegődött, ám ami lényegesebb, festőművész lett.

Alpok vs. Kiskunság - Festői kirándulás Bács-Kiskun megyébe

2021.03.08. - 00:25 | Levy

Anyám és apám részéről bőven csordogál német vér ereimben, ezért nem véletlen, hogy az Alpok hegyei vonzásában élek, ahol mindig kék az ég, zöld a fű, tehenek legelésznek a hegyek oldalán terülő réteken, patakok csordogálnak, és havas magaslatok merednek a felhők fölé - persze csak a képeslapokon, merthogy ott is esik az eső, sár is van, és a teheneket is levágják.

Festői kirándulás Borsodban

2021.03.10. - 13:45 | Levy

Borsod megyével történő komolyabb ismerkedésem arra az időre tehető, amikor a Tokaji Terminátor ledumálta az ős-szürrealista festőt, Mónos Jenőt, Rita könyvesboltjában, 1996-ban rendezett kiállításunk megnyitója előtt. Jencinek onnantól meg volt alapozva egy késő éjszakába nyúló fejfájás.

Festői kirándulás az ezerarcú Őrségben

2021.04.07. - 07:15 | Levy

Péterek világa, Te! Őriszentpéterbe Süllyedt, agyaggá porhadt kősziklák! Belőled készült korsókban szívesen tárolnék élményeket Ős Odúidból, ahonnan Hétrét-országról mesélő almák teremnek.

Festői kirándulás Tihanyban

2021.04.08. - 07:15 | Levy

Festői kirándulás Tihanyban, Levy szavakban és képekben megfogalmazott élményeivel, és Kasza Béla, kortárs bajai költő verseivel.

Festői kirándulás a Balaton körül - Válogatás Levy balatoni festményeiből

2021.04.09. - 11:45 | Levy

Ezen a területen van talán a legtöbb különlegesség, mind természeti, mind mesterséges megközelítésben. Maga a Víz, ez a langyos, bársonyos, ízletes halakban gazdag medence, talán az egész világon egyedülálló, legalábbis én annak tartom!

Festői bortúra Csopakon - Egy kis kiegészítéssel

2021.04.19. - 00:20 | Levy

Ha nem ismerjük meg a bájos, szombathelyi Dettit azon a bizonyos plébániai összejövetelen, melyet Dombi Feri bácsi vezetett a Fejér megyei forrasztóPátkán, valószínűleg a Vaskarika sem létezik számomra, és Csopak is egy átlagos balatoni település marad, amelyen időnként átsuhanok, utazásaim közepette.

Festői kecmergés Felsőnánán

2021.04.20. - 00:15 | Levy

A három tesó és jó barát: Feri, Józsi és Imi - akik közül már csak Feri él Nánán, merthogy Imit a Bükkbe csalta egy takaros-csinos menyecske, Józsi viszont csak Zombáig jutott - kedveltetett meg velem egy kedves, kis tolnai falut.

Újfehértó: festői séta apáim földjén

2021.04.21. - 07:25 | Levy

„Mi az a Puhl a nevedben, Levy?" - szokták időnként kérdezni azok, akik Bihari Leventének ismertek. Nyomban vissza is válaszolok: „Mi az a Bihari...?"