Így tekerd körbe lazán a Balatont - Két életvidám anyuka bringás tanácsai

Képgaléria megtekintése2021.06.02. - 07:15 | Némethné Novák Renáta és Kondoráné Sági Szilvia

Ez a kis beszámoló rólunk szól. Reni és Szilvi két negyvenes háziasszony és anyuka, akik szeretnek élni, vidámak és élvezik az életet. Elterveztük, hogy körbetekerjük a Balatont.

Az első Balcsi-túrát tavaly teljesítettük, ami annyira szuperül sikerült, hogy megfogadtuk, ebből hagyományt teremtünk. A múlt évben Pünkösdkor tekertünk, idén is így tettünk. Mivel egyikünk sem rendelkezik védettségi igazolvánnyal, így olyan szállást kellett keresnünk, ahol ezt nem kérik. Így végül egy kedves ismerősünk nyaralójában szálltunk meg Balatonkeresztúron. Tavaly csillagtúraként tekertünk körbe, ezért idén úgy terveztük, hogy ott szállunk meg, ahol az este ér minket, de a pandémia ezt is keresztülhúzta.

Május 20-án, csütörtökön kora este indultunk útnak. A bevásárlásra mindössze 7 percünk maradt, mivel a bolt zárása előtt értünk csak oda, de célirányosan „futottunk" körbe a boltban, így sikerült mindent összeszedni.

Az első meglepetés akkor ért minket, amikor szereltük le a bicajokat az autó tetejéről. Az egyik hátsó kereke sínlapos volt, de nem estünk kétségbe. Mivel mi nem készültünk fel eléggé, nálunk csak egy pici pumpa volt, de szerencsére a házigazda is szeret tekerni, így egy szuper pumpát kaptunk, amivel másodpercek alatt kemény lett a kerék. (A biztonság kedvéért bele is tettük a táskánkba, útitársunk lett.)

1. nap

Pénteken reggel időben keltünk, biztosan az izgalom miatt - meg persze a bekapcsolva hagyott ébresztés is közrejátszott. 9 órakor indultunk útnak. Az első megállónk Fonyódon volt, a hajókikötőben. Ez eddig 11 km. Következett Balatonboglár. Felmentünk a Gömb-kilátóba, ahol majdnem elvesztettük a biciklizár kulcsát egy lyukas zseb miatt. Ezután Balatonlellén a strandi retró öltözőben rövidnadrágra váltottunk, mivel hétágra sütött a nap. (Tavalyi hiányosságunkból tanulva, idén több öltözet ruhával készültünk.) Aztán újra bicajra pattantunk és meg sem álltunk Zamárdiig. Ott ettünk egy kis gyümölcsöt és energiaszeletet, ezután már csak ebédelni álltunk meg Balatonszéplakon, ami egy kicsit későre sikeredett. Fél 3-kor kértünk fokhagyma krémlevest, és kétszemélyes tálat. Természetesen nem tudtuk megenni, így megvolt a vacsoránk is. Az egy órás pihenő után Siófokon néztük meg az Óriáskereket, aztán már mentünk is tovább, és meg sem álltunk Balatonvilágosig, ahonnan a vonatunk indult vissza a szállásunk felé.

(A neten már utána néztünk, hogy van 72 órás vonatjegy, amivel korlátlanul utazhatunk a Balcsi körül.)

Az első napon így összesen 72 km-t tekertünk, 4 és fél óra nyeregben töltött idő alatt, ezzel szinte végig is értünk a déli parton. Viszont ha lett volna lehetőségünk szállást foglalni tovább is tekertünk volna, akár Balatonakarattyáig is. Így viszont a visszautat kellett megszerveznünk, ami nem volt túl egyszerű, mivel karbantartás miatt csak a déli parton közlekedett vonat...

2. nap

Ez már egy kicsit több szervezést igényelt. Reggel 8:10-kor indult a vonatunk Balatonvilágosig, 9:50-kor ért be a szerelvény. Felhős égbolt, szembeszél, 15 fok.

11:00-kor álltunk meg először Balatonfűzfőn. Itt csepergett egy kicsit az eső, amíg elállt, megettünk egy almát -amit kulccsal feleztünk el, mivel bicskával nem készültünk, jövőre ez is lesz a táskában-, és egy melegítő pálinkát is megittunk. Így belülről már megvolt a melegítő, majd felvettük az esőkabátunkat, hogy a külső is meglegyen. Egy órakor értünk Balatonfüredre, ahol meg is ebédeltünk, ami egy sajtos-tejfölös lángos volt. 14 órakor folytattuk az utunkat, fél 4 előtt értünk be Balatonakaliba. Itt egy számunkra nagyon meredek emelkedőn visz a bicikliút, amit mi már „rutinosan" kikerültünk, igaz ehhez a főúton kellett tekernünk egy kicsit. (De megérte a kockázatot)

Ez 21 km volt az ebéd óta. Aztán fél 5-kor is tettünk egy kis kitérőt, egy kedves ismerősünk invitált minket egy frissítőre, és még egy gyors kávé is belefért. De aztán szednünk kellett a sátorfánkat, mert az utolsó hajót el kellett érnünk Badacsonyban, ami 17:30-kor indult Fonyódra. Sikerült, mivel húsz perccel a hajó indulása előtt már ott voltunk a kikötőben. Még arra is volt időnk, hogy egy hekket vegyünk magunknak vacsorára, mert megérdemeljük. Este 6-kor beért a hajó Fonyódra, onnan vonattal mentünk - kihasználva a 3 napos jegyet - Balatonfűzfőig, ahonnan már csak 4 km-t kellett tekernünk hazáig.

Összesen 86 km-t tettünk meg. Még volt annyi energiánk, hogy kisétáljunk a partra, megcsodálni a gyönyörű naplementét.

3. nap

Reggel sajnos esett az eső, így a „B" terv lépett életbe, ami déli indulást jelentett. 11:10 vonat Fonyódig, ahonnan délben indult a hajó Badacsonyba.

12:40-kor aztán nyeregbe pattantunk napsütésben. Kb. 12 km után sajnos eleredt újra, de annyira, hogy muszáj volt kényszerpihenőt tartani, mivel bőrig áztunk volna - az esőkabátunk ellenére is. 1 órát egy buszmegállóban töltöttünk a többi bicajossal együtt. (Ők feladták, mert már a haza utat tervezték, de nekünk ez meg sem fordult a fejünkben, így kitartottunk.) Szemerkélő esőben és viharos szélben újra útra keltünk, mivel 1 váltás meleg ruhánk volt, és úgy gondoltuk, hogy egy megállással a hátralévő távot (kb. 37 km) meg tudjuk csinálni.

15:30-kor értünk Keszthelyre, ahol nagyon jól esett a forró leves. Még egy kis desszert is belefért, túrós és fahéjas palacsintát ettünk. Balatonberényben még megálltunk gyerekkorunk üdülője mellett, majd 17:45-kor célba értünk, kerek 50 km megtétele után. Így a kitűzött célunkat másodszor is teljesítettük.

Tanácsaink, tapasztalataink, észrevételeink „amatőr" bicajosoknak:

-          érdemes a napi útvonalat megtervezni és az szerint szállást keresni.
-          a déli part „könnyebb", mivel sík terepen tekerhetünk, viszont a keleti „csücsök" és az északi part dimbes-dombos, elég sok az emelkedő
-          több váltás ruha, amihez nagyon praktikus és célszerű hátsó bicajos táska
-          esőkabát, táskára esővédő (nekünk még nem volt, de sokan használták, természetesen jövőre már nálunk is lesz
-          baseball sapka, nap és szemerkélő eső ellen is szuper (szemüvegeseknek mindenképpen ajánlott)
-          egy összecsukható bicajos pumpa (nekünk biztonságérzetet adott, hogy nálunk volt)
-          dupla nyereg (Decathlonban beszerezhető memóriahabos nyereg, max. 3.000,- Ft)
-          az útra gyümölcs, nasi jól jön
-          víz (plusz palackban is, mivel nem sok helyen láttunk kutat)
-          3 napos vonatjegy, ami korlátlan felhasználást jelent a Balaton körül (bicajnak külön jegy, illetve plusz helyjegyet kell foglalni, ami pénzbe nem kerül, de az adott vonatra csak azzal lehet felszállni. Ezt érdemes reggel lefoglalni, amikor már tudjuk, hogy mikor, melyik állomáson szeretnénk felszállni.) Nagy előny volt idén, hogy a vonatokon diákok segítették a bicajok fel- és lerakását
-          sok helyen van bicikliszerviz az út mellett
-          Balatonszentgyörgynél most készítik a kerékpárutat, ott egy kicsit zűrös az átjutás
-          a csengő is jó szolgálatot tesz, főleg, ha gyorsabb vagy az előtted haladónál
-          mi azt a tippet kaptuk, hogy az óramutató járásával ellentétes irányba haladjunk, ami nekünk be is vált
-          3 nap alatt kényelmesen körbe lehet tekerni, mindenféle edzettség nélkül is (mi tervezzük, hogy 2 nap alatt teljesítjük) és még jut idő egy kis „turistáskodásra" is
-          a bicajok szállításától sem kell félni, mivel mi, csajok is megoldottuk a fel- és lerakásukat
-          3 nap alatt összesen 208 km-t tekertünk

Mindenkinek ajánljuk, aki egy kicsit ki szeretne szakadni a hétköznapokból, ki szeretné kapcsolni az agyát, gyönyörű helyeket szeretne látni és fel szeretné tölteni a lelkét. Nekünk sikerült!