Festői városnézés Siófokon

2021.07.08. - 07:20 | Levy

Festői városnézés Siófokon

Siófok - ahol apám Szabolcsból talált telephelyet, s mint az egykori, vadnyugati pionírok, felszántotta az akkor még poros-köves Bajcsy-Zsilinszky utca egyik gazos, náddal, akácokkal benőtt telkét, és felépítette azt a luxussufnit, melybe a Szabadi-Fürdőn élő menyasszonyát fogadta, és a sok lim-lom között próbáltak otthont verni.

A művelet sikerült, és 20 év múlva már elkezdhettem, festészeti pályafutásomat az időközben felépült harmadik ház egyik szobájában. Festészetem tehát itt teljesedett ki, innét indult, a '90-es évekre már növényekkel-virágokkal díszített, ugyanezen a telken felhúzott negyedik ház emeleti műterméből.

Szüleim Siófokon, 1957 táján


A műterem-ház ugyanott 2008-ban - VIRÁGOSKERT SIÓFOKON - olaj-vászon, 30 x 40 cm, 2008.

Siófokra született két testvérem, a szintén festő öcsém, Csongor, aki jelenleg takarékon, azaz Kislángon űzi a mesterséget, és Tímea, aki a főváros közelében talált lakhelyet. Siófokra születtek gyermekeim is, az apjához hasonlóan festő Ynda, valamint 2 fiam, Tamás és Dániel, de ide érkezett új asszonykámmal az 1990-ben született Zaránd is.


LÁ-CSALÁD - olaj-gránit, kerámia, vegyes technika, 57 x 80 cm, 2008.

E rövid, családi bemutatkozó után tegyünk egy festészeti sétát Siófokon és környékén. Minden bizonnyal első olyan festményem, melyen siófoki vonatkozású témát mutatok be, még erősen kötődik tájképfestészetemhez, és nem is a város épületeit ábrázolja, hanem a közeli határ növényekkel benőtt területeit, melyekről még az ott lévő házakat is megpróbáltam kihagyni. Az 1993-ban festett 10 műből álló kollekciómat a Hotel Janus tulajdonában sikerült elhelyeznem. Ezek közül látható itt az egyik.


KILITI TEMPLOM ÉS SZŐLŐHEGY - olaj-farost, 50 x 70 cm, 1993.

Siófok névadója, a Sió valahogy sokkal inkább lekötött, motivált, mint a nagy Balaton, s így eleinte Sió-parti tájképeim jelentették számomra, és műtermi látogatóimnak is a várost. Számos képemen jelenik meg a város határában lassan folydogáló csatorna, melyek közül a - jelenleg - legutolsó egy kisebb méretű táblakép.


SIÓ-PARTI NOSZTALGIA - olaj-fatábla, 21,5 x 28,5 cm, 2013.

Volt a Fő utcán egy régi evangélikus templom, melynek helyére telepedett az említett Janus szálloda. Jani, a hotel tulajdonosa jóvoltából sikerült 1991 nyarán, az akkor még álló imaház nagytermét galériának berendeznünk. Négy festőtársammal megalapított Messenger Alkotóközösségünknek egyik sikeres vállalkozása volt ez, annak ellenére, hogy a városba látogató vendégkörben csalódnunk kellett, holott abban az időben még voltak színvonalas rendezvények is, mint pl. az Aranykagyló nemzetközi folklórfesztivál, ahol a bemutatkozókat egészen másféle maszkok (jelmezek) tették látványossá. Lappangva azonban már érződött, hogy a siófoki turizmus szépen csúszik a bulizós világ felé, s így galériánk bérleti díjának csak töredékét tudtuk festményértékesítéseinkből fedezni. Az imaházról, és majdani utódjáról azonban festmény készült.


AZ EVANGÉLIKUS IMAHÁZ - olaj-fatábla, 20,5 x 25,5 cm, 2006.

SIÓFOKI MIKULÁS - olaj-gránit, 22,5 x 22,5 cm, 2008.

Ezek az architektúrák indították igazán el bennem a veduta-festészet kezdeteit, amely napjainkra terebélyes kollekciókká nőtte ki magát. Siófokot is sikerült így bejárnom, felfedezve itt-ott megbúvó épületeit, vagy épp a mindenki által ismert jellegzetességeit, szertefészkelődve a Fő tértől egészen a Balaton partjáig. E festészeti fészkelődéseimben társammá szegődött Ynda lányom is. 

SIÓFOKI NOSZTALGIA - olaj-fatábla, 50 x 69 cm, 2013.


TEMPLOM A LOMBOK KÖZÖTT - olaj-fatábla, 40 x 30 cm, 1999.


ESTI MOZAIKOK - olaj-kerámia, 33,2 x 33,2 cm, 2005.

Ynda egyik siófoki festménye, melyet valamelyik tojásfesztiválra készített.


TEMPLOM-VÍZTORONY - olaj-farost, 20 x 20,5 cm, 2010.


A TEMPLOMPARK ŐSSZEL - olaj-farost, 30 x 40 cm, 2006.


ÓDON KASTÉLY - olaj-farost, 50 x 40 cm, 2006.

SIÓFOKI ÖBÖL - olaj-farost, 40 x 50 cm, 2006.


KAPUBAN - Siófoki grotexia - olaj-farost, 40 x 30 cm, 2006.


ÁGAK KÖZÖTT - olaj-kerámia, 25 x 20 cm, 2006.

A siófoki Balatont egy nagyobb méretű, szürreális kompozícióban foglaltam össze 2000-ben. A művet egy Pink Floyd zenei élmény ihlette, s így a kép címe is kapcsolódott ehhez a dalhoz.


TANULUNK REPÜLNI - olaj-fatábla, 165 x 130 cm, 2000.

A Balaton felé bizonyosan a legszebb séta, ha a Jókai (korábban Dimitrov) parkon keresztül húzódunk le. Az sem baj, ha a kikötőbe érve ránk fagy az este, és a dokkok között téli álomba meredve bámul felénk a gépi környezet. Másnapra a ködös párát elfújta a szél, és verőfényes színekkel, zörgő jégtorlaszokkal várt a délelőtt. Nyárra a jég is elolvadt, új szelek sodortak mindenféle embertömegeket a városba, s a kikötőbe Ynda kalózhajója érkezett, arcfestett gyermekeket hozva magával.


ŐSZ A PARKBAN - olaj-farost, 30 x 40 cm, 2014.


TÉLI ÁLOM - olaj-fatábla, 50 x 80 cm, 2006.


TÉL A BALATONON - olaj-vászon, 50 x 70 cm, 2017.


SIÓFOKI KIKÖTŐ - olaj-farost, 30 x 40 cm, 2008.  - Ynda festménye

Siófokon mintegy 60 évig éltem, ám az ezredfordulóra festészetem, érdeklődési köröm oly mértékben változott, hogy új életteret kellett keresnem, s ezt 2002-ben meg is találtam Olaszország és Anglia határán lévő Giovannicasa (angolul John'shouse településen, amit németesen Johanneshaussnak, magyarul Jánosházának nevezünk. Búcsúzóul egy visszapillantás a távoli Siófokra a Balatonszabadi határában magasodó Pusztatorony faltöredékéről.

SIÓFOK LÁTKÉPE PUSZTATORONY FELŐL - olaj-fatábla, 40 x 50 cm, 2005.

Új hozzászólás