A Mamrei jelenés lelkész osztva borral - Sára újból menstruálni kezd

2021.07.19. - 10:00 | Levy

A Mamrei jelenés lelkész osztva borral - Sára újból menstruálni kezd

A mű kezdete a Bibliáig nyúlik vissza, amikor Ábrahámról olvastam. Öregek voltak már, s az Úrtól ígéretet kaptak – Ő és Sára, a felesége – hogy idős koruk ellenére gyermekük lesz. Sára erre megjegyzi, „idős korom ellenére legyen szerelmi örömem…?”

Megjelent előttem ez az idős - de szép - asszony, aki tán el is felejtette az ígéretet, ám egyszer csak görcsölni kezdett a hasa, s megjelentek az első piros cseppek... Elkezdődött az ígéret beteljesedése.


A MAMREI JELENÉS LELKÉSZ OSZTVA BORRAL
olaj, vegyes technika, 143,5 x 93 cm, 2009.

Vannak Istennek olyan ígéretei, melyek még kételkedés ellenére is beindulnak, ezzel rávezetve a személyt, hogy az ígéret él. Ábrahámnak három alak jelent meg ott, a mamrei pusztában, a déli forróság idején.


Ez a jelenés számomra egy nagyon misztikus, és transzcendens kép és élmény. Nyáron, amikor lüktet a meleg napsütés, és csak a lágyan fújó, déli szelet lehet hallani, ez a jelenés szokta gondolataimat megérinteni, s mint délibáb, a forró levegőből szublimálódik, koncentrálódik ki az égi személyek látogatása.  E jelenség két fontos asszociációja a gránátalma, és a szári.

Szilárdfy Zoltán művészettörténész, pap barátom Izraelből hozott nekem egy gránátalmát. Ezt festettem és ragasztottam a műre. A szárit pedig Ágotámnak, feleségemnek vettem Krisna-völgyben, Somogyvámoson. Ez a bordó, tüzes szári kiválóan kapcsolódik a tüzes nedvekkel és magokkal teli gránátalmához, szemléltetve ezzel a menstruálás tüzes jelenségét, mely Sárában és Ágotámban, mint tüzes nőben megmozdul. Amikor feleségemnek ezt a szárit vettem, épp Dani fiúnkkal volt áldott állapotban.

A kompozícióhoz két előzmény-festmény tartozik, s az egyik épp a szári-téma. Ágotát 2005-ben ebben a száriban festettem meg, amint a transzcendens állapotból a matéria lépcsőin belép látható világunkba. Azt a festményt oszázsnarancsfa keretbe helyeztem.


A SZÁRI - olaj-fatábla, 70 x 35 cm, 2005.

A másik festmény a 2000-ben festett bajai alkotásom. Itt alkalmaztam ugyanis először fémből készült, hegesztett keretet. Azt a keretet egy nyírteleki lakatos barátom csinálta, az általam készült tervek alapján, s a bajai Duna-hidat ábrázolja konstruktívan op-art változatban.


BAJA ÉS A PINK FLOYD 1980 TELÉN - olaj-fatábla, 70 x 100 cm, 2000.

2008-ban a Művészetek Völgyében mutattam be II. Levyntgard ki- és beállításomat, s ezen állítottam ki Papp Ervinről egy töredéket.

NOVITIUS MOZAIK - olaj-kerámia, 47 x 39,3 cm, 2008.

Monostorapátiban volt ez az attrakció, ahol Illés Sándor barátom a plébános, akit igazán szeretek.

Ervin és Sanyi együttese adta azt a kiváló asszociációt, melyet képrejtvényként meg is festettem a mű kettős alapjának kőtábláit imitáló, hátsó boltívre. Ez lett a mű összetett címének folytatása: „lelkész osztva borral" ami máshogy olvasva PAP-PER-VIN -t jelent. Meg is található Illés Sanyi lenyomata, ahol a törtvonalat (a per vonalát) az áldozati asztal szemlélteti, amin a kenyértörés folyik.

A mű máshogy olvasott címe tehát: A MAMREI JELENÉS PAPP ERVINNEL.

Monostorapátiban kiváló vörösbort ittam.

Papp Ervin zsidó származású férfi, s így nagyon fontosak a héber motívumok. Elsősorban a felirat, mely „Szent, szent, szent a Seregek Ura" felkiáltást jelenti, hisz Ábrahámmal alapozta meg az ÚR az Ő földi seregét.

Maga az egész mű is héber szimbólumok összességén jelenik meg.

A hátsó tábla a mózesi kőtábla, az első - amin maga a mű van - pedig a lángnyelvű, héber írásjel. Az egészen így izzik a három égi alak megjelenése, lángszerűen, impressziós foltokkal megfestve úgy, ahogy az ÚR lángoszloppal vezette népét a pusztában, de lángnyelvekkel vezeti Szent Szelleme által is új seregét e térképbe ragadt emberi sivatagban.

Fontos volt, hogy sivataghoz illően, valódi homokot használjak a műhöz.

Ezt a transzcendensen biblikus alapot töri át a lángoló vulva írásjele, melyen keresztül megjelennek az első piros cseppek.

A fügefa termése és levele szintén utal a történet bibliai, de földrajzi eredetére is. A füge vulvisztikus termése, és a levél szeméremrejtő szimbolikája itt is megjelenik. A levél itt, mint fellebbent fátyol, bepillantást enged a dolgok rejtekébe, ahol Isten Dicsősége nyilvánul meg.

Bibliai nép!  Ti zsidók, akiket fekete bárányként népek keresztjére feszítenek, rátok olvasva civilizációk bűneit. És ti népek, kik bibliát forgattok, s szeretetről beszéltek, milyen izzó vastrónt készítetek embertársaitoknak, ahol elolvad még a vas is?  Az olvadt gyűlölet lávájának mélyéből szent emlékművet építetek népirtásotoknak?  A szeretet katalizátora, az ima segít, hogy ez az emlékmű ráébresszen minden érző szívet, hogy a szörnyeteg bennünk van, de a teremtéskor, és ujjá születésünk alkalmával hatalmat kaptunk e sarokban leselkedő kényszer felett. A szentség tüze égette bele Sárába a hűséges feleség örömét, és a magasba törő lángok, melyeket atombombáink robbanása keltett életre, ugyanabból a mérhetetlen isteni erőből származnak, mely feltámaszt minden halottat, hogy minden térd meghajolva, és minden nyelv ujjongva dicsérje Őt. Erre a feltámadásra várnak a mauzóleum előtti, még kővé dermedt szellemek. Ezt a zsidó mauzóleumot Baján találtam a zsidó temetőben, s 2006-ban meg is festettem.

Az égetett emberek csontjainak hamuja égett bele a mamrei sivatagba és a kőtáblákba is, és így Levy sem tüntette el a műbe égett, hegesztéskor rácsöppent izzó vas-lávát, sőt egyenesen a képre kerültek azok az eszközök is, melyek a vas megmunkálásakor használatban voltak.

A Biblia azt mondja, hogy Ábrahámban nyer áldást a föld minden népe. A kezdeti, az első ígéret ábra-háma a mű lehámozott végkövetkeztetése, hogy Isten nem személyválogató, s így egyformán osztja ki minden áldását minden emberre, minden népre. Ezeket az áldásokat azonban csak HITtel tudja Levy is megragadni, magáévá tenni.

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

Karesz 2021.07.21. - 11:18
Mi az hogy mamrei jelenés lelkész? Ez nincs elírva?