Őrültek órája - II. Levyntgard ki- és beállítás Siófokon

2021.10.12. - 14:15 | Levy

Őrültek órája - II. Levyntgard ki- és beállítás Siófokon

A megnyitó után Jenő anyja szedegette össze az üres pezsgősüvegeket. Ákoson Teki hajából készült bajusz mintázta Dalit. 2005 április 5-én, Dani születése után 32 nappal került megrendezésre a siófoki Kálmán Imre Kulturális Központban a II. Levyntgard ki- és beállítás, az Őrültek órája.

Siófoki eseményekről a város magazinja, a Siófoki Hírek, ill. a megyei napilap, a Somogyi Hírlap szokott beszámolni, és persze a Szuperinfó kulturális rovata. Ezek közül a Siófoki Hírek újságírója az alábbi sorokkal próbált invitálni némi közönséget a megnyitóra:


Még nincs egy éve, hogy a YouTube-on láttam egy videót, melyben a padon ülő srác ecsetelgeti korunk elfogadott művészetét.

Ez az ecsetelgetés vezetett vissza egészen 2005-ig, amikor az a bizonyos Őrültek órája megrendezésre került, s amelyen kibuggyant, hogy saját bizarrságom csak kullog a kortárs és elfogadott művészetünk mögött valahol, a nagy ismeretlenségben. Akkor még mit sem tudtam arról, hogy az emberi ürülék is műalkotás, és komoly dollárokért adható el, ha azt egy kortárs művész nyomja ki magából, és konzervdobozban publikálja, neves galériák és művészettörténészek elégedett bólogatásai közepette. Igaz, ezen a II. levyntgard ki- és beállításon azért ott volt Bihari Puhl Ficó nevű macskánk alkotása, Macskakaparás címmel, melyet 4 lábával alkotott, miután az eléje dobált festékeken noszogatásom hatására szépen végighaladt.

MACSKAKAPARÁS - olaj-farost, 35 x 44,7 cm, 2000.   Bihari Puhl Ficó festménye

Valamikor, a festészet klasszikus korainak vége felé az akadémisták üldözték az impresszionistákat és társaikat - aztán fordult történelem kockája, s korunkban (sőt, már Dali idején is) a mai akadémisták üldözik a klasszikusan alkotó festőket. Hát ez a paradoxon késztetett arra, hogy kifejezzem azt a bosszantó hatást, amit ez a korunkra letisztult személet mélyített el bennem, egy igazán bizarr anyaggal, egy igazán deviáns kiállítással, mellyel a művészet művészetét fricskázom - saját örömömre. Voltaképp így született meg az Őrültek órájának ötlete, melyhez egy valódi Omega órát kellett szereznem.

ŐRÜLTEK ÓRÁJA II. - vegyes technika, 48,5 x 64 cm, 2004.

Miközben fejlődött a mű, megjelent egykori osztálytársam, a merész szárnyaló Imre Sándor, és azt mondta, ő sínre teszi ezt a performanszot. Kezembe nyomott egy kórházi kacsát, s gyorsan hozott a kertből egy tuskót, majd ráragasztotta, és ezzel elkészült az első közös alkotásunk, melynek az Imperialista kacsa címet adta, kiegészítve a Tőkésréce névvel.


IMPERILAISTA KACSA - TŐKÉSRÉCE  
vegyes technika, 51 x 48 cm, 2005. - Imre Sándor alkotása

Mindezek, és a közösen elfogyasztott ebéd után Sanya bevonult a KIKK csinos és kedves igazgatónőjéhez, és vázolta neki az esemény részleteit. Betty már az első mondatok után partnerünk lett, s elkezdődött a hatalmas kiállító terem elfoglalása.


Tóth Betty, a Művelődési Központ igazgatónője köszönti a résztvevőket. Mellette Imre Sándor, a háttérben pedig Levy festéshez készülődik

Megszólalt a gong - melyet Sanya vágott képen - én festésbe kezdtem: feleségemről rögtönöztem egy Sió-parti tájképet, TV-kamerák figyelő lencséinek hadai közepette.


Levy Sió-parti tájképet fest feleségéről, Ágotáról

A megnyitón ülve és állva összezsúfolódott, mintegy 300 személy között ott fészkelődött az ifjú Dali is, s mire elkészültem Ágotám tájképével, Dali a falra helyezte magamportréját, a Körtés Levy-t.


Az ifjú Dali a tömegben


KÖRTÉS LEVY
olaj-vászon, körtefa keretben, 40 x 30 cm, 2002.

Mind e közben egy Petőfi-vers is előadatott, és városunk polgármestere, dr. Balázs Árpád mondott tisztes köszöntőt.


Balázs Árpád a mikrofon mögött, mellette jobbra a piroskás, versmondó hölgy, Lantos Judit

A címadó dal is elhangzott, melyet Pető Roland együttese zenélt, kissé átdolgozott, lassított formában.


Pető Roland együttese (Roli a billentyűnél)

A megnyitó közben a menedzser, Imre Sándor az egyik festményre szegezte nyakkendőjét, melyet beszéde közben vetett le nyakából.


Imre Sándor nyakkendő-felszegelése  - (filmkivágás)


AKT NYAKKENDŐVEL, SARLÓVAL ÉS KALAPÁCCSAL
vegyes technika, 70 x 50 cm, 2005.

Az esemény végén egy 170,5 x 275 cm-es táblaképből lehetett vásárolni részleteket, képkiméréssel, melyeket négyzetcentire daraboltam.

Képkimérés négyzetcentiméterre

Mindeneknek kezdete előtt azonban Molnár Jóska nyomdász barátom által készített, életnagyságú magamat állítottuk be, hogy kiálljon a kultúrház bejárata előtti teraszon.


Levy ki- és beállítás Karácsony Atilla, mátraterenyei festőtársam, és Marina társaságában

Nem sokkal a nyakkendőszegelés után az egyik kép megszólalt. A benne elhelyezett sípot ugyanis megfújta egy kissrác.


HANGOSKÉP CITROM-MELLŰ NŐI AKTTAL - FŐZEMÉNY - ETESSÜNK MŰVÉSZETET - vegyes technika, 40 x 60 cm, 2004.


A festmény megszólaltatása  - (filmkivágás)
 

Az Omega együttes ihlette kiállításon természetesen bemutattam egy idézetet is a Fekete doboz című omega dalból, mely művemen sikerült többféle festészeti stílus fúziójából megalkotnom, miként rombolja szét egy fejsze harmonikus, békés esztétikát hordozó és felejtő világunkat.

MŰVÉSZET VAGY MŰVÉSZET - TAGADÁS - AZ ÉLET BIRODALMÁN A FEJSZÉK SEBEKET ZÚZNAK  c. kompozícióm, mellette a DALI KORAI STÁDIUMBAN c. művem

Számos grotexia került a falakra, paravánokra, köztük a levegőadó megfejtéséről készített alkotásom is. Rájöttem ugyanis, hogy a különféle péksüteméyfelfújó szerek megvásárlásával miként vesszük meg a kiflikbe zárt levegőt, egyre magasabb árakon.


ÜZLET ÉS DEKADENCIA - EGY HARAPÁS A LEVEGŐBE
vegyes technika, 70 x 58 cm, 2000.

A siófoki nyár is kiábrázolásra került


TÁJKÉP NYÁRRAL, ÉS BALATON - egyes technika, 40 x 50 cm, 2004.

Egykori, bécsi műkereskedőmről egy parizert készíttettem Tóth Ágoston, faszobrász barátommal, szeleteire Herr Heinz arcképeit festettem.

HEINZ OTTO PARIZERSZELETEI - vegyes technika, 35 x 25,5 x 10 cm, 2005.

A megnyitóra „ki kicsoda" játékot hirdettünk. 11 tarkóportrét festettem 11 siófoki személyről, s aki kitalálta, hogy kit ábrázol az én fejképemen kívül a többi 10, az megnyerte, hazavihette az én tarkóképemet. Nyertes nem lévén, a tarkóképem máig is itt honol műtermemben.

Részlet a tarkóképek sorozatból, jobb szélen Levy

S, ha már Levy, akkor nem maradhatott el saját vérképem sem.

VÉRKÉPEM - vér-fatábla, 20,5 x 25,5 cm, 2004.

A kései rokokó cirkalmas, információtól hemzsegő, letisztult festményeimből válogattam hármat.


HÓEMBEREK HÁTTAL ÁLLNAK EGY HÓMEZŐN,
DE AZ EGYIK SZEMBEFORDUL
olaj-fatábla, 50 x 50 cm, 2004.


ÉJSZAKAI KÉP HÁTTAL ÁLLÓ, MEZTELEN NÉGEREKKEL,
ÉS HÁROM KIBONTOTT NEGRÓ CUKORKÁVAL
olaj-farost, 40 x 45 cm, 2004.


EZ TÉTIKAI ÉLMÉNY - vászon, 24 x 30 cm, 2005.

A Siófoki Hírek nem bírta ki, és az alábbi sorokkal vázolta a megnyitót


Siófoki Hírek újabb írása

A megnyitón valóban sokan voltak, az ország területének néhány távoli szegletéből is jöttek érdeklődők: Veszprémből, Nyírtelekről, Mátraterenyéről, Mohácsról, Felsőnánáról, Előszállásról, Szekszárdról, Dusnokról - megtisztelő, felemelő és megható érzés, és jó még ma is erre gondolni, látni az akkori fotókat, kedves embereket, filmeket, cikkeket.

A dusnoki alkotóközösség egyik, kedves festő tagja az alábbi sorokkal üdvözölte pár nappal hazatérésük után az eseményt:

Helényi Tamás pedig 1 órás filmjében, a Nafffény trillerben mutatta be addigi munkásságommal ötvözve az Őrültek óráját.

Új hozzászólás