Nagypénteki passióolvasás az evangélikus templomban

Képgaléria megtekintése2022.04.16. - 03:00 | vaskarika.hu - Fotók: Büki László 'Harlequin'

Nagypénteki passióolvasás az evangélikus templomban

Április 15-én, nagypénteken a szombathelyi Evangélikus templomban csendültek fel Johann Sebastian Bach Máté-passiójának részletei. A barokk zeneszerzőóriás szólistákra, kettős kórusra és zenekarra írott oratorikus passiójának részleteit a Lakner-Bognár Nóra és Lakner-Bognár András által vezetett VOX Savariae Ökumenikus Vegyeskar és a VOX Savariae alkalmi zenekara adta elő, Lakner-Bognár Nóra vezényletével. Szólót énekelt Czeller Krisztina, a hegedűszólót Popa Gergely játszotta.

A keresztény egyházközösségek életében, illetve a liturgiában már az V. századtól fontos szerepet kapott a Krisztus szenvedését és halálát bemutató passiótörténet.

Johann Sebastian Bach a Máté-passiót maga is legjelentősebb művének tekintette. A történet szövegét Máté evangéliuma Luther Márton-féle fordításának részletei adják. Az evangéliumi történetet a korabeli közönség által ismert egyházi népénekek (passió-korálok) és egy Bach-korabeli költő, Christian Friedrich Henrici (költői nevén Picander) megzenésített versei egészítik ki.

A Máté-passió kottája még a nagy zeneszerző híresen szép kéziratai között is egyedülálló: a komponista különös műgonddal, vonalzóval és körzővel dolgozott a partitúrán, az evangélista recitáló szavaihoz pedig  vörös tintát használt, hogy így különböztesse meg az isteni kinyilatkoztatást a szöveg többi részétől. A partitúra fennmaradt, ma a berlini Staatsbibliothek legértékesebb autográf dokumentuma. A mű első előadására 1727. április 11-én a nagypénteki ünnepi istentisztelet részeként került sor a lipcsei Tamás-templomban.


A mű a protestáns egyházzene legmonumentálisabb és leghitelesebb darabja, Jézus szenvedéseit és halálát meséli el. Zenekarra, kórusra és szólistákra íródott. Április 15-én, nagypénteken ebből hangzott el 12 korál és a kétkórusos zárótétel a Vox Savariae Ökumenikus Vegyeskar és a VOX Savariae alkalmi zenekara előadásában. A mű legismertebb áriáját az "Erbarme dich mein Gott" kezdetű, földöntúli szépségű, a szívszaggató bűnbánatban irgalomért könyörgő áriát Czeller Krisztina énekművész megható tolmácsolásában hallhattuk, és elhangzott a mű méltóságteljesen szomorú, nyolcszólamú zárókórusa („Wir setzen uns...").

Közreműködött a Savaria Szimfonikus Zenekar művészeiből álló kamarazenekar, Popa Gergely koncertmesterrel az élen. Vezényelt Lakner-Bognár Nóra.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás