Brekeke, avagy itt a modern mesék ideje – VI. Vas Film beszámoló

2010.04.21. - 01:40 | Boros Ferenc

Brekeke, avagy itt a modern mesék ideje – VI. Vas Film beszámoló

Hétvégén hatodszorra nyitotta ki kapuit Vas megye amatőrfilmes Hollywood-ja. Tódult is a filmek apraja-nagyja, összesen 46 alkotás érkezett be, fele arányban vasi és nem vasi mozgókép. A díjnyertes filmekből a Mediawave-n láthatunk válogatást.

Az immár hatodik, Vas-Film független fesztivált Vágvölgyi András, filmes tanár mellett Meskó Krisztián főszervező nyitotta meg. Legtávolabb Zentáról érkezett versenymunka, ami azért is dicséretes, mert az alkotók nemcsak elküldték a filmjüket - mint jópár szombathelyi és megyei alkotó,- hanem személyes jelenlétükkel emelték a megmérettetés színvonalát. Véleményem szerint az ilyen amatőrfilmes fesztiváloknak pont az a lényege - a filmes bemutatkozás mellett -, hogy a rohanó, kommunikációmentes világban közösséget formálva, eszmecserélés közben tanuljunk egymástól.

A versenyfilmek közül, - Aponyi Noémi a Mediawave filmprogram koordinátora, Zsigmond Dezső filmrendező, Dr.Murai András a NYME-SEK Kommunikációs Tanszékének vezetője, Vörös Ferenc festőművész, - minden zsűrizésnél a szokásos nehézséggel, a szakmai konzultációk után választotta ki a nyertes filmeket.

Különdíjban részesült Gyöngyösi Zsolt: Égi oltalom, és Ecker János: A láthatatlan emelet című filmje.

Vasi díjazottak:

3 film végzett a megosztott 3. helyen. Fehér Kristóf, - a Művészeti Szakközépiskola diákjának, - Puzzle című alkotása érdekes pár perces kísérlet, mely az animáció terepén teljesen megállja a helyét. Boszorkányos puzzle darabok, melyek elég későn rakodnak össze, belelátva ezáltal az elkövetkezendő másodperc véres valóságába. Kondor Benedek és Tóth Dávid, - a Szent-Györgyi Középiskola diákjainak, - dokumentumfilmje A Velemi Camphill mindennapjai, és az autista tizenéves lakóinak életébe enged bepillantást. Elcsípett mindennapi szituációk, érzelmileg töltött képsorok, ahol a gyerekek annyira kinyíltak a két ifjú filmesnek, hogy önmagukat tudják adni. Nagy érzékenységgel elkészített türelmes munka, melyet a kisebb technikai hibáktól eltekintve öröm nézni. Ez a film az ott élő gyerekeknek is egy emberi tartást ad, hogy ők is hasznos tagjai ennek a társadalomnak. Fábián Gábor alkotása Az elhagyott madár nézése közben a nyugalom, a béke, és egy letűnt kor emlékképei jelennek meg előttünk. Rohanunk a világgal, és éljük a mindennapi megszokott életünket. Egy romos épület, kidobott deszkák, több évi munka, kalitkába zárt munkás, érdektelenség és továbbállás. Egyszóval a jelen! Egy kis emberi dráma 18 percbe sűrítve, mély gondolatokkal, hosszan kitartott Tarr Bélára jellemző képsorokkal, és néha túlzóan életszerűtlen beállított kompozíciókkal.

Két film osztozott a 2. helyen. Bak Dorottya Képi balett című alkotása számomra egy improvizációs képi kísérlet. Egy kulcslyuk film, mely a francia avangard stílusra volt jellemző. Leger kísérlete elevenedik meg előttünk ezúttal női felfogásban. Németh Márton Az utolsó fejezet című filmje egy sablonos alapkoncepcióból építkezik. Asztalra helyezett ezerszer látott közeli az injekcióról. Kezdetben csak egy kis füves cigi, aztán már a sóvárgó függés a keményebb drog oltára előtt. Hatás ellenhatás. Következmény. Emberi kapcsolatok tönkretétele. Tragédia. A dramaturgia viszi előre az alkotást! Az utolsó fejezet az amire vársz, hogy mit fogalmaznak meg, mit mutatnak meg, mit akarnak elmondani a srácok. A párbeszédek túl költőiek, túl hihetetlenek és erőltetettek, és idegenen hatnak egy tizenéves szájából. Az alkotás vége pedig teljesen felesleges nyújtás. Drogpervenciós filmnek viszont teljesen korrekt, amit minden iskolában érdemes lenne levetíteni. Íme a film trailere:

A képzeletbeli dobog első fokára állhatott Kondor Noémi, - a Művészeti Szakközépiskola diákja, - akinek a Giling Galang című filmje a párkapcsolatok és a féltékenység alapjaiból nővi ki magát. Egy 30y szám dalszöveg szerinti vizuális leképezése. Gyurma szereplőink emberi érzelmekkel telítődnek meg, és a féltékenységi félelmek teljes egészében áthatják az gyurmaagy minden egyes tekervényét. Rácsavarodnak, és átveszik a józan ítélőképesség felett az uralmat. Egy hirtelen döntés, mely néha fura következményekkel jár. Érdekes és elgondolkodtató alkotás.

Nem vasi díjazottak:

Ebben a kategóriában is megosztott 3. helyezés született. A Bolyai Filmműhely (Zenta) kreatív alkotói csoportmunkáját díjazták. A Mi leszek, ha nagy leszek? című animáció egy fogkefe szürreális képzelgését követi nyomon, hogy minél közelebb jusson élete egyetlen szerelméhez. A Még három év... pedig egy minimális eszközökkel dolgozó rövid dokumentumfilm, amelyben egy 90 éves borbély világrekord megdöntésére szánta el magát. A Kicsi Klájd és a nagyvilág című alkotásban egy megunt játékfigura elindul a nagybetűs életbe. Nem kis erőfeszítés után eljut a mindent jelentő szabadság felé. Az ajtók záródnak... Aranyos kis animáció, érdekes szubjektívekkel megspékelve a szabadság és a szeret vágyról.

Sebessy Mariann Ilyen embernek is köll lennie portéfilmje, Mácsai István Munkácsy díjas festőművészről szól. A művész a hatvanas évek elejétől jelentkezett letisztult ábrázolású, a valóság és álom elemeit ötvöző, egyéni hangvételű munkáival. A film Mácsai István archív mozgóképeivel növeli a hatást. Ruzsa Dénes Kötelékek című munkája egy vizuális kísérlet az emberi kötelékekről, a rossz utakról, az elengedett kézről. Kapcsolatok, fegyverek, halál, elválás, függőség, és egy csipetnyi remény. Különleges látványvilág és egy remekül passzoló zene.

A 2. helyen is megosztott díj született. Papp Barnabás A hízó című kisjátékfilmje, egy étkezési disznóvágási horror erős idegzetű húsevőknek. A történet egy magyar népmese nyomán született. A kis Gömböc, avagy a disznó nem felejt, és visszavág. Megtekintése húsevőknek kizárólag vegetáriánusok felügyelete mellett ajánlható, hisz számukra nem jelent félelmet. Nemes Anita Nils Holgersson című dokumentumfilmje egy Down-kóros kislány Boriska és egy egészséges kisfiú Domos barátságát mutatja be. A gyermeki képzelet határtalan, és szárnyakra kél. Boriska fantáziaja klasszikus mesék képeit idézi. A rendező így összeszőtte nyersanyagát a mesék képkockáival. Gyermekkori barátság, az élet torokszorító realitásában keletkezett csoda, mely technikai hibái ellenére is egy nagy érzékenységgel elkészített magával ragadó dokumentumfilm.

Az egyértelmű első helyezett és a filmszemle legvidámabb foltja Monhalt Ákos Rácegresi mesék című kisjátékfilmje volt. A történetben három klasszikus mesét játszanak el a szándékoltan amatőr színészek. A filmben megelevenedik a Békakirály legendája, Orfeusz és Euridiké története, és a Titanic tragédiája is. Mindezt úgy, hogy 3 egyszerű falusi ember és egy fiú játssza a főszerepeket. Főként a színészi játék alapozta meg a sikert, bár a helyszín és a kreatív rendezői megoldások is nagymértékben növelték a film értékét. A meséket csak az tudja értékelni, aki a néha kissé morbid poénokat a helyén tudja kezelni. A filmben a humor győzedelmeskedik, és ez a közönségre is kihatott. Kihagyhatatlan film, mely idővel kult státuszba is emelkedhet.


Rácegresi Mesék
Uploaded by kisbacska. - Watch feature films and entire TV shows.

Végeredményben ismét egy jó hangulatú filmfesztiválnak lehettünk szem- és fültanúi. A Vas-Film pedig pereghet tovább. Mindenkinek további jó alkotást.

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

dodo 2010.04.21. - 10:29
Hozzáértő cikk! Szerintem megköszönhetem az összes díjazott nevében! Ily részletességgel, és hozzáértéssel egyik helyi média sem foglalkozott a filmekkel!
B.Feri 2010.04.22. - 08:15
Köszönjük szépen! Magam is amatőr filmes vagyok, így közel áll a szívemhez mindez. További jó alkotást kívánok mindenkinek!!!
Láthatatlan Sárvár 2010.04.22. - 15:27
Egy sárvári nevező élménybeszámolóját mi is feltettük a Láthatatlan Sárvárra. Itt olvasható: http://lathatatlansarvar.freeblog.hu/archives/2010/04/22/vasfilmkisi/