Könnyű túra a Zemplén tetejére - A Nagy-Milic és a kis-milici Károlyi-kilátó

Képgaléria megtekintése2022.07.08. - 01:15 | Büki László 'Harlequin'

Ha nem Füzértől akarsz a Kéktúra útvonalán felérni, hanem kényelmesebb, ám mégis látnivalókban gazdag útvonalon szeretnél a Zemplén tetejére jutni, van egy komfortos tippünk! S ahogy utánanéztünk, mások is bejárták már ezt az utat előttünk.

A kiindulópont Hollóháza, ahol aszfaltozott úton jutunk el a településhez tartozó Nagy-Nyugodó pihenőhelyig (Lászlótanya, OKT-27. információs tábla). Innét az Északi-Középhegység legmagasabb pontjára indított túra mindössze 3,5 km hosszú, 200 méteres szintkülönbségű, kb. 1 óra alatt kényelmesen teljesíthető, nem kell "belehalni", mégis maximális élményt nyújt. Különösebb megerőltetés nélkül tapasztalhatjuk meg azt a gyönyört, melyet a Kis-Milicen épült Károlyi-kilátón való bámészkodás jelent.

A pihenőhely kocsival megközelíthető, Hollóházán áthaladva, mielőtt Kékedre érnénk, jobbra, majd kb. 50 m után megint jobbra kell venni az irányt (Lászlótanya táblát követve). Itt egy keskeny, de annál szebben leaszfaltozott erdei útra térünk rá, mely a Bodó-réten át egészen a Lászlótanya végéig, az egykori kastélykert parkolójáig visz.

Mi a Nagy-Nyugodó információs táblától indítottuk a túrát a Kéktúra és a Szent Erzsébet túraút nyomvonalán. A Kis-Almás-rétnél elvált a két túraút, mi maradtunk a kéken, és hamarosan elértük a Herma-ház-tetőt. Innét már csak 500 méterre volt a Nagy-Milic. Feltűntek az első "piroskalapú" határkövek, amik kis kaptatóval a túraút végén elkísértek minket a Nagy-Milic kőobeliszkjéhez (895m). Kilátásra itt ne számítsunk, volt viszont remek piknikhely.

Innét maradtunk a határ mentén, az obeliszktől jobbra folytattuk utunkat a Kis-Milic felé, mely az Északi Zöld és Kéktúra közös nyomvonalán érhető el. Ezen bandukolva pár száz méter után, az utolsó 30 métert kissé kövecses ösvényen megtéve máris előttünk magasodott a kis-milici Károlyi-kilátó (880m), ahonnan fantasztikus kilátás nyílik a zempléni hegyekre a torony legfelső szintjéről. Szép időben Füzér-vára is teljes pompájában tárul elénk.

"A Kis-Milic tetejét meghódítva varázslatos panoráma tárul szemünk elé, mely messze túlmutat a Hegyköz és a Zemplén térségén: déli irányban a Bodrogközt látjuk, míg észak felé tekintve a Kassai-medence, a Szalánci-hegység, a Kelet-szlovákiai síkság és a látóhatár szélén a Tátra monumentális hegyvonulata nyújt nagyszerű látványt.

A kilátó névválasztása helytörténeti vonatkozást tükröz. A közel 20 méter magas építmény a gróf Károlyi család előtt tisztelegve kapta a Károlyi-kilátó nevet, akik a környező erdőknek és településeknek több száz éven keresztül voltak gondos birtokosai, s számos természeti és kulturális értéket hagytak ránk örökségül" - áll az információs táblán.

Visszafelé ugyanarra mentünk, amerről jöttünk, több időt hagyva az erdő, a természet szépségnek felfedezésére.

Kapcsolódó írásunk:

Radvány Noir, azaz bűncselekmény helyszíne a Károlyi-kastély - A megújult füzérradványi kastély kiállításán jártunk

2021.10.25. - 01:15 | Leila - Fotók: Büki László 'Harlequin'

A kastély népszerűsítésére napjainkban is nagy gondot fordítanak, ezzel is őrizve a hagyományokat. Az 1920-as évek legkedveltebb filmstílusát, a noirt hívták segítségül ehhez. A kastélyba belépő látogató ugyanis egy bűntényben találja magát, amelyet fel kell derítenie. A történet a recepcióról indul és teremről teremre haladva a szállodában dolgozók és vendégek mutatják be a terem érdekességeit és elejtenek egy-egy információt a bűntényről is.