Eladni mindenáron – Egy kanál víz a Weöres Sándor Színházban
Képgaléria megtekintése2023.03.24. - 00:15 | Rozán Eszter - Fotók: Mészáros Zsolt (Sadness) / Weöres Sándor Színház
Rusznyák Gábor rendezésében látható a Weöres Sándor Színházban David Mamet: Egy kanál víz című Pulitzer-díjas színműve, mely egy este és egy nap történésein keresztül az ügynöki lét szorongató világát tárja elénk.
Kemény világba vezeti a nézőket David Mamet: Egy kanál víz című színműve. Ügynöknek lenni nem könnyű, bármilyen termékről vagy szolgáltatásról legyen szó, hiszen az embert aszerint mérik, hogy mennyit sikerült eladnia. Ha megvalósul az üzlet, és teljesíted a tőled elvártakat, akkor felkerülsz a táblára, tiéd lesz a jutalom, a bónusz a munkádért, ami akár egy utazás is lehet a Bahamákra, ám ha nem tudsz értékesíteni, akkor megnézheted magad, végső esetben az elbocsátással is szembe kell nézned. Ez az Egy kanál víz kiinduló helyzete. Memet a saját tapasztalatából merített, valamikor ő maga is egy chicagói ingatlanvállalkozásnál dolgozott telemarketingesként, tehát jól ismerte a dörgést. A sales-esek világában minden az eladott mennyiség és a pénz körül forog. Az ügynökök napjai kegyetlen presszióban telnek, a főnökök elvárják, hogy bármi áron is, de nyélbe menjen az üzlet, különben nincs pénz, márpedig a számlákat fizetni kell, a gyerekeket iskoláztatni, ruháztatni kell. David Mamet Pulitzer-díjas drámája tűpontos képet ad az előbbrejutásért vagy éppen a túlélésért harcoló kisember hétköznapjairól, lelkivilágáról.
Mitch és Murray, az ingatlanügynökség darabban meg nem jelenő, ám annál többet, és nem éppen kedves szavakkal emlegetett tulajdonosai is ezt az elvet követik: Ha eladsz, akkor sikeres vagy, ha nem, alkalmatlan, és mehetsz, amerre látsz. Ösztönző módszereik ellentmondásosak, beosztottjaik tulajdonképpen a 22-es csapdájába esnek, hiszen kiemelt ügyfeleket csak azok kapnak, akik megfelelően teljesítenek, ám hogyan teljesítsenek jól, ha csak a régi címekhez férnek hozzá? S hogyan lehet rásózni valakire bármit is, amire egyáltalán nincs szüksége, és ráadásul jó sokba is kerül? Hízelgéssel, a bizalmukba kerüléssel, a termék vagy szolgáltatás felüldicsérésével, csalással, eltereléssel, remekül betanult mondatokkal, színjátékkal, azaz mindennel, ami a célt szolgálja. Richard Roma (Horváth Ákos) az eladási lista első helyét foglalja el, megnyerő, fellengzős modorával készen áll arra, hogy akár az égen a csillagokat is rábeszélje a vásárlásra. Horváth Ákos ügyesen jeleníti meg ezt a karaktert, nagydumájú, bármikor kész a rögtönzésre, ismeri ügyfelei gyenge oldalait, és igyekszik megcélozni azokat. Így sikerül behálóznia James Lingk-et (Szabó Róbert Endre) is, a félénk fiatalembert. Roma imádja a hosszú monológokat, túlzóan nyájas, behízelgő stílusa kellő hatást gyakorol az ügyfeleire. Horváth Ákos minden mozdulata, gesztusa kellően kidolgozott, pontosan célba talál.
Shelley Levene (Orosz Róbert) valaha jobb napokat látott, mostanában azonban valahogy nem megy neki az üzlet. Kapaszkodik, kínlódik, hogy újra pozícióba kerüljön, még a megvesztegetéstől sem riad vissza. Orosz Róbert alakításában hitelesen át tudjuk élni ezt figurát.
John Williamson (Kelemen Zoltán) irodavezető könyörtelenül teszi a dolgát. Valóban könyörtelen, amikor nem tesz mást, csupán a főnökök rendelkezéseihez tartja magát? Neki is meg kell élnie valamiből, s ha ellenszegül, könnyen az utcára kerülhet. Vajon ellen tud állni a vesztegetési ajánlatnak? Kelemen Zoltán karaktere szigorú, a felszínen kérlelhetetlennek látszik, de érezni lehet mögötte a mélységet.
Dave Moss (Róbert Gábor) az elégedetlenkedő, nagyszájú ügynök valami rosszban töri a fejét, nem véletlen, hogy bizalmas sutyorgásba kezd George Aaronow (Domokos Zsolt) kollégával.
Nos, a prémium listára tehát szükség van, éjszaka feltörik az iroda széfjét, megindul a nyomozás Baylen nyomozó személyében (Móri Csaba Kecsa), és egy krimihez illő csavarral is találkozhatunk.
Rusznyák Gábor rendezése kellően rátalált az arányokra, a karakterek önállóak, megvan a saját dinamikájuk, mozgási terük, mégis könnyen be tudunk vonódni érzelmi világukba, megértjük motivációikat, noha nem mindig értünk velük egyet. A történet gördülékenyen tárul elénk, a megfelelő mértékben szellemes, az indulatkitöréseknek, olykor nyomdafestéket nem tűrő szavaknak, kifejezéseknek is megvan a maguk helye. A díszlet (a kínai étterem, az iroda), mely szintén Rusznyák Gábor munkája, pontosan illik a történethez, a karakterek élethűen mozognak benne.
A darab szerzője, David Memet 1947-ben született amerikai drámaíró, filmrendező, író. Élete során dolgozott pincérként, taxisofőrként, az Oui magazin szerkesztőjeként és színészként is. A színmű eredeti címe Glengarry Glen Ross, a világpremierje 1981. szeptember 21-én volt a londoni nemzeti Színházban, a Broadwayon 1984. március 25-én mutatták be először. Az Egy kanál víz nemcsak a Pulitzer-díjat nyerte el, hanem Tony-díjra is jelölték.
A színműből film is készült 1992-ben, Glengarry Glen Ross címmel, Al Pacinóval a főszerepben, James Foley rendezésében, a forgatókönyvet saját műve alapján David Memet írta.
Szereplők:
SHELLY LEVENE Orosz Róbert
RICHARD ROMA Horváth Ákos
JOHN WILLIAMSON Kelemen Zoltán
JAMES LINGK Szabó Róbert Endre
GEORGE AARONOW Domokos Zsolt
DAVE MOSS Róbert Gábor
BAYLEN nyomozó Móri Csaba Kecsa
Alkotók:
jelmeztervező Tihanyi Ildi
díszlettervező Rusznyák Gábor
dramaturg Tóth Réka Ágnes
hangosító Szalacsy Tamás
kellékes Takács Viktória
világosító Boros Dániel
ügyelő Bors Gyula
rendezőasszisztens Papp-Ionescu Dóra
RENDEZŐ Rusznyák Gábor
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1907 szavazat
Új hozzászólás