Még David Bowie is lejött a falvédőről - Szabó Eszter Ágnes kiállítása és búcsúztatója az Új Irokéz Galériában

Képgaléria megtekintése2024.04.28. - 17:00 | vaskarika.hu - Fotók: Büki László 'Harlequin'

Még David Bowie is lejött a falvédőről - Szabó Eszter Ágnes kiállítása és búcsúztatója az Új Irokéz Galériában

Diákjai és kortársai emlékeztek Szabó Eszter Ágnesre - Az Új Irokéz Galéria ezúttal a néhány napja elhunyt kortárs művész, Szabó Eszter Ágnes tervezett kiállításának adott otthont, melyet a szervezés során bekövetkezett tragédia felülírt, így a művész búcsúztatója is volt egyben az április 27-i tárlatnyitó. A kiállítást dr. Tatai Erzsébet művészettörténész, az MTA Művészettörténeti Kutatóintézet munkatársa nyitotta meg, a művésznőtől dr. Bordács Andrea esztéta, az ELTE BDPK Vizuális Művészeti Tanszékének vezetője, a kiállítás kurátora búcsúzott.

HIRDETÉS

Szabó Eszter Ágnes munkásságát a más alkotókkal való kollaboráció, valamint a hétköznapok és a művészet közti határ elmosódása jellemzi. A csoda című kiállítása művein és kollaborációin keresztül mutatja be 5 művészeti projektben a csodavárás és a remény aktív és passzív formáit, lehetőségeit. A csodára várás hagyományosan passzív életérzés, amikor már nincs mit tenni, csak a csoda segíthet. De segíthetünk-e mi a csodának abban, hogy megtörténjen? Hogyan tudunk művészi eszközökkel részt venni a csodák létrejöttében? Hogyan transzformálódik a művészi aktivitás, jelen esetben a hímzés lehetőséggé, a társadalmi aktivitás és közösség szervező erejévé egy várva várt esemény bekövetkeztéig?

A bemutatott művek nem erre a kiállításra jöttek létre, hanem évek óta, folyamatos projektekként működnek a kívánt hatás eléréséig, melyek a közösség-együttműködés-remény fogalmakkal írhatók le leginkább.

A kiállítás egyik fő műve a 12 nm-es Óriásplakát. Szabó Eszter Ágnes régóta kutatja a hímzett falvédők és óriásplakátok összefüggésrendszerét. Ezt a falvédőt még egy debreceni esemény alkalmával kezdték el hímezni. Közösségi hímzéssel készült, s azóta a különböző kiállításokon újabb és újabb motívumokkal gazdagodott, a jelen kiállítás ideje alatt is tovább hímezhető.


Szintén egy közösségi hímzés eredménye a Vígh Krisztával közös projektje, a holland-magyar Békehímzés

A DJ-szimulátor abrosz, amit a legutóbbi kiállításán hiányoltak is, 2000-ben készült. „Sokáig musicalszínész szerettem volna lenni, vagy együttesben énekelni. Kiderült, hogy erre nem vagyok alkalmas, ezért elkezdtem vokálénekesnő-szerepre készülni, ami már egy hátralépés a sztárhoz képest természetesen, aztán DJ szerettem volna lenni. Ebben a munkámban van egy hátralépés ebből a szerepből is. Egy DJ képes több ezer táncoló ember szívverését szinkronba hozni a ritmussal. Én nem vagyok sztár-DJ, de a munkámmal igyekszem a közönségemet, a családomat közös nevezőre hozni. Ilyen értelemben tehát minden háziasszony DJ. Van ebben egy kis punkság, hiszen igazából nem arra törekedtem, hogy DJ legyek, hanem vihogva, egy hímzett falvédő előtt akarom, hogy mindenkinek egyszerre dobogjon a szíve." Ehhez a DJ szimulátor abroszhoz Fajgerné Dudás Andrea készített festményt, akivel Szabó Eszter Ágnes számos eat artos projektjében alkotott együtt.

Kocsi Olgával a Leesett Falatok Védőszentje projektet készítette. Alapja az „5 másodperces szabály", mely egy fiktív tudományos bizonyításra alapul, miszerint a leesett falat 5 másodpercig nem lesz piszkos és megehető. Tudjuk, hogy nem igaz, de mégis szeretnénk hinni abban, hogy az étel mégis menthető. A leesett falatoknak lánya, Irma a védőszentje. Az 5 másodperc a hit és az emberi döntések szép metszete, ami nem csak az ételekre vonatkozik, de az életünk több területére is.


Szabó Eszter Ágnes munkássága folyamatos határátlépés. A hétköznapok tevékenységei (hímzés, főzés) és a művészet, a popkultúra és a magas művészet, a hagyomány és a korszerűség összemosódnak nála, ezáltal át is lépi a művészet határait.

A kiállítás két nagyobb egységre tagolódik. Az egyikben ezek a közösségi projektek láthatók, a másikban pedig a holland porcelánokra és a népi falvédőkre való reflexiói.

A holland porcelánokat megidéző Budapest Blue sorozat festett tányérjain szociális érzékenységnek, társadalomkritikai attitűdjének ad hangot, így például a kilakoltatásnak vagy az ételosztásnak.


Falvédői közül az 1999-es ikonikus Nagymamám Zalai Imréné találkozása David Bowie-val mára mémmé vált. A kiállításon azonban az újabb hímzett falvédői szerepelnek. Többnyire ezeken is társadalmi kérdéseket érint. A falvédők egyszerű napi bölcsességükkel nyilvánvalóan reflektálnak a konyhába kitett, falat védő tárgyakra, utalnak a hagyományra és annak az átírására a 21. századba. Igazán különleges helyet foglal el köztük az Arakhné - az Istenek cselekedetei című alkotás. Ovidiusnál olvasható Pallasz Athéné és Arkahné szövőpárbaja, ahol az Istenek cselekedeteit ábrázolják. Míg Pallas Athéné az istenek dicső tetteit örökíti meg, addig a halandó Arakhné kritikát fogalmaz meg velük szemben, s különböző híres abuzáló jeleneteket örökít meg. Természetesen ezeknek a történeteknek is erős kortárs olvasata van abúzusról, hatalommal való visszaélésről...   

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás