Coldplay, avagy utazás az érzékek birodalmába

Képgaléria megtekintése2024.06.25. - 17:00 | Bálizs Zsuzsa

Coldplay, avagy utazás az érzékek birodalmába

A 2021-es Music of the Spheres című albumának apropóján indította el űrtematikájú világkörüli turnéját két évvel ezelőtt a Coldplay, amely idén a magyar fővárost is érintette. Június 16-án, 18-án és 19-én háromszor is koncertet adott fővárosunkban a napjaink egyik legizgalmasabb előadását produkáló banda.

2008 óta először járt hazánkban a Coldplay, sokak örömére a Puskás Arénának köszönhetően most már van megfelelő méretű stadionunk gigaprodukciójukhoz. Az érdeklődést pedig jól mutatja, hogy eredetileg egy koncertet terveztek, ám miután egy óra alatt kiderült, hogy a jegyek többszörösére mutatkozott igény, végül háromszor is meg tudták tölteni a Puskást, méghozzá teltházzal.

Jelen sorok írója kétszer is átélhette azt az élményt, amit a brit pop-rock formáció különleges show-ja jelent.

A 2022-ben elstartolt világkörüli turnéjukat a zenészek úgy hirdették meg, hogy az 50 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár majd, mint az előző, az ehhez kapcsolódó zöldprogramjukba pedig a rajongóikat is igyekeznek bevonni. Fő céljuk, hogy bolygónk védelmére buzdítsák az embereket. Az arénák küzdőterén kinetikus padlót építenek és elektromos kerékpárokat helyeznek el, hogy a rajongók közreműködésével a „C" színpadot energiával lássák el. A színpadokat újrafelhasználható anyagokból építik, alacsony energiafelhasználású kijelzőkkel, lézerekkel, világítóberendezésekkel felszerelve.

A közönség számára biztosított, a Coldplay-koncertek egyik kuriózumának számító világító PixMob karpereceket komposztálható anyagokból készítik, ezeket a koncertek után összegyűjtik és a következő bulin sterilizálva bocsátják ismét a rajongók rendelkezésére. Többnyire 90% feletti a visszaadási arány, reméljük ebben a budapesti bulik sem jelentettek kivételt - mindenesetre én mindkét este csak olyanokkal találkoztam kifele menet, akik leadták a karkötőjüket.

A banda tagjai azt is vállalták, hogy minden eladott koncertjegy után ültetnek egy fát - nemrégiben publikálták, hogy a jegyeladások után eddig 7 millió fát ültettek el bolygónk védelmében, jó érzés, hogy ehhez a számhoz pedig mi is hozzájárulhattunk.

S hogy milyen is volt a koncert? Minden érzékszervre hatott... Amikor az első dalnál Chris Martin visszaszámolt és a Higher Power című dalukkal berobbantotta a bulit, egyszerre durrantak a konfettiágyúk, keltek életre a karkötők és a kisszínpad LED-borítása, az ülőszektorokban pedig szinte egyszerre ugrott fel mindenki, hogy aztán a koncert végéig vissza se akarjon többé ülni a székébe. Az Adventure of a Lifetime című szám alatt bolygókat idéző labdákat engedtek rá a küzdőteres közönségre, akik láthatóan örömmel passzolgatták azokat a fejük fölött; de kis sárga lufik jelentek meg az ülőhelyeknél is.

A banda tagjai kiválóan használták a labdákat, a lufikat, a konfettiket, a karkötőket, na meg a tűzijátékot arra, hogy végig pörgessék a közönséget.

A Coldplay számos magyar zenész számára is példakép, amit az is bizonyít, hogy nagyon sokan látogattak el koncertjükre. Így volt ezzel a Bagossy Brothers Company is, akiknek nem csak dalaikat inspirálta a zenekar, de Aréna és MVM Dome-os koncertjeiknél is alkalmaztak olyan megoldásokat, ami a brit előadóknál bevált. A több színpad segítségével sokkal könnyebb közelebb kerülni a közönséghez, pláne amikor 55-60000 ember vált jegyet a Puskás Arénába; ezt pedig az erdélyi banda is kiválóan adaptálta. Bagossy László és felesége, Bagossy-Bíró Barbara már kapcsolatuk elején különleges kapcsolatba kerültek a zenekarral, s a Coldplay végigkísérte közös útjukat is. Több alkalommal is jártak koncertjükön külföldön, most pedig Budapesten is átélhették az élményt.

A Bagossy Brothers Company rajongói közül többen is régóta kedvelik a Coldplayt, volt egy olyan korszak, amikor minden BBC koncert a brit fiúk egyik dalával indult. A zalaegerszegi Bogdán Adriennek régi álma volt, hogy eljusson egyik előadásukra, ez most a 3., szerdaira sikerült. Úgy vélte, zseniális volt végig a hangulat, az emberek fülig érő szájjal mosolyogtak és a banda legújabb dala is kiválóan illeszkedett a setlistbe. Az első budapesti estén mutatta be a zenekar legújabb, Feels like I'm falling in love című dalát.

A Szentpéterfán élő Horváth Attiláné tökéletes helyszínnek találta a produkció számára a Puskás Arénát, s ő is azt emelte ki, hogy örök élménnyel gazdagodott a látványtechnikának, valamint az együttes előadásának köszönhetően. Palkó-Szép Eszter családjával érkezett a vasárnapi koncertre, s akkora hatással volt rájuk a show, hogy kedden még egyszer megnézték, ezúttal állóhelyről. Számára igazán felszabadító, megindító volt a kétórás show; a banda elérte, hogy mindenki csak rájuk fókuszáljon. 9 éves kislánya varázslatosnak és káprázatosnak találta az előadást, a karkötők pedig elbűvölték.

S hogy milyen érzések kerítették hatalmába a távozókat? Tőrös Balázs, vagy ahogy sokan jobban ismerik, Bazska, a legismertebb magyar NBA-szakértő beszélgetésünk során így nyilatkozott: Sok koncerten jártam már, de a Coldplay egyszerűen zseniális. Annyira tetszett, hogy végül mindhárom napra elmentem, így a fiam is részese lett ennek a fantasztikus élménynek. Abban pedig egyetértettünk, hogy hetente kibírnánk egy ilyen élményt a nyáron...

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás