Renoir, a megosztó művész

2024.07.17. - 00:30 | vaskarika.hu

Renoir, a megosztó művész

2024 októberében visszatér a mozikba az egyik legkedveltebb impresszionista művész pályaképével foglalkozó képzőművészeti dokumentumfilm, az Exhibition on Screen: Renoir, a megosztó művész. A film a Pannonia Entertainment forgalmazásában kerül a mozikba.

Olyan üzeneteket szeretek kapni, mint amilyet a philadelphiai Barnes-gyűjteménytől kaptam: „Jöjjön és nézze meg a gyűjteményünket, hátha talál valami érdekeset, és esetleg nálunk is tudna filmet készíteni". Ha egy ilyen e-mailt kapsz, nem habozol: repülőre pattansz. Ami csapatomat fogadta: egy figyelemre méltó gyűjtemény és egy még figyelemre méltóbb művész pályaképe. Az Exhibition on Screennél hajlamosak vagyunk elzárkózni az intézményekről szóló filmektől, mivel nehéz jól elgondolni a narratívát. Phil Grabsky vezető producer

Egy olyan múzeumról szóló film esetében, mint amilyen a londoni National Gallery, az Ermitázs vagy a Prado, fennáll a veszélye, hogy a végeredmény egy összefüggéstelen festménylista lesz, kevés kontextussal, tehát nincs dramaturgia a történetben.

A szemem előtt nem ez a cél lebegett, miután a Barnes-gyűjteményt alaposan végignéztem. Ami megragadott, az a Picassók, Van Gogh-ok és Cézanne-ok között a több tucatnyi késői Renoir mű volt!

Na, ebből már ki lehet indulni egy meghökkentő és magával ragadó történet kezdeteként: Renoir korai impresszionista művei - amelyek közül néhányat a kiállításon is bemutatunk - a legnépszerűbb impresszionista alkotások közé tartoznak, de aztán Renoirnak elege lett ebből a radikális stílusból, és irányt váltott! Ez a pradigmaváltás forradalmi volt, és nem mindenki ízlésének megfelelő - sem akkor, sem ma -, de Cézanne és Picasso elismerően nyilatkoztak róla, sőt nagy hatással volt rájuk Renoir kísérletező kedve és kreativitásának kibontakoztatása.

Renoir - általunk könnyen befogadható - impresszionizmustól való drámai eltávolodása nélkül talán gyökeresen másképp alakulhatott volna a művészettörténeti fejlődés: a posztimpresszionizmus, a kubizmus és a mai kortárs művészet alapjai! Egyszerűen fogalmazva: Renoir kései műveinek - amelyek közül sok e philadelphiai galéria falain található - megértése nélkül nehéz megérteni a modern művészetet.

Pierre-Auguste Renoir (1841-1919) festményeinek java Párizsban látható, de Európán kívül a legnagyobb Renoir-kollekciót a philadelphiai Barnes-gyűjtemény őrzi. Összesen 181 alkotás található itt az impresszionizmus nagymesterétől, akinek festészete az 1880-as évektől klasszicizálóbb irányba fordult, mind festésmódjában, mind témaválasztásában. Egyesek értetlenül szemlélik Renoir művészetének ezt az időszakát, másokat annál inkább magával ragad. Az Exhibition on Screen alkotói megvizsgálják, miért vált ki olyan szélsőséges reakciókat Renoir stílusváltása mind a mai napig. Aprólékos munkájuk új összefüggésekbe helyezi a mester pályafutását, és arra is rámutat, milyen jelentős hatást gyakorolt festészetének késői korszaka Matisse és Picasso művészetére.

RENDEZTE: PHIL GRABSKY
VÁGÓ: CLIVE MATTOCK
ZENE: STEPHEN BAYSTED

 

MŰVEK LISTÁJA
  • Tánc a Moulin de la Galette-ben, 1876
  • Gyermekek a tengerparton, Guernsey, 1883
  • A nagy fürdőzők, 1884-1887
  • Mosónő és gyermeke, 1886
  • A művész családja, 1896
  • Akt tájban, 1917 körül
  • Fürdőzők, 1918-1919 körül
  • Kompozíció, Öt fürdőző, kb. 1918

A EXHIBITION ON SCREEN a Seventh Art Productions gyártó és nemzetközi forgalmazó díjnyertes dokumentumfilm-sorozata. A produkciós vállalat több mint 35 éve készít képzőművészeti, zenei és történelmi dokumentumfilmeket, összesen közel 200 alkotást.

Kizárólagos kelet-közép-európai forgalmazó a Pannonia Entertainment. A 12 éve ezen a néven létező hazai művészfilm-forgalmazó az MTVA-nak is eladta a sorozat első 25 tagjának jogát, egyes filmjei pedig a forgalmazó VOD platformján is megtekinthetők.


Új hozzászólás