„Gyermekember férfikorba lépsz…” - Ákos koncertje az Arena Savariában
Képgaléria megtekintése2008.10.20. - 07:00 | Ambrózai Zsuzsanna -ergedles- Fotók: Büki László 'Harlequin'

Az Ákos 40. munkanévre hallgató zenei projekttel - mondhatni exkluzív dalesttel - varázsolta el rajongóit a művész az Arena Savariában, ahol az elmúlt két évtized terméséből zongorára átírt változatban, szmokingban, színpadon bort kortyolva adott koncertet. Az alkalomhoz illően kiöltöztünk mi is, hogy 15 percig fotózhassuk és közel három órán át élvezhessük a fény- és hangtechnikában is egyedülálló produkciót.
Az este fél hét körül érkezőket döbbenetes kép fogadta az Aréna Savaria előtt: kígyózó sorokban vártak "bebocsátásra" a jubileumi dalestre jegyet váltók. Bejutva viszont ellentmondásos látványban volt részük - egyfelől a sportcsarnok adta körülmények, szurkolói lelátók, pótszékek, másfelől a hatalmas fehér lepellel takart, keveset sejtető színpad fogadta a helyét kereső tömeget. Aztán kevéssel hét óra után - némi csúszással - kialudtak a fények, a sötétben, a lepel mögül felcsendült az első akkord, a „függöny felgördült" s kezdődött a színházi előadás. Merthogy abban volt részünk. Egy tökéletesen megkomponált kétfelvonásos előadást láthattunk, melynek minden egyes mozzanata összhangban volt egymással. A mozdulatok, a fények, a hangok tökéletesen illeszkedtek egymásra, igazolván ezzel azt, hogy egy koncepciózus és számtalanszor elpróbált projekt részesei vagyunk, mindemellett mégsem támadt olyan érzetünk, hogy mindez erőltetett volna. Arról is meggyőződhettünk, hogy Ákos és zenekara a megjelenést illetően sem kispályázott - szmokingban, sugárzó eleganciával lepték meg a közönséget, ahogy az egy ünnepi - születésnapi - koncerthez illik. Ugyanakkor kicsit szkeptikusak is voltunk, hogy a megjelenés mennyire fog majd kihatni a jólismert korábbi (Bonanzás) és mostani dalokra, és azokat mennyire írja, hangszereli át elegancia-kompatibilissé. Szerencsére ez a fenntartásunk az első öt perc után elmúlt, onnantól a zene vált lényegivé.
![]() |
Nemcsak külsőségekben jött le a tökéletes színpadi produkció Ákos jubileumi dalestjén |
Erre az estére tehát ne képzeljünk magunk elé gitárszólóra fejetrázó közönséget, sem pedig bakancsos fanokat, akik a 15-20 évvel ezelőtti banzájok folytatását remélték az estétől. Már a beharangozóból tudni lehetett, itt másról lesz szó. Aki jegyet váltott, mellékletként megkapta az instrukciót: „megjelenés alkalomhoz illő öltözetben". Lírai dalestről lévén szó, ez talán érthető is. A nyitószám és egy „egyveleg" után Ákos a beköszönő szavait részben éppen ennek a momentumnak szentelte, és kifejtette, hogy ma este az ünneplés a fontos. Egyrészt külsőleg - értsd: öltözetben -, de legfőképp belül, a lelkünkben. Egyébként is jellemző volt az egész este során a számok közti anekdótázás, sztorizás, hol humoros felütéssel, hol komolyabb felhanggal. A már említett egyvelegekben Ákos olyan számokat „gyúrt egybe", melyek talán sosem találtak volna egymásra. Így fordulhatott elő, hogy a "Láss bennem mást" című szám első strófája tökéletesen megfért az "Utolsó hangos dal" refrénje mellett. Igaz, a fanatikus Ákos-rajongókat akár meg is lephette a dolog, hiszen már üvöltötték volna az előző dal refrénjét. A koncertnek egyébként is fontos eleme volt a közönség reakciója és interakciója. Hiába volt "csendesülősnek" beharangozva, együtténeklésre, lábdobogásra, tapsolásra bárki "vetemedhetett".
![]() |
"Ilyenek voltunk, vadak és jók..." - a közönség sem bírta ülve a ráadást |
A lírai „slágerek" mellett olyan dalokat is hallhattunk felcsendülni, melyeket talán csak a legelvakultabb rajongók ismernek töviről hegyire, s nem is illenének bele egy hagyományos koncert repertoárjába. Ilyen volt például az "Új világ", a "Tudom, hogy merre jársz", vagy éppen a "Nagyvárosi angyal" című szerzemények, melyekkel jó volt élőben találkozni, és az áthangszerelt verzióban csodálatosan érvényesültek. Jól hangsúlyozta az est különlegességét, hogy minden dal új „öltözéket" kapott, melyek olykor az eredeti hangzást is felülmúlva szólaltak meg. Ilyen volt a "Végre" című toplistás opusz is, amit Ákos tam-tam dobokkal kísért, s melyet úgy vezetett fel, hogy furcsa erőszakot követettek el a lírai slágeren, amely az új köntösben - jóval gyorsabb tempóban és latin stílusban - nem biztos, hogy utat fog találni a fülekhez. Ez az aggálya halva született volt, mert frenetikus sikere lett ennek a verziónak, úgyhogy nyugodtan hörpinthetett a borospoharából az áthangszerelt dal sikerére. Az új köntöst nem úszták meg a régi Bonanza-számok sem, és ez már önmagában is elég jelentős kuriózum a zeneileg alapvetően zongorára épített este során, de Ákos még 19-re is lapot kért: zongoristájának, Czomba Imrének únszolására tangóharmonikával spékelték meg a "Nem ér semmit a dal" című Bonanza-slágert. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy ez a szám vált az áthangszerelés „bűncselekményének" pozitív áldozatává, ugyanis a közönség lábdobogása és a latinos hangzásvilág által okozott katarzis felmentette a "vád alól" a zeneszámot, de legfőképp az elkövetőket.
![]() |
"...és csak akkor érhetsz csúcsra, ha egy hegy elédbe áll!" |
Mindez már a szünetet követő, második felvonás során következett be, amikoris jóval oldottabbá vált a hangulat a nézőtéren. A színpadon sem alakult másként a helyzet: a zenekar úgy kezdett neki a zenélésnek, hogy a zakó lekerült róluk, a csokornyakkendő kibontva, hanyagul „lifegett" az inggallér alatt, s a mandzsettagomb sem feszítette a csuklót.
|
Koncert-jelkép: kéz a gitár alatt, borospohár a szalvétán |
A színpadon uralkodó fényorgia teljesen szinkronban volt Ákos mozdulataival és a számok ívével, azok dinamikai változásaival. Ennek kiteljesedését a "Táncolj a tűzön át" című dal alatt élhettük meg, mikor is a háttérben hatalmas lángcsóvák jelentek meg a vetítővásznon. A fények vörös színben izzottak, Ákos hangja pedig - a tökéletes, csúcstechnikás hangosításnak köszönhetően - hasított a térben, hihetetlen látványt és érzést produkálva ezzel. Azt hihettük volna, hogy ennél tovább már nem igazán lehet fokozni a hangulatot, de mindannyian tévedtünk: a "Keresd meg a lányt" klasszikusa után felcsendülő "Ilyenek voltunk" szó szerint robbant. A nézőtér pillanat alatt hangyabollyá változott, s a tömeg egyemberként, mint akit puskából lőttek ki, rohant a színpad elé.
Az örületes tombolás mellett a katartikus csendek sem maradtak el. Minden hangos, dalos, zajos, „csendesülős", fényes, játékos volt. Egy elképzelt álomvilágba váltottunk jegyet, egy ember lelkébe, s az ő szemüvegén keresztül szemlélhettük, hogyan éli meg érzéseit, hogyan vált hangulatot halkan dúdolva, majd pedig korlátok nélkül tomboló kisgyerekké átalakulva. „Gyermekemberré" - ahogy egy számával jellemezte magát -, aki csak játszott, zenélt a közel háromezres tömegnek. Játszott, mégpedig olyan zenét, amely angyalhajként zuhant a közönségre, behálózta, s a szárnyain repítette tova azt. Varázslat volt ez a javából, de nem szemfényvesztés, ünneplés, de nem önajnározás. Éltessen az Isten, Ákos!
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1913 szavazat
Új hozzászólás
Korábbi hozzászólások
Külön köszönet a Keresd meg a lányt-ért. Kedvencem, és már nem is reméletem, hogy valaha hallom élőben is.
Köszönjük fiúk!
Nem fog tetszeni az utolsó hangos dal"
Pedig dehogynem, nagyon is tetszett, a jubileumi dalestre áthangszerelt verzióban meg pláne!
Három évvel vagyok csak több, mint Ákos, és bevallom, sosem voltam rajongója. A bonanzás időszak teljesen lepergett rólam, én akkor Dire Straits-et hallgattam, és akkortájt kezdett vonzani a jazz. A zenéje úgy elment mellettem, mint kínai sportoló mellett a WADA-ellenőr. A kettőnk viszonyában az Adante lemez hozta meg a holtpontról való elmozdulást, akkor fedeztem fel magamnak, hogy ezek a dalok ebben a köntösben számomra is élővé válnak, értelmet nyernek és főként zenei komolyságot (komoly zeneiséget, akár egybeírva is) hordoznak. Úgyhogy hiába a majdnem korazonosság, a mi barátságunk nagyon is újkeletű. Ezért lettem kíváncsi a "megjelenés alkalomhoz illő öltözetben" felütéssel hírdetett exkluzív dalestre: vajon milyen kuriozitása lesz ennek a színházi produkciónak?
Volt, méghozzá nem is kevés. Mindjárt az, hogy színházi (sportcsarnoki), kétfelvonásos, szünettel együtt háromórás zenei hiperlatívusz kerekedett belőle. Zeneileg tökéletesen lettek felöltöztetve az ismert és kevésbé ismert dalok, a technika pazarul szólt, teljesen érthető volt minden artikuláció.
"Mondd csak, mi ez az álom, barátom?
Mondd csak, mi ez az ének, mi ez a dal,
Mit a távolban dúdolnak a vének?"
Hát igen, az elején kicsit megijedtem, mert úgy tűnt, hogy Michael Bublé magyar hangja köszön vissza a színpadról. Kicsit szvinges, "szinatrás" stílusban indult az este, melyhez az előadó mozgása, gesztusai és a színpadi kisasztalra helyezett pohár bor tökéletesen passszolt. Tartottam tőle, hogy a "high society" szórakoztatási szokásai, sztenderdjei elnyomják a valódi tartalmat, és a zene ezáltal hamis értéket, allűrös-modoros mesterkéltséget közvetít a nézők felé. Felesleges volt aggályoskodnunk, mert - ahogy ergedles írta - varázslat volt ez az este a javából, és nem szemfényvesztés, ünneplés, és nem önajnározás. Éltessen az Isten, Ákos!"
(A képeken megtaláltam a hajamat. Meg anyukám hátát.) :)
Jó, hogy végig maradtam, mert így nem csúsztam le a ráadásban robbanó publikum színpad-megrohamozásáról. Minden orgánum fotósa - aki még ott maradt :) - szemére szegezett objektívvel vadászta le a fotók szempontjából legfontosabb momentumot.. ;) Így történhetett meg, hogy vannak egészen élet- és koncertszagú képek is a dalestről, és ez így is van jól, így marad emlékezetes.
Köszönjük Ákos,köszönjük fiúk!!!!
Köszönöm Ákosnak és zenekarának :)
Krisztiánra is büszkék lehetünk!!!!!!