Mazsola vagyok?!? - Virtuális dohogás vezetési szokásainkról

2010.12.09. - 01:21 | Dart

Mazsola vagyok?!? - Virtuális dohogás vezetési szokásainkról

Az autós a jogosítvány megszerzésének időpontjától sajátos törzsfejlődésen megy keresztül. Az óvatos vezetőből a rutinos sofőrré válásig kinek-kinek eltérő időre van szüksége. Több olyan autóst ismerhetünk, akiknek utóbbihoz 20-30 év sem elegendő…

A köznyelv mazsolának nevezi az amatőr módon vezető autóst, de nemcsak az újdonsült vezetők viselkedhetnek kezdő módjára. Sokan jó sofőrnek tartják magukat, de valójában az önbizalmuk nagyobb, mint a vezetési tudományuk. A következő néhány példát átgondolva nézzünk magunkba, mazsolaként viselkedünk-e néha-néha?

A mazsolát legkönnyebben a körforgalomból való kilépéskor lehet felismerni, az indexkapcsoló hanyagolásáról, és ilyenkor - főként sűrű forgalom esetén - gyakori a felmenők emlegetése az indokolatlanul várakozók részéről.

A profi sofőr segíti közlekedőtársait a védett útra való kanyarodáskor, anélkül, hogy saját magát hátráltatná. Nézzünk erre egy szombathelyi példát: a város keleti határában a Zanati úti körforgalomból a Zanati útra való behajtás után - a jobbra tarts szabálya értelmében - a jobb oldali sávban kell(ene) haladnia a járműnek, kivéve, ha a következő kereszteződésnél balra szeretne kanyarodni. Ebben a szituációban a TESCO-ból balra kanyarodni kívánó - gyakran hosszú sorban várakozó - autók ki tudnának kanyarodni a belső sávba, ha a MAZSOLA módon viselkedő nem ott kívánna közlekedni, úgy, hogy közben a jobb oldali sáv üres. Ha az amatőr vezető hallaná, amit a miatta feleslegesen várakozók egy része mond rá, legközelebb tudná, hol a helye.


Ha a jármű a középen záróvonallal ellátott négysávos úton a jobb oldali sávban halad, akkor a jobb oldali keresztutcából jobbra kis ívben kanyarodó jármű besorolását sávváltással segítheti. Természetesen, amennyiben a forgalom engedi.

Örökzöld téma a nagyobb területű parkolókban való közlekedés. A rémült arcú szőlőszem (mazsola) nincs tudatában annak, hogy a tábla nélküli kereszteződésben jobbkéz szabály van érvényben. Gyakori látvány, hogy az egyenesen közlekedő nem ad elsőbbséget a jobbról érkező járműnek, de szerencsére a rutinos vezetők gyakran a másik vezető helyett is gondolkodnak és az autó mozgásából már kitalálják a mazsi szándékait.

Gyakori eset, hogy az út szélén szabályosan várakozó gépjárművet kell kikerülni. A szélesebb utakon általában a jármű mellett akkor is van elegendő hely a biztonságos kikerüléshez, ha szemben jármű közlekedik. Talán azt az esetet kivéve, ha MAZSOLA a szemközt közlekedő, mert a MAZSI nem húzódik le, elősegítve a kikerülést, sőt általában észre sem veszi, hogy miatta kénytelen megállni nyomorult közlekedőtársa a parkoló jármű mögött. Ha a kikerülési manővert már megkezdte az autós, akkor az amatőr vezetőnek kénytelen-kelletlen le kell húzódnia a felezővonal mellől, hogy elférjenek egymás mellett. Ez a művelet számára nehézkes, mert általában 1 méternél jobban nem közelíti meg az úttest szélét.


Partnereknek, és nem versenytársaknak kell tekintenünk a többi közlekedőt, hiszen bárkivel előfordulhat, hogy fáradt és hibázik, tévesen méri fel az egyes közlekedési szituációkat, és ekkor jól jön a defenzíven közlekedő autóstárs „segítsége".

A helyismerettel nem rendelkező autós turistával való türelmes viselkedés pedig nemcsak a városimázst javítja, hanem talán egyszer az udvarias autós még visszakapja előzékenységét.

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

keidzsi 2010.12.12. - 07:55
Ja, ez jó téma. A szombathelyi közlekedési kultúra - szerintem - a béka feneke alatt van. Nem is értem, hogy télen miért hívják fel az autósok figyelmét a lassabb közlekedésre, hiszen amúgy is teknőc-járatok üzemelnek belvárosunkban. A következő rendszeres "hibákkal" találkozom:
A Vörösmarty-ról a Szent Márton felé egyfolytában csigamenet van, holott az utca végén már négysávossá válik az út. De mivel láthatóan még piros az "én" sávom, hát ráérek... ennek torlódás a vége...
Ugyan itt, ha balra kanyarodunk, akkor szintén lépésben mennek ki az autók, lévén hol a templomnál, hol a Nádasdynál megfog a piros. Ennek hatására 20 autó helyett csak 6 -7 jut ki a Vörösmartyról... :-(
Három hibát vélek látni.
1) a lámpavezérlések katasztrofálisak. Zöldhullámot évente kétszer sikerül elkapnom, mindegy, honna hova megyek...
2) spóóóórolás.. ugyebár inkább gurul 30-cal a kolléga, hogy nagyjából zöldre érjen a következő lámpához, ahelyett, hogy mielőbb odaérhessen, aminek hatására mások is be tudnának sorolni. De hát az kit érdekel? :-(
3) könyörgöm: lakott területen belül 50 km/h!!! nem 40, 30!!! Kívűl viszont 90!!! Lásd körgyűrű! Nem 60-70!!! :-(

Ha már lehúztam a lámpákat, dobok egy pluszt is: a körforgalmak szaporulata jól alakul. Kellene még pár, nagyon hasznosak. Nagyon kellene egy a Vörösmarty és a Semmelweis közé is. Reggelente rendszeresen bedugul... Persze, nem ártana, ha a kedves autóvezető nem irányítaná be a kereszteződésbe a kocsiját, ha látja, hogy nem fog tudni kimenni belőle... de hát ez is ritka...
geri 2011.10.23. - 13:43
Hi.
hiányzott az írás, kösz...érdemes lenne a folytatásban a (lassan) haladó mazsoláknak többek között a parkolási logikákkal is ismerkednie. a szemléletes fenti példák, akiknek nem esnek le, az már elég gáz.
hasznos lehet időnként egy témát jobban kibontani:
körforgalom,
jobbkézszabály,
zöldhullámok,
sárgán áthajtás,
kerékpárút mire való(pl: nádasdy u.),
gördülékeny közlekedés,
parkolás!!!!!!!!!
mire jó a villantás,ködfényszóró és mire nem való...
olyan kis rávezető népnevelés és nerm csak a 4kerekűeknek, mert őket legalább vmikor okították, de nem biztos h minden megmaradt a fejekben.
vagy összefoglalólag egy áttekintést az újításokról(trafi büntető limitjei, új szabályok, módosítások)
csak így tovább ;)
BLH 2011.10.23. - 15:58
Geri, körforgalomnak már nekiálltam... katasztrófa szerintem, mennyire nem tudunk benne közlekedni. Kétsávosban pláne. Köszi a véleményt!