Valóban dől a Tűztorony? - Téveszmék és tények

2011.04.28. - 13:00 | vaskarika.hu - Fotó: Makrai Tamás

Valóban dől a Tűztorony? - Téveszmék és tények

Nem csak a szakemberek, hanem a soproniak is nyomon követik a Tűztorony felújítását. Ahogy egy ilyen jelentős beruházás esetében lenni szokott, van, hogy keveredik a valóság és a fikció, a szakmaiság és az utcai pletyka. Valóban dől a Tűztorony? Tényleg nincs rögzítve a daru? A nyugatmagyar.hu utánajárt.

HIRDETÉS

Sopron város jelképének számító Tűztorony alsó hengeres része római falmaradványokra épült. Mai alakját, barokk körerkélyét és sisakját az 1676-os nagy tűzvész után kapta. 1893-ban, amikor a régi városházát lebontották, a torony alapja megingott, és félő volt, hogy az építmény össze fog dőlni. A Tűztorony megerősítése érdekében Schulek Frigyes építész tervei alapján a széles kaput befalazták, így megszűnt a kapu alatti kocsi közlekedés is.

Amint az a rövid történeti áttekintésből is kiderül, a Tűztorony statikai megerősítése már a 19. század végén is fejtörést okozott a mérnököknek. Nagyot változott azóta a világ, ma már teljesen új megoldásokra nyílik lehetőség. A most alkalmazott talaj-megerősítésnek köszönhetően gyakorlatilag funkció nélkülivé válhat a több, mint száz éves befalazás: a munkálatok végeztével szinte a korábbi, 19. század vége előtti szélességben sétálhatunk át rajta. 

A Tűztorony felújítását mérnökök egész sora végzi. Az egyes munkafázisok közben ellenőrző méréseket végeznek, és mindent pontosan dokumentálnak. Ez utóbbiban bízva kerestük meg Kelemen Imrét, a Városfejlesztési Kft. ügyvezetőjét, hogy segítsen eloszlatni (vagy megerősíteni) néhány utcai szóbeszédet. 


Az egyik ilyen szerint „dől" a Tűztorony. 

- Szeretnék eloszlatni minden kétséget, nincs semmilyen olyan mértékű mozgás, mint ami egy ilyen összetett beavatkozás esetében ne lenne természetes - kezdte Kelemen Imre. - A Kiviteli Terv műszaki leírásában is egyértelműen szerepel, hogy süllyedések várhatóak a megerősítendő épületnél. A speciális, úgynevezett JET-GROUTING technológiával végzett alapmegerősítési munkáknál tehát elkerülhetetlen a falszerkezet néhány centiméteres, kismértékű süllyedése. A tervező műszaki előírása alapján éppen ezért az alapmegerősítési munkák során naponta háromszori mérésre kerül sor a az elmozdulások nyomon követésére. Ezek alapján a legnagyobb süllyedés mértéke mindössze 22 mm, a torony DK-i irányú dőlése pedig 18 mm. A kivitelezés során tehát folyamatosak az ellenőrző mérések, gyakran egyszerre több szakértői vélemény is készül pontosan azért, hogy a legnagyobb körültekintés mellett folytatódhasson a munka.

A cikk itt folytatódik...

Új hozzászólás