Klimt, a nőcsábász szecesszionista

2012.07.14. - 18:00 | vaskarika.hu

Klimt, a nőcsábász szecesszionista

Legszívesebben kócos hajjal, kék festőkabátjában mutatkozott, és származásának megfelelő tájszólással beszélt. A császári család megtiszteltetése ellenére a nemesek mellőzték. Ő inkább a feltörekvő polgárság festője volt, melyről elsősorban női portréi tesznek tanúbizonyságot. A művész soha nem házasodott meg, és több asszonytól is született gyermeke. Egy kis életrajz, egy kis művészportré, egy kis bulvár - Gustav Klimt alfája és omegája írásunkban.

„Aki szeretne megismerni, nézze meg figyelmesen a képeimet.“ 2012-ben lenne Gustav Klimt - az egyik legjelentősebb osztrák festő és a bécsi szecesszió képviselője - 150 éves. A művészvilág színvonalas kiállításokkal tiszteleg a festő előtt.

Gustav Klimt munkássága

Mint a bécsi szecesszió egyik legjelentősebb alakja, Gustav Klimt olyan életművet alkotott, ami a világon a legismertebb osztrák festővé tette.

35 éven keresztül a szecesszionisták csúcsán állt, célul tűzte ki a művészet megújítását és a modernizmus nemzetközi áramlatai felé való nyitást.  A Josef Maria Oblich által megálmodott Szecesszió Házában úttörő kiállításokra került sor, melyeket számos botrány kísért. Egy korabeli tiltakozó levélben az alábbi megjegyzés állt a Bécsi Egyetem számára készített képeihez: „Nem a meztelenség és nem a szabad művészet ellen küzdünk, hanem a csúf művészet ellen." A párizsi világkiállításon ennek ellenére Klimt megkapta a nagydíjat a „Filozófia" című művéért, ami által európai hírnévre tett szert.

A sikerek tetőpontján
Művészeti csúcspontot jelentett a Ludwig van Beethoven tiszteletére rendezett kiállítás 1902-ben. Álmában megvalósította teljes művét, melyhez hozzájárult a monumentális Beethoven-fríz, mely ma ismét eredeti helyén, a Szecesszió Házában csodálható meg. Évekkel később Klimt szorosan együttműködött Josef Hoffmannal a brüsszeli Palais Stoclet megalkotásában, és ezzel megalkotta a szecesszió legismertebb művét.

 © Österreich Werbung/Trumler
Klimt Beethovenfries, Wiener Secession, Foto: Österreich Werbung/Trumler

Az ornamentika dominanciájával és az arany erőteljes használatával, melyek a Beethoven-frízt is jellemzik, elkezdődött Klimt „arany korszaka", mely az 1908-ban elkészült, „A csók" című képével érte el csúcspontját.

Kapcsolódó írásunk: Akik a hátukra is ezt tetováltatják, avagy a festészet múzsája lefizeti a lakberendezőt - Klimt: A csók

Erőteljes szimbolikájával és dekorativitásával ünnepli az érzéki életkedvet. De éppúgy ábrázolja az emberi létezés sötét oldalát, a halál és az elmúlás fenyegetését. Későbbi munkásságában az „arany korszakot" felváltja a dekoratív expresszionista stílus a színek felé való fordulással.

Portrék és grafikák
Gustav Klimt a feltörekvő polgárság festője, amelynek hölgy tagjait valamennyi alkotói fázisában megörökítette portrék formájában. Adele Bloch-Bauer I arcképe néhány éve a világ legdrágább képei közé tartozik. A portrék mellet Klimt egész életében fontos szerepet játszott a grafika. Csupán a képek mennyisége - a 250 festményhez viszonyított 3000 grafika - is bizonyítja ezen alkotási forma jelentőségét Klimt művészetében. Kimagasló színvonalukkal grafikái az egyik legnagyobb művészeti örökséget alkotják.

Három évtized intenzív munka, számos diadal és viszály után Klimt szélütést kapott, melynek következtében 1918. február 6-án, alig 56 évesen Bécsben meghalt. Temetésére a Hietzinger Temetőben került sor.  Ugyanebben az évben haltak meg szellemileg egyenrangú alkotótársai, mint Otto Wagner, Kolo Moser és Egon Schiele, és ez az az év is, ami a Monarchia bukását hozta.

Gustav Klimt és a nők

Klimt - eltekintve egy korai művétől - a portrék esetében a női portrékra koncentrált. Grafikai munkásságával a művészettörténet egyik legnagyobb erotikus művésze.

 © Wien Museum Gustav Klimt: Emilie Flöge, Copyright: Wien Museum Karlsplatz

„... mert tisztelem az igaz szerelmet, és félek tőle"

Soha nem házasodott meg, és haláláig édesanyjánál élt, ám olyan szóbeszéd keringett róla a századfordulón, mely szerint modelljeivel afférjai voltak, és ez a portrékat készíttető nagypolgári megrendelőivel is megtörtént. Klimt - aki az őt ábrázoló fotókon szerzetescsuhára emlékeztető festőkabátjában gyakran feszes, távolságtartó pozícióban látható -, 14 törvénytelen gyermeket nemzett

Az érzékiség portréi 
Vitathatatlan, hogy Klimt munkássága úgy hódol az erotika előtt, mint senki másé. Kifejező szemléltetésében a rajzok zavarbaejtő módon alkalmazzák a fiatalabb, Klimt által nagyrabecsült Egon Schiele erotikus művészetének jegyeit. Klimt azonban nem csak a fiatal nők aktábrázolására korlátozta művészetét, hanem a nőiesség minden formáját megörökítette, a várandósságot éppúgy, mint az idősebb nőket és a testi szépség elvesztését. A kor gondolkodásának megfelelően Klimt számára a nőiesség összekapcsolódott a természettel, melynek ciklikus szabályosságát - a születést és elmúlást - nőkről készült képeiben juttatja kifejezésre.

Művészetének csúcspontján a női alakokat ornamentikás rendszerbe foglalta, mely az arcon és a kézen történő festői eszközökre való koncentrálással egyúttal távolságot teremtett a néző és a modell között. Később ezt a funkciót átvették a színek, amelyek a portrékban külön életre kelnek, és mint ahogy azelőtt az ornamentika, a képek kétdimenziós mivoltát hangsúlyozzák.

A kívánt távolság megteremtése ellenére Klimt törekedett arra, hogy feszültséget is teremtsen a néző és az ábrázolt hölgyek között.

Az „arany Adele"

A ravennai San Vitale-ban látott, 6. századból származó Theodora császárnőről készült mozaik által megihletve állított emléket a női szépség dicsőítésére, Adele Bloch-Bauer képével. Az arany nagy felületen történő alkalmazása a színek messzemenő kizárásával - egy új művészeti hagyomány létrehozása érdekében - egyedi aurát teremtett: ez az, ami megkülönbözteti a bécsi szecessziót más európai központok hasonló áramlataitól. Adele Bloch-Bauer részletesen és finoman megrajzolt vonásai egyúttal megakadályozzák, hogy az ábrázolt személy az anonimitásba süllyedjen.

Klimt-kiállítások 2012-ben Bécsben

A 2012-es jubileumi Klimt-év alkalmából a nagy bécsi múzeumok színvonalas és részben egyedülálló kiállításokat rendeznek.

Wien Museum
A Wien Museum gyűjteménye. 2012. május 16-tól szeptember 16-ig látható a Gustav Klimt festményeiből rendezett kiállítás, többek között Emilie Flöge portréja, plakátok, nyomatok, a művész festőköpenye, a halotti álarc, valamint Egon Schiele rajza a halott Gustav Klimtről is megtekinthető lesz. A kiállítás középpontját azonban a világ legnagyobb, 400 rajzból álló Klimt-gyűjteménye képezi majd, amelyet első alkalommal láthatunk teljes egészében.
www.wienmuseum.at

Österreichische Galerie a Belvedereben
„Gustav Klimt/Josef Hoffman. A modernizmus úttörői" című kiállítás 2011. október 25-től 2012. március 4-ig tekinthető meg.
A kiállítás Gustav Klimt és Josef Hoffman - az építész és a Wiener Werkstätte társalapítója - együttműködésére világít rá, amely a bécsi Szecesszió Házában rendezett Beethoven-kiállítással és a brüsszeli Palais Stoclet megalkotásával magasra tette a mércét a Gesamtkunstwerk történetében. A kiállítás vizsgálja Hoffmann Klimt festészetére gyakorolt hatását is.
www.belvedere.at 

Kunsthistorisches Museum
Gustav Klimt a Kunsthistorisches Museumban: 2012. február 14-től május 6-ig többek között 13 festményt és ezek vázlatait láthatja a közönség a múzeum impozáns lépcsőházában. A látogatók a képek keletkezésének megismerésével közelebb kerülhetnek a művész középső alkotói szakaszához.
www.khm.at
 

 © Wien Museum
Ausschnitt Plakat 1. Kunstausstellung der Secession, Copyright: Wien Museum

Albertina
 
„Klimt-rajzok" - 2012. március 13-tól június 17-ig. Néhány kölcsönkért képtől eltekintve a 170 műből álló kiállítás nagy részét saját gyűjtemény alkotja, amely átfogó képet ad Gustav Klimt grafikai életművéről.
www.albertina.at

Leopold Museum
„Gustav Klimt (Idő)utazás." - 2012. február 24-től június 11-ig. A kiállításon megtekinthetjük többek között Emilie Flöge hagyatékának darabjait és Gustav Klimttel folytatott levelezését is. A múzeum állandó gyűjteményéhez tartozik Gustav Klimt híres festményei mellett a szecesszió művészeinek számos képe, csakúgy, mint a világ legjelentősebb gyűjteménye Egon Schiele műveiből.
www.leopoldmuseum.org

Österreichisches Theatermuseum
„Klimttel szemben. A „Nuda Veritas" és védelmezője, Hermann Bahr." - 2012. május 10-től október 29-ig. Klimt 1898-ban megfestett képe, a „Nuda Veritas" Hermann Bah író tulajdonát képezte, aki „Klimttel szemben" című művében - a Klimt művészetével kapcsolatos vitában - Klimt pártját fogja. Klimt művei mellett a kiállítás Bahr munkássága előtt is tiszteleg.
www.theatermuseum.at

Művészetek Háza
Klimt és a Művészetek Háza - 2012.  július 6-tól szeptember 2-ig. A kiállítás dokumentálja Gustav Klimtnek a Művészetek Házában végzett munkásságát az 1891 és 1897 között időszakból.
www.k-haus.at

Museum für Volkskunde 
„Objektum a középpontban" - Emilie Flöge textilminta-gyűjteménye - 2012. május 24-től október 14-ig. Elsősorban Emilie Flöge megőrzött textilmintáit láthatjuk a kiállításon, aki szoros kapcsolatban volt Gustav Klimttel. A századfordulón Bécsben egy divatszalont üzemeltetett, amely számára modellruhákat tervezett.
www.volkskundemuseum.at

Klimt-villa
Az utolsó és egyetlen fennmaradt Klimt műterem Wien-Hietzingben átfogó renoválást követően 2012 későnyarán nyitja meg ismét kapuit, és bepillantást enged a művész munkásságába és életébe.
www.klimt.at 

Österreichisches Museum für angewandte Kunst/Gegenwartskunst - MAK
A múzeum Klimt 9 tervrajzát mutatja be, melyeket a brüsszeli Palais Stoclethez készített. Ezen felül a Wiener Werkstätte öröksége is a MAK tulajdonát képezi, így Josef Hoffmann, Kolo Moser és további művészek munkái.
www.mak.at

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

KA 2013.03.01. - 20:17
Nekem személy szerint túl magas ez a szint, ezért, el is leszek vele életem végéig.