A Kaméleon igazi színe - filmkritika

2009.01.06. - 23:35 | Boros Ferenc

A Kaméleon igazi színe - filmkritika

Színes világot álmodtam, csak még nem tudom, milyenre színezzem önmagam. Egy mondat, mellyel leírható az egész film. Goda Krisztina (Csak szex és más semmi, Szabadság szerelem) rendezőnő újabb maradandó alkotást tett le a magyar filmgyártás asztalára. Nők, hazugság, video! Szélhámosfilm! Ez a Kaméleon! Több rétegben is!

Az első rétegben, adott egy hányatott sorsú intézetben felnőtt fiatalember, Gábor (Nagy Ervin), aki szélhámosként tengeti mindennapjait, hű fegyverhordozója Tibi (Trill Zsolt) segítségével. Gazdag magányos, az életben csalódott, vagy épp önbizalom hiányos nőkre utazik és mindig az éppen aktuális szerepben tetszeleg, ahogy a helyzet azt megkívánja. Orvos, építész, üzletember. Szerepek melyek előbbre viszik az előre kitaposott már rengetegszer megjárt úton. Van, aki örök életében csak játszik, álarcot húzva ebben a rohanó világban díszeleg az előtt, akinek épp meg akar felelni. Megfelelési álarcosbál. Mindezt pénzért, nőért, sikerért, egy jó numeráért vagy bármi másért. Embere válogatja. De mi az élvezet ebben, ha egyáltalán nem érdekel a pénz, siker, csillogás, és a nő sem! Hát maga a játék! A győzelem. Így a vállalkozás gördülékenyen halad, hisz a szerelem vak.

Ezt a precíz, de szívtelen rendszert egy szerelem borítja fel. És a szerelemben az első dolog, hogy azt kívánod, önmagadért szeressenek. De mit teszel azért, hogy önmagad légy? Leveszed az álarcot? Feladsz mindent? Vagy próbálsz úgy játszani, ahogy eddig is. Folyamatosan emeled a téted, mindent, és mindenkit alárendelsz a végső hazugságnak. Csak ne felejtsük el, hogy a nagyon magasra rúgott labda nagyot tud esni. És a hazugságok hálójába végül saját magad tekered be. Ott feszengsz a háló középen, mert nem tudod, melyik szálról érkezik az újabb leleplező csapás, és nem tudod, milyen irányba menekülhetsz tovább, és mentheted, ami még menthető. Aztán következik a nyolc napon túl gyógyuló lelki sérülés. Gyorsan váltakozó színek, melyek teljesen bekebeleznek, míg végül egy magányos férfi identitás-keresésébe torkollnak.

De itt van egy másik kaméleon réteg, a film stílusa, mely mind a romantikus vígjáték, a thriller, és a dráma elemeit is elegyíti. Váratlan és várt fordulatok. Mind műfajilag, mind történetileg. Jó színészválasztás. Nagy Ervinnek testhezálló a szépfiú szélhámos szerep, bár ő néha kissé merev, és túljátssza magát. Hogy tudunk-e azonosulni vele? Ezt minden férfitársam, a családi és szerelemi viták elkerülése végett döntse el szépen magába. Hámori Gabriella tökéletesen hozza az ambiciózus, de törékeny táncosnőt. Csányi Sándor mellékhegedűsként amolyan Joey-s lúzerszínész a Jóbarátokból. Till Zsolt a szélhámostárs. Az intézeti múlt messze lerí a nyers dialógusairól, az egész játékáról. Kulka János karaktere pedig zavarba ejtően eredeti. Jó rendezés, szépen lassan építkező sztori, jól megkomponált jelenetek, és kialakított viszonyrendszerek. Pillanatok alatt kialakuló feszültségteremtés. Kivalló operatőri munka, csodálatosan megkomponált képsorok, tökéletes színvilág. Egy film,mely többek között a másiknak való megfelelésről, az illúziók kergetéséről, az önmagadért való küzdésről szól.

A Kaméleon minden kisebb hibája ellenére egy szerethető munka. Végezetül pedig egy jogos kérdés: milyen színű a kaméleon egy sötét szobában???

Farkas Gábor foglalkozását tekintve szélhámos. Magányos, csúnyácska nőket hálóz be, szerelmet ígér, majd megcsapolja a bankszámlájukat. De egy nap, elege lesz a piti ügyekből, igazi kihívásra vágyik. Így találkozik Hannával, a gazdag és szép balerinával, aki egy sérülés után próbál visszatérni a színpadra. Gábornak minden trükköt be kell vetnie, hogy a lány komolyan vegye, szerez magának luxuslakást, sportautót, orvosi diplomát, sőt egy egész kórházat is, ha kell. De a hazugságok bonyolult hálójába ő maga is belegabalyodik, és végül már azt sem tudja biztosan, valóban csak a pénz-e a cél. (port.hu)
megosztom a twitter-en megosztom a facebook-on megosztom a delicious-on megosztom a startlapon megosztom a google+-on NyomtatásKüldés e-mailbenAz oldal tetejére Forrás: magyar.film.hu (képek)

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

eszti 2009.01.08. - 12:00
Tetszett a film, és a kritika is, valóban sok mindent boncolgat a történet. Véleményem szerint az utóbbi idők egyik legjobb magyar alkotása.
bf13 2009.01.12. - 16:27
Örülök, hogy tetszett a film, és még jobban, hogy a kritika is. :D A magyar film az utóbbi időszakban rengeteg jó alkotással lepte meg a közönségfilmek (Csak szex, Szabadság szerelem, Valami Amerika), és művészfilmek(Delta, Nyugalom) szerelmeseit is. Ezen alkotás talán pont a határvonalon húzódik, akárcsak a Nyomozó. És véleményem szerint is az egyik legjobb magyar film a tavalyi felhozatalból... amit mindenképp látni kell!!!
Csaba 2021.12.05. - 06:23
A nárcisztikusok világába enged bepillantást.