Álomvölgy - Fotófilmet készített Vancsó Zoltán fotográfus

2012.09.07. - 13:30 | vaskarika.hu

Álomvölgy - Fotófilmet készített Vancsó Zoltán fotográfus

Vancsó Zoltán fotográfus elkészítette a világ első, egész estés, moziban vetített fotófilmjét. Ez a szöveg és történet nélküli, kizárólag fotókból és a hozzájuk komponált zenéből álló, 70 perces meditatív alkotás belső utazásra invitálja a nézőket. Az alkotás Álomvölgy - Az üresség felfedezése címmel szeptember 20-ától látható a Művész, illetve a Toldi Moziban.

Vancsó Zoltán az MTI-nek elmondta: nem is annyira filmről, mint egy moziterembe vitt kiállításról van szó. A szöveg és történet nélküli, kizárólag fotókból és a hozzájuk komponált zenéből álló alkotás képanyagát 2010 és 2012 között fényképezte a főként a fekete-fehér képeiről ismert fotográfus Magyarország, Románia, Szlovénia erdeiben.

Arra a kérdésre, hogy miért moziban mutatja be az Álomvölgyet, azt felelte, az ötlet még a Sóhajtenger című, Kubáról szóló slideshow-jánál megszületett, amelyet Wim Wenders a Kívül tágasabb című filmjének kísérőfilmjeként vetítettek a magyar mozikban.

"Ennek hatására évről évre több slideshow-t készítettem, mert ezeket az emberek sokkal szívesebben nézik, ráadásul mélyebb impressziókat kapnak ezektől a zenés kisfilmektől, mintha csak képeket mutatnék" - magyarázta Vancsó Zoltán, aki szerint a filmbe került, festményszerűen elmosódott képek "igénylik" a mozivászon méretet, így tudják leginkább hatásuk alá vonni a nézőket. A fotográfus szerint a filmet nem is kell a "teljes intellektusunkkal" figyelni, inkább a "belső világunk felfedezésére valók".

 

Vancsó Zoltán hangsúlyozta, hogy a képeken semmilyen utólagos manipuláció nem történt. "Nincs semmi trükk. Az exponálás pillanatában berezdítem a gépet, ettől jön létre a festményszerű hatás" - magyarázta, hozzátéve, a munka nem volt könnyű, előfordult, hogy húsz kockából csupán egy lett megfelelő.

Arra a kérdésre, hogy a korábbi fekete-fehér munkáihoz képest, miért váltott stílust, azt felelte, már régóta kereste a megújulás lehetőségét. "Régóta járom a természetet, de az korábban sosem jutott eszembe, hogy géppel a nyakamban induljak el. Azt gondoltam, ott nincs is mit fotózni. Később persze rájöttem, mekkorát tévedtem. Aztán egyik alkalommal a kevés fény miatt bemozdult az egyik kép" - idézte fel a technika születését. Vancsó Zoltánt az elkészült kép "álomszerű életlensége" fogta meg, mint fogalmazott, olyan világ tárult fel a fotón, amely a valóságban sosem létezett. "Még mindig meg tud lepni, hogy mi történik a képen a látható valósághoz képest" - tette hozzá.


A film zenéjét az elektronikus és popzenei szcénából ismert Tius és maga a fotográfus írta. Tius az MTI-nek elmondta: körülbelül az elhangzó zene felét komponálta ő. "Tanulságos munka volt. Előfordult, hogy a képre valós időben zenéltem, máskor a már létező zenéket lassítottam le felismerhetetlenségig" - fogalmazott a zeneszerző, hozzátéve, a munka során felhasznált kültéri zajokat is.

Tius és Vancsó Zoltán szerint a film sikere azon múlik, hogy a nézők hajlandók-e elfogadni a "felkínált dramaturgiát". "Aki hajlandó lelassulni, meditatív állapotba kerülni, annak tetszeni fog az Álomvölgy" - vélekedett Tius.

Új hozzászólás