Kötelezők a vászonról – 2012 kihagyhatatlan filmjei I. rész

2013.01.19. - 00:15 | Boros Ferenc

Kötelezők a vászonról – 2012 kihagyhatatlan filmjei I. rész

A tavalyi év legjobb filmalkotásait gyűjtöttük egy csokorba. Oscar-nyertes alkotásokkal indult az év eleje, aztán némi nyári szünetes blockbuster, számos sorszámozott film után az év vége ismét remek csemegéket tartogatott. Egy helyettesítő tanár, egy tetkós csaj, két zsaru, egy újratöltött kém, egy CGI tigris, és egy cserkészcsapat mellett számos kritikai és közönségmegosztó alkotás is szerepel az idei szubjektív listánkon. Érdemes tehát rávetődni az alkotásokra, és kellő mértékkel fogyasztani a lemaradást, mert az idei év is tartogat csemegéket!

12. Egy őrült szerelem balladája

A spanyol filmkészítés az utóbbi időszakban ismét szárnyra kapott.  Az alkotás címe árulkodva tükrözi az alaphelyzetet, hisz a történet a Szomorú és a Boldog bohóc szerelmi küzdelméről, és az ő szeretett artista Nataliajukról szól. Vagyis nem más, mint egy szerelmi háromszög, brutális erőszakorgiába torkolló őrült agymenés Álex de la Iglesia rendezésében. Akár egy Dali-látomásból született, Bunuel köpenyéből elővarázsolt film is lehetne. A bizarrul kezdődő történetszálban a végére teljesen eluralkodik a horror. A végső képsorok teljesen beleégnek a retinánkban. Ízig, vérig egyedi látásmód, brutális, véres, szürreális rémdráma, cirkuszi bohócromantikával meghintve, a háttérben a spanyol polgárháborúval. Tébolyult, elborult és nagyon megosztó film.


11. James Bond: SKYFALL

A  Quantum „csendje" után Bond visszatalál oda, ahonnan indult. Most már nincs kérdés, teljesen egyértelmű, ami évekig vitatott volt, de már tudjuk: Daniel Craig az igazi! Emberi szintre emelt, esendő, sebezhető, szinte már leamortizált hős, aki nyers és szilaj modorával kenterbe veri az elődeit. Javier Bardem személyében pedig méltó ellenfelet, a Bond-univerzum egyik legjobb főgonoszát kapjuk. Sam Mendes (Amerikai szépség, Bőrnyakúak) a karaktert a gyökerekhez taszítja vissza, hogy onnan elindulva rendezze az elmúlt évek szövevényes szálait. Rendkívül feszült, akciódús tempójú mozi!  Az utolsó félóra pedig felteszi az i-re a pontot, hogy ezután is rázva, és ne keverve kérjük azt a bizonyos vodka-martinit...

Filmajánlónk


10. A tetovált lány

Bevett szokás, hogy Hollywood pár év után remake-t készít egy európai alkotásból. David Finchernek (Hetedik, Harcosok klubja) ez a bűn megbocsájtható, hisz semmivel sem marad alul az eredeti svéd változatnál, sőt, néha jobb megoldásokkal operál. Naomi Rapace jobb színésznő, de teljesen Rooney Mara-ra volt szabva Salander karaktere. Sötét hangulatú thriller, nyomasztó atmoszféra, sokkoló, brutalitás - mindez Trent Reznor filmzenéjével fűszerezve. Stieg Larson kiváló irodalmi alapanyagából készült egy újabb Tetovált lány! A könyvespolcokon pedig hódító útjukra indultak a közeljövő megfilmesítésére váró skandináv krimik.


9. Éhezők viadala

Suzanne Collins antiutópikus könyve, a Battle Royale vériszamos kövezetén született. Ezért is akarva-akaratlanul összehasonlítja az ember az elődjével. Brutalitásban alul-, viszont háttértörténetben, gondolatvilágban felülmúlja azt. Szeretjük az ilyen alapsztorikat, mert beránt, magával ragad, elgondolkodtat, hogy hasonló helyzetben vajon mit tennénk a Kapitólium által irányított dzsungel kellős közepén, ahol mindennapos a szenvedés, a félelem, a veszteség és a kilátástalanság. Kérdéseket vet fel: Hogyan tudsz ember maradni egy ilyen embertelen környezetben? Hogy tudod túlélni?  Mit áldoznál fel magadból? Mivé válsz a végére? És végül hogyan dolgozod fel azt, ami belőled maradt? A feltett kérdések, a hangulat, a látványvilág és nem utolsósorban a szereplők is a helyén vannak. Gyakorlatilag rajongói lettünk a sorozatnak, a film minden kis hibája ellenére is. Izgalommal várjuk a folytatást.


8. Amíg alszol

Hitchcock-i szintre emelt spanyol thriller a Rec rendezőjétől. A spanyol filmgyártás ezúttal egy jólirányzott gyomrossal ajándékozott meg minket. A történet egy bérházban játszódik, melynek házmestere  César. A magány annyira megmérgezte már az életét, hogy képtelen boldog lenni. Őt csakis a boldogtalanság boldogítja. A benne rejlő, mélyről fakadó gyűlölet az, ami arra készteti, hogy a mindig jókedvű és vidám lakó, Clara életét megkeserítse, amíg ő alszik... A kezdeti csínytevések, őrült, szövevényes perverzióba fordulnak át.  Luis Tosar nálunk az év fő gonosza címet érdemelte ki, hisz karakterében az utóbbi évtizedek egyik legdurvább pszichopatája elevenedik meg. Miközben megismerjük a motivációit, az érzéseit, a gondolatait, a legfájdalmasabb az, hogy a rendező emberközelbe hozza számunkra ezt az elmebeteg figurát, olyannyira, hogy egyes szituációkban azon kapjuk magunkat, hogy féltjük őt, és izgulunk érte. Jaume Balagueró filmje végig feszült atmoszférával dolgozó lelki terror.


7. Felhőatlasz

A Wachowski testvérek (Matrix trilógia) és Tom Tykwer (Parfüm, A Lé meg a Lola) álmodták nagyvászonra David Mitchell megfilmesíthetetlennek tartott könyvét. Egy teljesen megosztó film született, hisz lehet szeretni és lehet gyűlölni. Köztes állapot nem létezik. Mély, filozofikus mű, vagy egy elszúrt művészopusz? A hat különböző szál szövevényes összefonódásaiból felépülő alkotás számunkra egy gyönyörű epikus káosz.  Múlt, jelen, jövő finom összekapcsolódása, ok-okozat fontossága, tetteink hatása, az élet értelme és görbetükör a társadalomnak egy rétegzett hagymaszerkezetbe zárva. Az apró kis kapcsolódási formák, bravúros vágási momentumokkal vezetnek át az évszázados szakadékkal tűzdelt történetszálak közti eseményekbe. Az élet örök kérdései egy szimbolikus láncolatot alkotva forrnak egybe. Érdemes mélyebben aláásni a film gondolatvilágában és filozófiájában, tehát mindenképp újranézős.


A szubjektív lista első 6 helyezettje is nemsokára olvasható lesz!

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

MarCSI 2013.01.19. - 10:18
A listával egyetértek, egy kivétellel: a Tetovált lány. Én semmilyen "jobb megoldást" sem láttam benne, szerintem mélyen az eredeti alatt marad, N.R. jóval magasabb színvonalon játszik, az angol meg egyenesen béna benne, valszeg túl sokat gyakorolt a James Bondra, mert kb. ugyanazt a karaktert hozta. Megmaradtak az eredeti nevek, és nációk, erre eljátszatták egy tökéletesen angol palival? Ezt a filmet egy ember miatt lehetett eladni, és ezt ő is tudta: David Fincher. Egy filmnek nyilván nem kell követnie a könyvet, már az eredet sem tette, de ebből kimaradtak (és belekerültek) olyan lényeges részek, ami miatt kicsit "Hollywood szagú" lett. Persze ez egy szubjektív vélemény, a cikk maga tök jó! ;)
bf13 2013.01.19. - 10:54
Köszönöm Marcsi! Szögezzük le az elején, a svéd egy remek film, és ez is egy remek film. Szeretem Finchert, de ódzkodva ültem be a moziba. Tudtam mi fog következni, mégis olyan atmoszférával és feszültséggel tömték tele a filmet, hogy szinte megfeledkeztem arról a tényről, hogy én ezt a történetet már láttam. Fincher változata szerintem aprólékosabb, letisztultabb, precízebben és logikusabban építkező… a svédeknél a cselekményvezetés hidegebbre, viszont elég komótosra és sokszor kicsit akadozóra sikeredtek. Tehát szerintem a feszültségteremtés és a történetvezetés, az amiben Fincher verhetetlen, hisz stílusa teljesen átjárja a filmet.
Szereplők: Tény, hogy Daniel Craig nagyjából ugyanazt az arcát mutatja, mint a JB-ban, de karakteréről többet megtudunk, mint a svéd változatban… Naomi Rapace, mint írtam, jobb színésznő, de teljesen Rooney Mara-ra volt szabva Salander karaktere. Ronney Mara alakítása számomra azért jött be jobban, mert sebezhetőbb, törékenyebb és kiszolgáltatottabb volt elődjénél. Lisbeth karaktere így jóval összetettebbé vált,a mozgatórugói érdekesebbé… Rooneynak már a puszta tekintetéről leolvasható, hogy antiszociális, sérülékenyebb... Pedig kevésszer tekint felfelé...
Bízom benne, hogy Fincher egyszer majd levezényli a két folytatást, mert a svédeknél a másik két darab eléggé elcsúszott a tv filmes mivolta miatt…
MarCSI 2013.01.19. - 11:20
Igen, ezért szép dolog a szubjektivitás, mert én ezeket totál nem így láttam. Nekem egy Hollywood most jól megmondja filmnek tűnik, éppen csak egy gyenge szerelmi szál hiányzik belőle...lehet, hogy én egy vágott verziót láttam, de nekem nem következtek logikusan a dolgok, nem is biztos, hogy megértettem volna a bűntény feltérképezését, ha nem vagyok képben a könyv, meg a svéd film miatt.
A folytatás nekem nem hiányzik (a könyv szenzációs), nem egy igazi moziba csalogató történet, nem biztos, hogy egy átlag embert érdekel a svéd korrupció...stb., egyáltalán a svédek! :) Lisbeth nekem verhetetlenül NR, számomra semmitmondó volt egy a szőkített szemöldökű hölgyike, aki inkább félelmetesnek hatott, mint törékenynek! :)
bf13 2013.01.19. - 11:31
Így van ezért jó a szubjektivitás... ez a lényeg: a kommunikáció és véleménycsere :)