"Arca lett" Courbet szeméremtestet ábrázoló világhírű festményének

2013.02.08. - 01:00 | vaskarika.hu

"Arca lett" Courbet szeméremtestet ábrázoló világhírű festményének

Az, ami a nők lába között rejtőzik, mindig is eltakart, titkos, rejtegetni illő testrész volt. Még a legszabadosabb bennszülött törzsek is eltakarják, hát még a szabályok közé zárt Európa. Pedig abból, hogy mennyi női aktkép készült, pontosan kiderül, a meztelenkedés nagyon is izgatja a festők és a nézők fantáziáját egyaránt.

HIRDETÉS

Azt a testrészt azonban, amely a leginkább érdekelné a nézőket, valójában csak ritkán láthatjuk a képeken, szobrokon. A legtöbbször éppen odahull egy selyemkendő, egy virág, egy kéz. És ahol szabadon lehet nézelődni, ott se sok a látnivaló. Nem csoda, hiszen egy illedelmesen összezárt lábú nő még pucéron is könnyen eltakarja nemi szerve nagy részét. Ami mégis látható, nem más, csak egy kicsi, általában csupasz háromszög, maga a szeméremdomb, ám ez messze van a teljes valóságtól.

Évszázadokon át a női aktokon összezárt lábú, szőrtelen, szinte légies aktok szerepeltek. Nem csoda, hogy amikor Courbet elkészítette saját teljesen élethű változatát, óriási botrányt kavart. Nem csak azért, mert egy olyan testrészt választott témájául, amiről beszélni sem illett, és tisztességes asszony nem is látott, sőt a férje sem, mert sötétben, hálóingben, a takaró alatt szerelmeskedett az urával. De ráadásul ez a kép anatómiailag megdöbbentően pontos és hát... hihetetlenül szőrös.

Gustave Courbet: A világ eredete No, nem mintha évszázadokon át minden egyes aktmodell teljes szőrtelenítésnek vetette volna alá magát, inkább arról van szó, hogy a festők ezt a durva részletet nemes egyszerűséggel lehagyták a vászonról, hogy elkerüljék a túlzottan szexuális hatást.

Courbet képe annyira forradalmian új volt, hogy amikor először kiállították (persze függöny mögé rejtve) a legtöbben nem is tudták, hogy mit ábrázol. Egy női látogató pedig amikor elárulta neki a teremőr, hogy éppen mit néz, a legendák szerint szabályszerűen elájult.

Valljuk be, a kép nem is épp múzeumok falára készült, ám csak a véletlenen múlt, hogy nem a Szépművészeti Múzeum egyik termében díszeleg. Eredetileg egy magas rangú török-egyiptomi diplomata megrendelésére készítette el Courbet 1866-ban, egy erotikus magángyűjtemény számára.

A diplomata anyagi csőd miatt aztán túladott rajta, és ekkor került Magyarországra, méghozzá báró Hatvany Ferenc tulajdonába. Az ő fürdőszobáját díszítette a második világháborús bombázásokig, amikor is banki letétbe került. Amikor Hatvany 1947-ben elhagyta az országot egyedül egy képet vihetett magával, és csak olyat, aminek nincs komoly kereskedelmi értéke. Ő - nagyon jó érzékkel - ezt választotta. 1955-ben bocsátotta árverésre Párizsban, és mondani sem kell, az árából megalapozta új életét. Az új tulajdonos (egy neves freudista filozófus) halála után került a Musée d'Orsay tulajdonába, ahol ma is látható. A képeslapeladási statisztikák szerint ez a múzeum második legtöbbször reprodukált képe... (Nők és Művészet)

***

"Arca lett" Gustave Courbet 1866-ben készült, A világ eredete című, női szeméremtestet ábrázoló világhírű festményének, miután egy szakértő azt állítja: a francia festőművész egy másik képén azonosította a modell arcát.

Más Courbet-szakértők viszont szkeptikusan fogadták a Paris Match című magazin exkluzív hírét, szerintük ugyanis nincs sok tudományos alapja a feltételezésnek.

A Paris Match az egymás fölé helyezett két festménnyel a címlapján jelent meg csütörtökön. Alul A világ eredete című festmény, amelyen egy női altest látható. Ehhez Courbet egyik barátja, James Whistler szeretője volt a modell. A fölé helyezett kép pedig egy ágyban fekvő, magát az élvezetnek átadó barna hajú fiatal nő félrefordított arcát ábrázolja.
Ez utóbbi, 33-szor 41 centiméteres olajfestményt 2010 januárjában 1400 euróért vásárolta meg egy párizsi műkereskedésben egy gyűjtő. A neve elhallgatását kérő személy számos szakértőhöz elvitte szerzeményét, mert meggyőződése szerint a festményen látható női fej A világ eredete című képhez modellt fekvő nő arcáról készült. Feltételezése szerint Courbet eredetileg nemcsak a női altestet festette meg, hanem egy teljes alakot, de a képet később darabokra vágták.


A Paris Match címlapja 

A műgyűjtő a Courbet életmű-katalógust összeállító Jean-Jacques Fernier-nek is előadta elméletét, aki azt fenntartásokkal fogadta. Különleges laboratóriumi vizsgálatok azonban meggyőzték arról, hogy Courbet eredetileg egy 120-szor 100 centiméteres vagy még annál is nagyobb képet készített barátja ír szeretőjéről, Jo Hiffermanról, a festményt pedig utóbb szétvágták.

A Paris Match becslése szerint az 1400 euróért vásárolt, női fejet ábrázoló festmény 40 millió eurót érhet a felfedezésnek köszönhetően. Fernier azt mondta: az új képet bele fogja venni az életmű-katalógusba.

A modern realista festészet megteremtőjének híres alkotása, A világ eredete a párizsi Orsay Múzeumban látható. Az intézmény nem kívánta kommentálni a hírt, s arra hívta fel a figyelmet, hogy a múzeum kurátorai nem szoktak magánkézben lévő művekről véleményt nyilvánítani. (MTI)

http://www.parismatch.com/Culture-Match/Art/Actu/L-Origine-du-monde-de-Gustave-Courbet-Le-secret-de-la-femme-cachee-463132/

Új hozzászólás