Valami vadSÁG - Krátertúra a Ság-hegyen III.

Képgaléria megtekintése2013.06.14. - 02:15 | Büki László 'Harlequin'

A Sághegy Vas megye azon természeti ajándéka, melyet nem elég egyszer látni, megszállott fotósoknak pedig szinte állandó témát kínál e vadregényes tanúhegy. Idén is ráerősítettünk erre a "tézisre", és egy háromórás túrát tettünk az évek során szívünkhöz nőtt "tűzhányón". Kellemes és kellemetlen élmények egyaránt kardoztak bennünk az út végén.

A Ság tanúhegy Vas megye keleti részén, a Kemenesalján található, 279 méter magasan emelkedik Celldömölk fölött. A környező síkságából 150 m-re kiemelkedő hegy egy 5 millió éves tűzhányó maradványa. A tanúhegy lankája homokos pannon képződményekből, a meredekebb kúp vulkáni tufából és bazaltból áll.

Tavalyi túránk során azt írtuk, hogy "a hegy egy délután alatt kényelmesen bejárható, kis pihenőkkel. Az erre kialakított pihenőhelyek européer küllemmel és minőséggel keltenek bizonytalanságot a turistában: tényleg Magyarországon vagyok? Remekül eltalált, látványilag frekventált helyekre pozicionálták a padokat, ezek közül is a platókra helyezettek talán a leghangulatosabbak: itt unikális bája van a naplementekor elfogyasztott müzliszeletnek és a hozzá legurított energiaitalnak. Főként a plató szélére kiállva érzi az ember, hogy "szárnyakat kap"..."

Ezzel ellentétben most több helyen is tapasztaltuk, hogy a tavaly telepített, komfortos, tájba illő padokat megrongáltak, megcsonkították. A Ság csúcsa és a mellette fekvő vörös talajú kúp közti idilli "völgyben" a pihenőhely alig látszik a fűtől, és csak nyomokban emlékeztet rá, hogy itt két pad és egy asztal állt nemrég. A maradványokat szétszórva, lécenként találtuk meg egy szikla oldalában...

A túra során figyeljünk rá, hogy a sodronnyal szegélyezett ösvények nagyon kis nyomszélességűek, amit tovább szűkít a burjánzó növényzet. Ha a kráter ezen részén túrázunk, ajánlott azt zárt ruházatban (hosszúnadrág és felső) tenni a szúrós cserjék miatt. Érdemes a szintén kis nyomszélességű, szirtekre, kisebb csúcsokra felvivő utakat is bevállalni - csakis saját felelősségre! -, akár a kaland, a kihívás miatt, akár az elénk táruló látvány kedvéért. 10-30m-es "mászásokról" beszélünk, de leírhatatlan egy-egy ilyen szikla tetején ülni, szétnézni onnan.

Természetesen a csúcs "meghódítása" a legbizsergetőbb élmény. Mindössze pár perc a feljutás a mindig süvítő szélben, a homokos-hamus talajon, kapaszkodva - tereptárgyak hiányában - az aljnövényzetbe. De az igazi döbbenet a Ságban az, hogy azon a 279m-es csúcsponton olyan nyugalmat érzünk, mintha a Machu Pichu tetejéről néznénk szét... Kiszáll belőlünk minden feszültség, minden napiharc, szinte idilli békességet kötünk a világgal! Ez benne a szép - a krátermély zöldje és szürkesége, s az a fehér kis csúcsot jelző kő, amire leülve és onnan szétnézve "magasról" teszünk a világra!

Itt a hétvégi jó idő, érdemes egy családi kirándulást tenni a hegyre! Gyermekeknek igazi kaland, felnőtteknek jóleső fáradság bebarangolni a jól jelölt és szegélyezett ösvényeken a tájat!

Részletes ismertetőnk a Sághegyről:

Vadromantika karnyújtásnyira - Krátertúra a Ság-hegyen

2012.05.22. - 12:50 | Büki László 'Harlequin' - Képgaléria megtekintése

Celldömölk legidősebb "lakója" a Ság-hegy, amely egy 5 millió évvel ezelőtt kitört tűzhányó maradványa. A tanúhegy Vas megye keleti részén, a Kemenesalján található, 279 méter magasan emelkedik Celldömölk fölött. Lankája homokos pannon képződményekből, a meredekebb kúp vulkáni tufából és bazaltból áll. Mivel soha nem jártunk még a hegyen, egy enyhén szeles péntek délután erre vettük utunkat. Az első ránézésre komfortosnak tűnő túráról - lépcső vezet fel a hegyre?! - négy óra múlva jóleső fáradtsággal, és rengeteg (kép)élménnyel tértünk haza.