Karnevál, ahogy a kereskedők látták - az árusok fele elégedetten távozott

2013.08.27. - 01:15 | vaskarika.hu

Karnevál, ahogy a kereskedők látták - az árusok fele elégedetten távozott

Örök igazság, hogy egy kereskedő sosem elégedett a forgalommal, így az idei karneválon kíváncsiak voltunk a véleményükre. Megkérdeztük, honnan érkeztek, mennyire elégedettek a vásárlói aktivitással, a helyszínnel, és ha lehetne változtatni, mi lenne az. Felmérésünk alapján az árusok fele elégedetten távozott a karneválról. Legkritikusabbak a szombathelyi árusok voltak, tisztaságból viszont jelesre vizsgázott a karnevál - a kereskedők szerint.

Három kérdést tettünk fel 50 kereskedőnek:

  • Mennyire elégedett a karnevállal (forgalom, helyszín, tisztaság, stand stb.)? 1-10 pontos értékelés
  • Honnan érkezett a karneválra? - Szombathely, Vas megye, megyehatáron túl
  • Mit változtatna?

Mennyire elégedett a karnevállal (forgalom, helyszín, tisztaság, stand stb.)?  

A megkérdezett kereskedők 22,2%-a válaszolta azt, hogy teljesen elégedett a karnevállal, ennyi mondta, hogy írjunk tízest abba a bizonyos négyzetbe. Még az adható maximumból - úgy gondoljuk - a nyolcast (7,41%) illetve kilencest (18,5%) adókat is elégedettnek mondhatjuk, így a három legmagasabb értéket összesítve megállapíthatjuk, hogy a kereskedők 48,11%-a minősítette az idei karnevált jónak.

A megkérdezettek egyforma arányban - 18,5-18,5% - adtak 6 és 7 pontot a kérdésre, és csupán a 3,7 %-a érezte úgy, hogy egy ponttal „jutalmazza" az idei karnevált. A fenti számok nagyrészt a forgalmat és a standok helyszínét, állapotát tükrözik. Sokan az eső számlájára írták az elmaradó vásárlóerőt, amiről természetesen senki nem tehet.


Elégedettség mérése a forgalom, helyszín, standok állapota tükrében. 10: teljesen elégedett, 1: elégedetlen

Honnan érkezett a karneválra?

Ahogy várható volt, a megkérdezettek 70 %-a érkezett a megyehatáron túlról, csak 14 százaléka volt helyi, 16 százalékuk pedig Vas megye egyéb településéből látogatott el a karneválra.

Az elégedettségre a szombathelyi árusok által adott legnagyobb pontszám a maximális 10-ből a 6-os volt, a legtöbb maximális pontszámot pedig a megyehatáron túlról érkezettek írták a kis négyzetbe.

Kereskedők megoszlása aszerint, honnan érkeztek

Mit változtatna?

A kérdés feltevésekor általában a standok méretét, állapotát, elhelyezkedését kifogásolták a kereskedők. Voltak, akik túl sűrűnek gondolták az elhelyezést, volt egy kereskedő, aki konkrétan azért sajnálkozott, mert a mellette lévő helyen egy kocsibeálló volt, és elmondása szerint a standok kiosztásakor az utána következőnek itt már nem maradt hely - valószínű, beszámították a kocsibeállót is a kiosztható standhelyekbe, vagy elmérték a távolságot -, mivel a kocsibeálló után már újabb „sor" következett.

Volt olyan árus, aki máshol bevált példát említett: egy másik fesztiválon zárható fabódét kapott, így nem kellett este elcipelnie a portékáját, csak fordított egyet a lakatkulcson. Elmondása szerint ez azért is jobb lenne így, mert akkor bármilyen késő estig kint tudna maradni, és nem kellene azért elpakolnia még világosban, mert nem tudja a bódéban hagyni az áruját.

A Művészetek utcájában kaptuk azt a választ, hogy a pavilonok sajnos beáznak, így egy kis szitáló eső is tönkreteheti a nagy gonddal elkészített festményt. A Borok utcájában válaszolta az egyik kereskedő, hogy több szakmaiságot szeretne az utcába. Említett egy-két általunk megnevezni nem kívánt pavilont, aminek színvonala szerinte egyáltalán nem illik az utcába, (utána elsétáltunk arrafelé, és bizton állíthatjuk, igaza volt), illetve azt is kifogásolta, hogy ebben az utcában ne lehessen sört mérni, hiszen a sörtéren sem lehet bort árulni.

Olyan választ is kaptunk egy akkumulátoros fúrót szorongató kereskedőtől, hogy sajnos a pavilonjából hiányoznak elemek, így most próbálja valahogy korrigálni a hibát. Többen említették még a szélben, esőben nem biztonságos pavilonokat, illetve azok méretét. 

Többen panaszkodtak arra, hogy kevés a vásárló, ez természetesen egy egészen más probléma, de nyilván kereskedői szemmel talán a legnagyobb. A megkérdezettek 48%-a erre a kérdésre azt válaszolta, hogy semmit nem változtatna a karneválon, kereskedői szempontból is mindennel elégedett.

A karnevál egészéről beszélgetve többen említették, hogy szeretnék, ha kicsit megújulna, több „spontán akció" kellene, amik színesítenék az eseményt. Rámutattak arra, hogy régen tele volt programmal a karnevál, és az apró, előre nem látható öt-hat perces kis jelenetek miatt az emberek szívesebben nézelődtek, jobb volt a kedvük, és ez talán a vásárlásokra is kihatott.

A változtatásokra irányuló kérdéskor többen kiemelték, hogy a rendezvény méretéhez képest a tisztaság példátlan. A wc-k alacsony számát néhányan megjegyezték ugyan, de azt is hozzátették, hogy ahol illemhelyet találtak, ott mindenhol maximális tisztaság uralkodott. Az utcán nem lehetett látni szemetet, annál több, a tisztaságra vigyázó embert.

Érdekes volt egy kicsit betekinteni abba, hogy vajon egy kereskedő miként látja azt, amit mi kívülről csak úgy nézünk, tetszik-e az, amit eladni kíván, és ha nem, továbblépünk. Hiszen nekik a helyek kiosztása is fontos, az, hogy mire pakolja a saját készítésű portékát, hogy tudja megvédeni, ha jön egy nagyobb szél, illetve milyen távolságból érkezett - volt aki Erdélyből - azért, hogy minél több árut eladjon.

Új hozzászólás