Völgyblog: Mennyeknek meghívója, avagy egy nap a Művészetek Völgyében

Képgaléria megtekintése2014.08.05. - 01:00 | Boros Ferenc, dancspista

Völgyblog: Mennyeknek meghívója, avagy egy nap a Művészetek Völgyében

Szombaton minden egyes kilométert elhagyva fokozódik bennünk az izgalom, hiszen az erdővel borított domboldalak hírnökként szólnak arról, hogy lesz ma még magunkban táncra perdülés a Kapolcs tábla láttán, elvegyülhetünk a kavalkádban, együtt érezhetünk, gondolhatunk másokkal, de legfőképpen megtalálhatjuk önmagunkat. S ha mindez csak azért van, mert képzeletünk járatja velünk a bolondját, akkor szerencsésnek érezhetjük magunkat.

A delet is elhagyta már az időnek folyása, mikor a szállásunkról visszaindultunk Kapolcsra a Csigabusszal, ami a nevével ellentétben nem volt lassú, háza sem volt, annál inkább légkondija és állítható kartámasza, aminek hajtogatása külön programpontként is szerepelhetett volna a fesztiválfüzetben.

A Művészetek Völgye a tradícióról szól leginkább, ezért mi sem voltunk restek, amikor a templomkertben elfogyasztottuk parasztkrémből és füstölt kolbászból álló kenyeres-paprikás ebédünket, amelyet közben sikerült összehangolni egy raszta-lány kedves, jobboldalának lefényképezésével.

Ebédünket elfogyasztva folytattuk barangolásunkat, amikor szó szerint belebotlottunk a Manóvilágba. Az egyik legkülönösebb élmény. Leginkább azért, mert mindenkiből elővarázsolja a gyermeket. De a manóvilág sem lenne manóvilág, ha nem lehetett volna közvetlenül mellette kapni házi készítésű palacsintát, ami olyan, mint ide Kiskunlacháza. Vagyis: nagyon messze is finom még az íze.

Ahogy Takács Eszter koncertje is ezt sugallta. Igaz, nem az eperlekváros nyalánkság volt koncertjének mozgatórugója, hanem a szerelem és a mindennapi lét egy merőben játékosabb, kedvesebb megközelítése. A koncert helyszínéül szolgáló Kaláka Udvarról pedig azt lehet elmondani, hogy próbáltuk keresni a térképen, miközben ott volt mellettünk 10 méterre, jobbra.

Frenk is dalba foglalhatta volna a sikereinket, ő azonban úgy döntött, hogy inkább a Blaha Lujza térről komponál melódiát. Zenéi használati útmutatóként szolgálnak a nagyváros és a benne élő emberek egymásra gyakorolt hatásairól. Társadalomkritikus soraiból kiemelte a hiányjeleket, felkiáltó jelet rakott, a gitáron pedig húrt cserélt, mert az úgy döntött, hogy inkább a mennyei hangszeren akar tovább pengődni.

S hogy a csodák az Eger patakban is kápráztassanak, egy magával ragadó hajókirándulásban lehetett részünk, ahol az életünk, álmaink vitorlája kapott szelet, hogy keresztül minden viharon, megtalálhassuk lelkünk kicsiny szigetét.

A szigeten pedig Palya Bea és zenekara játszik, akik a zene ősidőkből táplálkozó teremtő erejét hívták segítségül. Csodálatos fúziós egyveleg, misztikum, zenei improvizációk sora. Dallamaik és az alkonyban szálló felhők pedig a végtelent megérintő képekként szegeződtek ki a mennyország tárlatának falára.

A sok gyomorcsalogató finomság közül a langalló nyerte el a tetszésünket, olyannyira, hogy kétszer is sorba álltunk.  A második körben kimondottan a gyorsan fogyó metélő- és lilahagymás csodára vártunk, oly módon, hogy 50 évvel korábban építettek számunkra egy megfigyelőállást, amit egészen szombat estig kerítésnek is használtak. Hogy igazán bebiztosítsuk magunkat, a Hubble űrteleszkópon is alkalmaztunk némi pályakorrekciót, hogy az a kemence ajtaját mutassa. A langallócsoda végül némi szomjoltó fröccsben mártózhatott meg.

Aki viszont krónikus urbánus zenei stílushiányban szenvedett, az a Design Terminálban találhatott gyógyírt bajaira a Soulcap Budapest segítségével. Fúziós zenéjük a hip-hopból, a soulból és a jazzből tevődött össze, amelyet elektronikus zenei alapokkal írtak fel, vény nélkül. E lendületes ötvözet pedig tökéletesen helyettesítené a motort egy Mustang Shelbyben, hogy azzal suhanhassunk keresztül Amerikán, éreztetve velünk az amerikai nagyvárosok éjszakai ars poeticáját.



A Design Terminál a későbbiekben sem maradt néma, hiszen a Soulclap színpaddal kínálta a helyszín utolsó aznapi utolsó fellépőjét, az Esti Kornélt.  A koncert egészét tekintve a hullámzó szó lehetne a legidevágóbb jelző, hiszen pl. az első pár szám kifejezetten esetlenül hangzott, az ének és a zene nem talált egymásra (ami talán leginkább annak volt köszönhető, hogy ezeket a számokat még az előző énekesre, Nagy Istvánra írták). Aztán ahogy mentünk előre az éjszakában és elhangzott a Ne félj, majd a Rohadt eső, úgy lett egyre kiforrottabb és zeneileg árnyalt a játékuk. Összességében végül nyugodtan kijelenthetjük, hogy az Esti Kornél több szálon is megmozgatta a közönséget: táncolni és a háttérben a szövegek mondanivalóján elmélkedni ugyanúgy lehetett, kinek-kinek tetszése szerint.

Az éjszaka már javában elterült felettünk, mikor a Csigabuszt és annak sofőrjét imánkba foglaltuk, hiszen beiktatott egy spontán megállót, pont ott, ahol mi várakoztunk. Örömünkben elneveztünk volna róluk egy csillagképet is, de sajnos Somló Volános, Credo buszos Karcsi bácsi alakú nem volt sehol...

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás