Tánc, ami felébreszti a női energiákat - Egy kis hastánctörténelem

Képgaléria megtekintése2014.10.19. - 12:25 | vaskarika.hu - Fotók: Büki László 'Harlequin'

Tánc, ami felébreszti a női energiákat - Egy kis hastánctörténelem

A hastánc az egyik legvonzóbb, nőiességet sugárzó táncforma, melyben rengeteg fétis, titok, és ezzel együtt félreértés is keveredik. A hastánc erotikus töltete vitathatatlan, s minden olyan érvelés, amely ezt cáfolná nagyon messze visz az igazságtól. Azonban, azon állítás sem állja meg a helyét, hogy a tánc lényege nem más, mint e férfi szexuális izgalmi állapotának elérése, vagy fokozása. Eredetileg papnők táncolták az ősi termékenységi táncot, mely később "népi tánccá" alakult, majd külön művészeti ággá, színpadi műfajjá fejlődött. Perzsia, Egyiptom, India térségről származtatják, de görög-török-szíriai kultúráknak is része volt a ma is - főleg arab kultúrákban - élő önkifejező táncnak. S bár a vándorló cigány törzsek elhozták magukkal az évszázadok alatt megtanult, továbbfejlesztett mozgásvilágot Európába, azt a kereszténység terjedése kiszorította Keletre, elnyomásában elfelejtődött és évszázadoknak kellet eltelni újra, míg kerülő úton bár, és hivatásos művészek által, de végül eljutott hozzánk.

Tény azonban, hogy ennek a műfajnak, mint általában a művészeteknek, megannyi aspektusa fedezhető fel, s ahogy haladunk egyre mélyebbre a megismerésben, egyre komplexebb világ tárul elénk, egyre szerteágazóbb vonulatokkal.

Fontos kitérni a tánc eredetére, arra a kulturális és történeti közegre, ahol megszületett. Ez a kulturális tér a történeti dimenzió megváltozásával szinte teljesen eltűnt, átadva helyét egy nők számára sokkal ridegebb, keményebb társadalmi rendszernek. Az új közegben a műfaj a művészeti vonatkozásain túl rejtetten, egy alternatív üzenet kódolt kifejezőjévé vált, a független, szabad női identitásé, mely adott kultúrákban, és társadalmi normák között nyíltan kifejezhetetlen volt. A tánc tartalmilag feltöltődött ezzel a titkos tudással, amit női generációk százai adtak egymásnak kézről-kézre, a férfiak szeme előtt, mégis láthatatlanul.

A megértéshez fontos ismerni a szexuális vonatkozásokat. A hastánc erotikus töltete vitathatatlan, s minden olyan érvelés, amely ezt cáfolná nagyon messze visz az igazságtól. Azonban, azon állítás sem állja meg a helyét, hogy a tánc lényege nem más, mint e férfi szexuális izgalmi állapotának elérése, vagy fokozása. Természetesen, használható erre is, azonban ekkor megmaradunk a műfaj megértésének legkülső peremén. Megtapasztalhatjuk a kiszolgáltatottságot, de a női lélek igazi mélységeit sosem érezhetjük, s nem élhetjük át a tánc által közvetített igazi örömöt sem.

Ha mélyebbre megyünk a megértésben, feltárulhat előttünk a legősibb női identitás kultúrákon átívelő, és megőrződött üzenete, melynek integráns része a jól értelmezett női szexualitás, és egyik legerőteljesebb kifejezője ez a varázslatos tánc. Alkalmunk nyílik rá, hogy megfejtsük a termékenység táncának rejtett titkait. Ez talán befolyással lehet a saját magunkhoz, és a férfiakhoz való viszonyunkra is, s kulcsa lehet a férfiak boldogságának is.

A „hastánc" európaiaktól származó elnevezés, mely a 19. században terjedt el, miután a század hajnalán Napóleon katonái megismerkedtek az egyiptomi táncosnők csábító hatalmával. A tánc maga, mint művészetet ihlető téma, akárcsak az ókori Egyiptom gigantikus varázsa, azóta is fogva tartja az orientalistákat.

A festők és írók múzsái így kerültek át az európaiak tudatába, s ettől kezdve mesterségüket, már mindenütt „hastánc" néven ismerték. Az arab világban azonban ez az elnevezés ismeretlen. Itt ez a tánc, a Kelet Tánca néven ismert, arabul: Raqs Sharqi, melyet később lefordítva terjedt el az orientális tánc kifejezés. A hastánc az arab világban is, mind műfajilag, mind előadás-technikailag is folyamatos fejlődésen ment keresztül. A társadalmi konvenciók állandóan hatottak rá, és alakították a táncot is.

Ez a tánc a történeti fejlődés során mindig is tükrözte azokat a társadalmi kereteket, amelynek része volt. A táncosok, az időről időre megerősödő vallási tradíciók okán számos alkalommal kerültek előítéletek kereszttüzébe, sőt olykor a társadalom peremére is. A kemény patriarchális vallási rendszer nehezen tolerálta a nőiességükre büszke, öntörvényű táncosnők az elvárt iszlám női ideálnál jóval szabadabb életfelfogását. Azonban a férfiak, bár ha társadalmilag a nyomásnak engedve el is ítélték a táncosnőket, ha egy raqsa sarqiajja táncában gyönyörködhettek, joggal érezték magukat a „Hetedik Mennyország" kapujában.

A muszlim tanítások szerint, ha valaki a Szent Harcban hal meg, melyet Allah hitének terjesztéséért vívnak, azt a vértanúk hajója átröpíti a pokol felett ívelő Al-Szirát hídján, s egyből az érzéki módon leírt Paradicsomba kerül. Itt az üdvözült hetven fekete szemű, örök szűz hurit és száz férfierőt kap, melyből harminc a földi üdvözült feleségének jár...

A táncosok mindig ezt a képzetet hívták elő a férfiakban, a paradicsomi gyönyörök ízelítőjeként. Így maradhatott fenn évszázadokig a kelet varázslatos tánca. Forrás: www.shaba.hu

A hastánc ma is élő táncforma 

A mozdulatok többsége térdből és csípőből izolált mozgás, a hasi mozdulatok kevesebb szerepet játszanak. Némelyik tánckosztümben nyitott a csípő-mellkas közötti rész - valószínű, innen ered a hastánc elnevezés -, azonban teljesen zárt, bő ruházat is jellemző rá. Egy vérbeli hastáncosnő nem kitárulkozó, pont az a játék izgalmas benne, hogy megtalálja azt a határvonalat, ahol mutat is magából valamit, meg nem is. A titokzatosság és elegancia e tánc mozgatórugója.

A hastánc világ egyik legrégibb, és a mai napig szinte 'változatlan' formában fennmaradt tánca. Nők is és férfiak is egyaránt táncolták, táncolják. Egyiptomban és Törökországban a férfiak női ruhát hordtak a tánc közben, ma többnyire djellaby-t /hosszú, bő ruha/ viselnek, csípőn csörgő övvel. E tánc ma már több interpretációban jelenik meg, keveredik más népek táncaival, klasszikus balettelemekkel, és sajátos mozdulatokkal. A táncosok minduntalan átértelmezik, ahogy ez az élő művészet esetében lenni szokott.

A hastánc sokféle kultúrából építkezik, hordozza az ókori egyiptomi, indiai termékenységi papnők, az Indiából elvándorolt cigány törzsek, az észak-afrikai perzsa népek, beduin törzsek, török, görög és balkáni népek táncainak elemeit. Török neve: rakassé, görög neve: cifte tellin.

Gyökerei az ősidőkre nyúlnak vissza, kiinduló pontja a termékenység fogalma. Az őskortól kezdve a természet "kegyességétől" függő népek életében a legnagyobb kudarc a terméketlenség volt, legyen szó földről, feleségről, állatokról. Kb. 7000 éves múltra tekinthet vissza e tánc; régészeti bizonyíték van arra, hogy már az őskorban speciális táncként alkalmazták, lányok, asszonyok táncolták. Közép-Afrikában énekszó és taps kíséretében a szülési mozdulatok eltáncolása jellemezte. Az eredetileg a világ minden táján megtalálható szent női táncokban, melyekben a csípőmedence mozdulatai domináltak, az imádkozás egyik formája volt, a vallás pedig a mindennapok fontos része.

Az ókori görögök történelmük során titkos szertartásokon vettek részt, melyek istenimádó, orgiaszerű szertartások voltak, ütős-csörgős-fúvós hangszerekre történő önkívületi tánccal, éjszaka, ahol gyakran kígyót is alkalmaztak. Az orientális táncnak India a lehetséges forrása, legrégibb történelme, és kifinomult ritmusai alapján. Az Indus völgyének korai táncosai szent, templomi prostituáltak lehettek. A dévadászik Isten szolgái voltak, a legnagyobb tisztelet övezte őket, táncos képzettséggel luxusnegyedekben laktak, több nyelven beszéltek, úgy mint Egyiptomban az almehek. Patrónusaikat intellektuálisan ösztönözték. A nem templomi táncosok tavaifok voltak - kifinomult, művelt kurtizánok. Később ők feltűntek más országokban is, ahol bajadérok néven váltak ismertté. A táncosok az indiai társadalom elfogadott részei voltak. A dévadászik jogfosztásával s az európai hatalom erősödésével ez a tánc hanyatlásnak indult, erkölcstelen lett, hozzájárult a templomi táncosok halálához.

Kikerülve a tánc a vallási területről, világivá vált. Az ókori Egyiptomban a háremlányokat tanár tanította művészi mesterfogásokra, így indult el a professzionista tánc folyamata. Lábujjhegyen, henna sminkkel, szabott rendben táncoltak a nők háremeken belül a saját örömükre, vagy alig felöltözve a hárem urának örömére. Az utcai táncok pantomimjellegű akrobatikus táncok lettek, majd a hivatásos táncosok mellett kurtizánok űzték. A hivatalos ünnepekre bérelhető és/vagy rabszolganők felhívták termékenységükre a 'vevők' figyelmét, - a láncok, csörgők eredete nem más, mint a rabláncok csörgetése. A táncot megrendelő egyiptomi emberek így inkább csak szemlélői maradtak a hastáncnak.

Út Európába

Európába először Napóleon katonái hozták a hírt a XVIII-XIX. században az egzotikus /cigány/ táncosnőkről, amikor a szokatlan mozgást "dance du ventre" névre, angol tükörfordításban "belly dance"-re keresztelték.

A modern hastánc története a századvég nyugati kiállításaival, [1876 Philadelphia, 1889 Párizs] ezek közül is főleg az 1893-as Chicago-i Világkiállítással vette kezdetét. Itt találkozott ugyanis először az európai és amerikai polgári réteg a mesés kelettel, kariói -török falvakkal, ahol különböző törzsekből érkezett táncosok szórakoztatták a látogatókat. A laikus nyugatiak annyit szűrtek le a változatos kosztümökben előadott produkciókból, hogy a táncosok csípőjük erotikus mozgatásával "ingerlik a viktoriánus értékeken" felnőtt nagyközönséget. A baletthez és fűzővel karcsúsított nőalakhoz szokott látogatókat sokkolta, amit láttak, mégsem tudtak ellenállni neki.

A századfordulón és a szecesszió korában a művészetekre jellemzővé vált a Kelet felé fordulás, ami több tehetséges táncost inspirált az orientális tánc felfedezésére és előadására. A modern tánc úttörői levették a balettcipőt, tüllszoknyát, és a keleti, ázsiai, afrikai tánckultúrák felé fordultak. Majd Hollywood is gyorsan felfedezte az izgalmas témát és létrehozta a mai napig használt kétrészes ruhát és revüstílust. Ebben az időszakban Kairó rendkívül divatos üdülőhely volt, a nemzetközi turizmus fő célpontja.

Hastánc és Európa ma

Van egy ország Európa északi sarkában, melynek gyökere Közép-Ázsia hideg ködébe vész, s bár a világ egy fejlett országa, a kelet varázsa még mindig titokzatosan lengi körül. A keleti táncok szele ugyanabban az időben söpört végig rajta, mint amikor Nyugat-Európába is eljutott. Alakulása más irányt követett viszont, hiszen itt sosem élt jelentős számú arab vagy muszlim közösség. Az 1970-es évekig lehetőségük sem volt, hogy külföldi táncosokat láthasson a nép, nem voltak török éttermek, és mégis, nem tartották ellentmondásosnak a keleti táncokat. Ma több mint 20000 hobbytáncost tartanak nyilván Finnországban.

A lelkes kutatóknak köszönhető, hogy a hagyományos kultúra hanyatlását mutató egyiptomi és törökországi gawasee és chengi táncok fennmaradnak, és egy maroknyi férfi igyekszik felkelteni a XIX. század közepén betiltott török Kochekek táncát, a férfitánc tradícióját. A kulturális közegéből kiemelt tánc pénzkereseti lehetőséggé vált, veszített eredeti lényegéből. A kartartás, a kéz, a felsőtest használata, a forgások, a térkihasználás változott. Andalúziában keveredett az arab flamencóval, s egy tökéletes egyveleg jött létre.

Európában a hastánc ma művészet, női profi szólótáncként is folyamatosan fejlődik. Közege nemcsak a bárok és színházi előadások, hanem fesztiválok, versenyek, világtalálkozók, ahol a táncosok lehetőséget kapnak művészi elkötelezettségük kifejezésére. Európában, ahol létezik a női szabadság, a táncosnő nem áldozza fel az egész társadalmi egzisztenciáját ahhoz hogy táncos legyen (mert a férfiak, bár nézni szeretik, de az idők kezdete óta társadalmi nyomásnak engedve elítélik a hastáncot Keleten).

Ma az egyiptomi ága a színpadias, autentikus. A török az orryantal, a csillogó, a libanoni a népies és az amerikai törzsi az egyesített. S hogy meddig tart a hastáncőrület? Amíg nőiesség létezik, addig a hastánc is létezik.

János Helga (részlet)

Források:
Tazz Richards: A legősibb tánc újrafelfedezése
Aziza: Hastánc, harmónia életerő

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás