Egy óra kisvasúton a Zemplén szívében - A Pálházai Erdei Kisvasút

Képgaléria megtekintése2018.09.12. - 00:30 | Büki László 'Harlequin'

Egy óra kisvasúton a Zemplén szívében - A Pálházai Erdei Kisvasút

Pálházáról indul az ország legrégebbi keskeny nyomközű erdei vasútja, amely 1888 óta működik. A kisvonat szerelvénye Pálháza - Kishuta - Kőkapu - Rostalló között szállítja a turistákat a rendkívül látogatott Kemence patak völgyében, a Zempléni Tájvédelmi Körzet legszebb részein. Különlegessége az egyre beszűkölő völgyben vezető vonala, melynek Kőkapu megállóhelyénél sziklába vájt alagúton halad át, egy nagyszerű fekvésű vadászkastély alatt.

Az első 7 km hosszú szakaszt a pálházi fűrészmalom és a kőkapui kastély között az akkori tulajdonos, gróf Károlyi László építtette. Ez a pálya még 700 mm széles volt, és a farönkszállító kocsikat még lovak vontatták, ezért első elnevezése lóüzemű görpálya volt. A kőkapui kastély alatti alagutat 1903-ban építették meg, ezáltal meg lehetett hosszabbítani a vonalat a Susulya végállomásig, és más völgyekbe is épülhetett elágazás. 1902-től már gőzvasút pöfögött a vonalon, de az általuk okozott erdőtüzek miatt néhány év után visszatértek a lóvontatásra.

Sokat jelentett az erdei vasút számára az 1924-től - megszüntetéséig, 1980-ig - közlekedő Sátoraljaújhely-Füzérkomlós MÁV vonal. Az Állami Erdőgazdaság 1947-ben vette kezelésébe ezt a keskeny nyomtávú vasutat is, és a vonalat 760 mm-esere építette át.

A turistákat 1958-tól szállította az akkor még gőzmozdonnyal vontatott szerelvény, a C50 típusú diezelmozdonyok 1968-ban jelentek meg a vonalon. A kisvasút működtetését 1980-tól szüneteltették, de nem szüntették meg, így jelentős társadalmi összefogással majd 10 év szünet után újra megindulhatott a forgalom a ma már 9,3 km hosszú pályán.

Az Országos Kéktúra Kishután keresztezi a vasútvonalat, majd Makkoshotykáról Regéc felé tartva, az útvonal egyik leghosszabb, lakott területeket elkerülő szakaszának felénél, három kilométerre megközelíti Rostalló állomást. 

Kőkapu állomáson érdemes leszállni és egy túrát tenni a vadászkastély körül!

A kisvasút menetrendje

Kapcsolódó írásaink:

Zempléni látnivalók: romantikus kastélytúra Nagyhutától Tiszadobig

2018.09.06. - 07:25 | Büki László 'Harlequin'

Zempléni látnivalók: romantikus kastélytúra Nagyhutától Tiszadobig

A Zemplénben található rengeteg látnivaló közt akár egy kastélytúrát is tehetünk. Az ott töltött idő alatt mi is felkerestük a nagyhutai Kőkapu Vadászkastélyt, az épp felújítás alatt álló füzérradványi Károlyi-kastélyt és a tiszadobi Andrássy-kastélyt.

 

 


Kihagyhatatlan zempléni várak - Sárospatak, Diósgyőr, Regéc és Boldogkő vára

2018.09.02. - 20:00 | Büki László 'Harlequin'

Kihagyhatatlan zempléni várak - Sárospatak, Diósgyőr, Regéc és Boldogkő vára

Itt a nyár vége, ismét ellátogattunk a Zemplénbe, hogy kipipáljunk néhány kihagyhatatlan látnivalót, és megismételjünk néhány tavaly már látottat. Ami új volt: Sárospatak és Diósgyőr vára, amit újra megtekintettünk: Regéc és Boldogkő vára.

 



Izgalmas túrák a Zemplénben: gönci pálos kolostorrom, Megyer-hegyi tengerszem, hejcei katonai emlékmű

2018.09.01. - 00:25 | Büki László 'Harlequin'

Izgalmas túrák a Zemplénben: gönci pálos kolostorrom, Megyer-hegyi tengerszem, hejcei katonai emlékmű

Zempléni kalandozásunk során meglátogattuk a gönci pálos kolostorromot, ami kellemes, bár némi bosszúságra okot adó túra volt a Dobogó-hegyen, ellentétben a Megyer-hegyen fekvő Tengerszemmel, ami jól jelzett úton volt megközelíthető, és hivatalosan is Magyarország legszebb természeti csodája. Harmadik túránk célpontja a Borsó-hegyen található hejcei kopjafás emlékhely volt, ami egy repülőgép-szerencsétlenségnek állít emléket. Egyrészt csodálatos túraút visz odáig, másrészt torokszorító, a külső szemlélőt is megrázó élmény a hely látványa.

megosztom a twitter-en megosztom a facebook-on megosztom a delicious-on megosztom a startlapon megosztom a google+-on NyomtatásKüldés e-mailbenAz oldal tetejére Forrás: kirandulastervezo.hu

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás