Rúzs, lufi, nyalóka - Eurovíziós Dalfesztivál 2011 (2. elődöntő)

2011.05.14. - 16:00 | Makrai Tamás

Rúzs, lufi, nyalóka - Eurovíziós Dalfesztivál 2011 (2. elődöntő)

Túl vagyunk a düsseldorfi 56. Eurovíziós Dalfesztivál második elődöntőjén, amely - nem meglepő módon - semmilyen áttörést nem hozott, leszámítva kisebb-nagyobb pukkanásokat. Összeállt a Top 25, benne Wolf Katival, akiért ma este 9 órától izgulhatunk a képernyők előtt. S hogy milyen volt a 2. elődöntő többi dala, egyáltalán merre tart (?) az európai könnyűzene, azt a fellépők dalán keresztül boncolgatjuk. Nem habos-babos babazsúrra invitáljuk a T. Olvasót, sokkal inkább provokatívan vitriolos mélázásra, és véleményindukáló adrenalin-fröccsre.

Ausztria: Nadine Beiler -  The Secret Is Love - továbbjutott

Az első pár dallam után érezzük, hogy igen, végre valami felcsillant Európa zenei égboltján. Az első dal a 2011-es Eurovíziós Dalfesztiválon - beleértve a korábbi elődöntőt is - amire azt lehet mondani, hogy igen, ezért megérte bekapcsolni a trubadúrládát. Nadine titkos szerelme nálunk rögtön első számú kedvencé avanzsált. Egyszerűen annyira jó, hogy folyamatosan ezt hallgatná az ember, de sajnos már izzít a következő fellépő a pódium mellett.

 

Fehéroroszország: Anastasiya Vinnikova - I Love Belarus

Balalajka-diszkó a nagy fehérorosz pusztáról, ami leginkább egy propagandadalnak illene be. Igazából nem is lenne nehéz elképzelni, hogy ezt a dalt játsszák be minden ünnepségen, amibe egy rejtett üzenetet közölnek a hallgatósággal. Állítólag - meg nem erősített forrásból tudjuk -, hogy ha Marilyn Manson egyik számát visszafelé játsszuk, akkor egy rejtett üzenetre bukkanhatunk. Lehet, hogy ez a fehérorosz dal is ilyen? Ha ezek után exponenciálisan megnövekszik a Belarusziába látogató turisták száma, akkor legalább tudjuk, hogy miért.

Belgium: Witloof Bay - With Love Baby

A belga 6-ossal igazából nem volt gond, legalábbis nekem nem. Kicsit Cotton Club Singers-es az utóíz, de egyáltalán nem leírandó. Sajnos a szavazóközönség mégis ezt tette. Bye, bye with Love Baby.

Bosznia Hercegovina: Dino Merlin - Love In Rewind - továbbjutott

1 gitár, 1 zongora, 1 bőgő, és egyéb klasszikus hangszerek, valamint egy varázsló, már ami Dino Merlint illeti. Az eleje pazar, a női és férfi énekhang tökéletesen összeillik, az akusztikus gitár vezeti a dallamot, közbe a zongora rákontráz, míg a bőgő adja ritmust.  Minden tökéletes. Teszem fel a kérdést, akkor minek kellett rá még pluszba a tucc-tucc alap? Jogos továbbjutó, még az egész produkciót negatív irányba húzó tucc-tucccal is. Akusztikusan 10-ből 10 pont, így csak 6.    

Bulgária: Poli Genova - Na Inat

A majdnem "csakcsajok" banda. Első blikkre úgy tűnik, de mégse - a férfiszemek leragadnak a basszusgitár-billentyű hölgy párosnál, így csak második ránézésre tűntek fel a banda férfi tagjai is. Az énekesi poszton Poli Genova, mint Marie Fredriksson a Roxette-ből. A Na Inat stílusa is valahol a pop-rock kategóriába skatulyázható. Jó hallgatni őket,  ők a bolgár Roxette, de ez ma este nem ért továbbjutást.

Ciprus: Christos Mylordos - San Aggelos S'Agapisa

Buzuki-basszer kombó. Nagyon "gyerebe". Habár magából az előadásból rettenetesen hiányzik a metál stílusra jellemző erő és energikusság, mégis érződik, hogy mindjárt elszabadulnak a húrok. Sajnos erre a szirtaki végéig vártunk, mindvégig hiába. Folkmetál, metál nélkül. Jó próbálkozás a zenei stílusok keverése, és jól is hangzik, de egyelőre erőtlen. Egy élő zenekarral biztosan jobban szólt volna. 

 

Dánia: A Friend In London - New Tomorrow - továbbjutott

Egyértelmű 30 Second to Mars koppintás, mind a stílus, mind a kiállás, és a teljes körítés is hajaz a Los Angeles-i rockbandára. Az énekes, akár egy Jared Leto-hasonmásversenyen is előkelő helyezést érhetne el. 30 másodperc Dániából.

Észtország: Getter Jaani - Rockefeller Street - továbbjutott

Getter Jaani a legújabb tündöklő zenei csillag az észt popipar egén. A dal egy party-cinderella (Hamupipőke) mozgalmas életébe enged betekintést, amint a manhattani Rockefeller Street-en tengeti szerény kis életét. Gyémántok, gyöngyök, és minden, ami egy fényűző showtime-hoz passzol. A zene átgondolatlan, össze-vissza ugrál a stílusok között, a koreográfia elég kusza, bár a marionett-koncepciót így legalább rá lehet húzni. Részemről az egész egy katasztrófa, már tényleg csak Godzilla hiányzik a rózsaszín armageddonhoz. Rémálmomban se jöjjön elő, pedig ma este ismétlés lesz...

 

Macedónia: Vlatko Ilievski - Rusinka

Ha nem tudnánk a képernyő bal alsó sarkából, hogy most éppen melyik ország produkcióját is látjuk, akkor egyszerre az oroszok mellett tennénk le voksunkat. Pedig nem sok köze van egymáshoz a két országnak, kivéve talán a szláv nyelvrokonság, ennek ellenére mégis a vodkapárlatos Moszkvába cseppennünk. Igazi vodkaivó, poharat földhöz csapkodó nóta, némi Ka-Ka Kalinka életérzéssel. Továbbjutást nem ért, viszont jó hangulatot teremtett. Elő a vodkával, és До свидания (Viszlát!)

Írország: Jedward - Lipstick - továbbjutott

A saját testi, és főleg lelki épségem érdekében először nyúltam a távirányító után, hogy átnyomjam egy másik csatornára. Hát fiúk, szerintem a rúzst hagyjuk meg a csajoknak. Európa döntött, és nagy bánatomra szombat este ismét jönnek a rúzsos fiúk. Isten óvjon minket a Jedward fiúktól!

Izrael: Dana International - Ding Dong

Nemzetközi Dana és a vokalistái ismét bemutatták, hogy hogyan lehet a semmiből slágert csinálni. Valljuk be, az ilyen dalokból lesznek az egynyári slágerek. Könnyen megjegyezhető szöveg, egyszerű zenei témák. Kell ennél több? Csonka Pici Ding-Ding Dongja a Günther és a Sunshine Girls után ismét nemzetközi karrierlehetőséget kapott, szó szerint. Egyszer hallgatható, többszöri meghallgatás viszont már információszerzésre is alkalmas. Nem jutott a döntőbe, de ezen annyira nem is csodálkozunk. „Touch me trallala, oh my dingdingdong. „ (Csak kiegészítésként, Dana International nyerte a 98-as Eurovíziót, Diva című csumidárépop dalával, ami kábé annyire volt épületes, mint a mostani fesztiválslejm...- a szerk.).

Lettország: Musiqq - Angel In Disguise

Lettország először okozott nekem csalódást, amióta nézzem a Eurovíziós versenyeket. Eddig mindig valami újjal, valami különlegességgel tudtak szolgálni, ez 2011-ben elmaradt. A balti államok besorakoztak a nyugati országok által diktált, bejáratott, és mindemellett agyoncsépelt sablonpop mögé. A kiesés várható volt, talán 2012-ben visszatérnek a megszokott extremitáshoz és különcséghez.

Moldova: Zdob și Zdub - So Lucky - továbbjutott

A moldávok, a lettekkel ellentétben mertek változtatni az eddigi koncepción, és egy olyan bandát küldtek ki Düsseldorfba, amilyennel nem gyakran lehet összefutni. Moldáv-ska kicsi törpéi hatalmas manósapkákban hupogtak végig Európán. Valami új, valami más, egyértelmű a továbbjutás. A monocikliző tündérkéért meg még legalább plusz 10 pont, így a saját 10-es skálámon a Zdob și Zdub : So Lucky-ja  22 pontot ért el. Abszolút győzelemesélyes.


Románia: Hotel FM - Change - továbbjutott

Egy igazi slágervárományos Romániából. Ritmusos, a szöveg sem egyszerű „tamtam-titi-tamtam", és nem mellékesen még tartalma is van. A zene révén, ha csak egy-egy dal erejéig is, de összefognak az emberek, és talán egy kicsit jobbá is teszik világot. Popzene, minden sallang és nyál nélkül. Nyerő.

Szlovákia: TWiiNS - I'm Still Alive

A szlovák ikerpáros, Daniela és Veronika balladája élő bizonyítéka annak, hogy ha a semmit kellőképpen becsomagoljuk, akkor bizony eladási csúcsokat is dönthetünk vele. A szlovákok nem akartak semmit se a véletlenre bízni, így bevetették légierejűket, és egy ikerbombázóval csaptak le Düsseldorfra. Ez viszont kevés volt a továbbjutáshoz, így a csajok nem kapták meg a leszállási engedélyt a szombati döntőre. De azért azt megígérhetjük, hogy ha a szlovák légierő e két bombázója kerülne be a légterünkbe, akkor nem tagadjuk meg tőlük ezt az engedélyt.


Szlovénia: Maja Keuc - No One - továbbjutott

Maja Keuc egy szlovén tehetségkutató show-ban szerzett magának hírnevet a zeneiparban. Életének második nagy szakasza akkor kezdődött el, amikor jelölték a No One című dalát a 2011-es Eurovíziós Dalfesztiválra. Semmi feltűnőség, csodaszép és tiszta hang, mindez „szomszéd kislány az utcából" bőrbe bújtatva. Jogos továbbjutás, a merész fellépőruha plusz pontot érdemel. 

Svédország: Eric Saade - Popular - továbbjutott

A felkonf után felhangzó pár dallam teljes mértékben megegyezik a Rasputin (Boney- M) kezdő akkordjaival, a halk füttyszót leszámítva. További hasonlóságot nem véltünk felfedezni, főleg nem minőség terén. Ezt a pálmát a Boney-M kiütéses győzelemmel vitte. Eric Saade jelenleg Svédország aktuális popidolja. Feltehetjük a kérdést, hogy vajon mire fel? Svédországot is elérte a világon átsöprő Justin Bieber és hasonszőrű társainak korszaka? A másik a szöveg. I will be Popular. Nooormális? Urambocsá', de én nem akarok közönséges lenni. Zene: 0, szöveg:0, előadásmód:0.

 

Hollandia: 3JS - Never Alone

Jaap, Jaap és Jan zenekara, a 3JS egy kicsit emlékeztetett a 80-as, 90-es évekbeli poprock zenekarokra, valamint némi brit rockbandás beütése is van. Kellemes zene, igazán hallgatható. Épp, mint a belga indulók esetében, Európának nincs igénye a jó zenére, így a fapapucsos hollandik vissza is tipeghettek szeretett hazájukba.  

Ukrajna: Mika Newton - Angel - továbbjutott

Az ukrán indulóról is nagyjából az mondható el, ami a szlovén Maja-ról. Egyszerű és tökéletes, a produkción pedig a háttérben kirajzolódó homokrajzok még inkább dobnak. A dalért az ukrán (?) Mika Newtont, míg a homokrajzokért Kseniia Simonova-t illeti a hatalmas respekt. A továbbjutás nem volt kérdéses.

A 2011-es  Eurovíziós Dalfesztivál első elődöntőjéről itt írtunk :

A 2011-es Eurovíziós Dalfesztivál döntősei:

Ma 21 órakor a döntőben találkozhatunk a nyertes dalokkal...

Austria
Azerbaijan
Bosnia & Herzegovina
Denmark
Estonia
Finland
France
Georgia
Germany
Greece
Hungary
Iceland
Ireland
Italy
Lithuania
Moldova
Romania
Russia
Serbia
Slovenia
Spain
Sweden
Switzerland
Ukraine
United Kingdom

Új hozzászólás