Bartók Fesztivál: szabadon válogatott és váltogatott hangok Ittzés Gergely koncertjén

Képgaléria megtekintése2018.07.18. - 01:30 | Leila - Fotók: Varga András

Bartók Fesztivál: szabadon válogatott és váltogatott hangok Ittzés Gergely koncertjén

A Bartók Fesztiválon évente visszatérő hagyomány, hogy a kurzusokat vezető tanárok bemutatkoznak a fesztivál közönsége előtt. 2018-ban ez a sorozat a „Mesterek a színpadon” nevet kapta, melynek részeként kedden a Tibold Iván teremben Ittzés Gergely fuvolaművész lépett fel.

HIRDETÉS

Ittzés Gergely, a győri Széchenyi István Egyetem Zeneművészeti Intézetének tanára, Liszt Ferenc díjas fuvolaművész, akinek koncertjét kíváncsian vártuk, ugyanis 2018-ban „A fuvolaszonáták nagykönyve" címmel hét lemezből álló sorozatot készített, mely széles horizontú válogatást nyújt a fuvola szonátarepertoárjából.

A hangversenyen felcsendülő művek - ahogy előzetesen sejtettük - a magyar fuvolairodalom két évszázados történetéből nyújtottak ízelítőt. Az első mű a 19. század közepén íródott, szerzője egy Anton Pfeiffer névre keresztelt, később Siposs Antalként ismertté vált zongoraművész-zeneszerző. A mű címe: Fantázia Doppler Benyovszky operájának témáira. "Az eredetihez hű formában elhangzó dallamok igazolják e ma már feledésbe merült opera kvalitásait, a feldolgozás módja pedig Pfeiffer zongoraművészi virtuozitását bizonyítja, miközben a fuvolaszólam is hangszerszerű. A két hangszer egyenrangúan jelenik meg, amely a szalondarabok esetében igen ritka, ez adja a darab jelentőségét és vonzerejét." - mondta a mű kapcsán a fuvolaművész. Zongorán Tim Carey (Egyesült Királyság) játszott.

A következő szólódarab, a „Doppler-effekt" volt, amelyben Ittzés Gergely úgy tisztelgett a Doppler testvérek előtt, hogy a romantikus szalonstílust követve, abba a legmodernebb fuvolatechnika elemeit belekeverte, és számos zenei tréfával kacsintott ki a romantikus harmónia- és formavilágból a mai kor zenéje felé. Meglepő hangzások kaptak szerepet a variációsorozatban, amely a fuvolairodalom minden bizonnyal legnagyobb lépésével, egy négyoktávon túli „halálugrással" zárult.

A koncert legnagyobb szabású kompozíciója Lajtha László „Sonat en concert" című műve. A H-dúr alapú darab tételrendjében erősen kapcsolódik a hagyományokhoz, de részben új tartalommal tölti meg azokat, illetve formai újításokat is alkalmaz. Ilyen például az indulószerű nyitány két fuvolakadenciája, ahol a zongora a szabad futamokhoz kötött tempójú osztinátót szolgáltat. A második tétel szélső anyagának mély szomorúsága ismét egy kadenciát fog közre, és a menüett is triós forma: a melankolikus líra játékos futamokba torkollik, majd szenvedélyes deklamációval tér vissza. A zárótétel pedig hagyományt követő módon gigue, mégpedig igen virtuóz, szűnni nem akaró életerővel átitatott zene, amelyben még egy fúgára is futja a zeneszerző ambícióból.

A hangverseny második része kortárs zeneszerzők szólóműveivel kezdődött, a sort Kurtág György „Jelenetek" című sorozata nyitotta. A 9 rövid tétel a szerző más miniatűrjeihez hasonlóan emberi helyzeteket, magatartásformákat, lelkiállapotokat ragad meg és ábrázol igen tömören, szuggesztív erővel.

A következő felcsendülő darab Sári József: „Notiz (Feljegyzés)" című műve volt, amelyre a szabad tizenkét fokú szerkesztés, a szenvedélyes deklamáció és a jól felismerhető formai töréspontok jellemzőek.

Az ezt következő mű a fuvolaművész saját szerzeménye volt „Hangversek" címmel, amely azért kapta ezt a címet, mert mindhárom tétele ugyanarra a költeményre készült. Apropóját egy táncot, szöveget és zenét egybeépítő háromszemélyes színházi előadás adta. A test-lélek-szellem hármas egységét a mű három tétele adta vissza: az első tétel formailag igyekezett közvetíteni a szöveget, a második a betűket mechanikusan számolta át hangokká, a harmadik lelki intuícióval ragadta meg a szöveget.

A hangverseny záródarabja Bartók Béla „Román népi táncok" című műve volt, Ittzés Gergely átiratában. Ebben a verzióban a művész a fuvola szenvedélyes oldalán túl a hangszer akusztikai lehetőségeit kihasználva idézte fel az eredeti népzenei hangzásokat.

Érdekes, különös hangok, meglepő hangzások csendültek fel a koncerten, szabadon válogatva és váltogatva zongorára és fuvolára. A közönség minden művet a szívébe fogadott, amelyet bizonyított az is, hogy vastapssal jutalmazták az előadóművészeket.

A „Mesterek a színpadon", azaz a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál kurzust vezető tanárainak koncertje július 18-án folytatódik, Balog József: „Egy zongora halála" című estjével.

Kapcsolódó írásunk:

Kezedben a kulcs! Melyik ajtót választod?

2018.07.10. - 01:00 | vaskarika.hu

Kezedben a kulcs! Melyik ajtót választod?

Helyszín: Szombathely

Dátum: 2018.07.15 - 22.

Július 15. és 22. között igazi fesztiválhangulat költözik Szombathely szívébe, hiszen idén 34. alkalommal rendezi meg a Filharmónia Magyarország a Nemzetközi Bartók Szemináriumot és Fesztivált. A fesztivál rendkívül színes programkínálatában mindenki megtalálhatja a kedvére valót, változatos koncertek, kiállítások, táncház és most először családi nap is várja a közönséget.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás