„Úgy tetszik, hogy jó helyen vagyunk itt” - Hozborné Pintér Krisztinával beszélgettünk a Csicsergő foglalkozásokról

Képgaléria megtekintése2019.04.16. - 00:25 | Nagy Gina

„Úgy tetszik, hogy jó helyen vagyunk itt” - Hozborné Pintér Krisztinával beszélgettünk a Csicsergő foglalkozásokról

A Csicsergő Körmenden és Nádasdon egy igazi gyerekkuckó, ahol hetente egyszer dalos, játékos, mondókás foglalkozáson vehetnek részt a gyerekek és anyukák. A több, mint egy órás összejövetelen kicsik és kicsit nagyobbak egyaránt jól érezhetik magukat, találkozhatnak kortársaikkal, játszva és észrevétlenül tanulhatnak.

Péntek délelőtt fél tizenkettő van, elcsendesedett a terem, megtaláltuk az utolsó színes labdákat is a székek alatt. Kriszti gondosan eltett még egy pár zebrás zoknit - tudja melyik gyereké, következő foglalkozáson majd visszaadja, hiszen olyan ez a közösség, mint egy nagy család. Csaknem egy éve rendszeres Csicsergőre járó anyukaként most nyílt alkalom arra, hogy kicsit beszélgessünk Krisztivel arról, mitől is különlegesek ezek az órák.  

Mi indított arra, hogy Csicsergő foglalkozásokat tarts? Hány éve foglalkozol ezzel?

5 évvel ezelőtt kezdődött minden, amikor a most már legnagyobb kislányom majdnem 1 éves volt. Éreztem, hogy szüksége lennem rajtam kívül gyermektársaságra, sokat jártunk játszótérre és baba mama klubokba, de valahogy egyik sem volt teljesen kielégítő számára. Rengeteget énekeltünk, mondókáztunk itthon és az előbb említett helyeken is. Egyszer az egyik anyukatársam megkérdezte, hogy nem ülnénk-e össze és énekelnék az ő gyerekeinek is és még hívjunk el pár anyukát, mert annyira jó hallgatni. Örömmel teljesítettem a kérését és ebből a kicsi közösségből kerekedett ki szép lassan a Csicsergő.

Hogy jellemeznéd azoknak a foglalkozásokat, akik először hallanak róla?

A Csicsergő egy dalos, mondókás, játékos foglalkozás babáknak és szülőknek már néhány hónapos kortól, sok zenével, mozgással, hangszerekkel és bábokkal. A Csicsergőben egy családi légkör kialakítása is a cél, hiszen a gyerekek a zenét, az élő énekszót, a számára legfontosabb embertől, az édesanyjától hallja, mert a foglalkozások a szülők aktív részvételével, énekléssel, mondókázással, közös játékkal zajlanak. A dalok éneklése közben fejlődik a gyermek hallása, éneklési készsége, ritmusérzéke. A játékos kiszámolók, höcögtetők, mutogatós mondókák, ölbeli lovagoltatók, ujj-, kéz- és arcjátékok, táncoltatók, stb. pedig a gyermek megfigyelőkészségét, emlékezetét és figyelmét fejlesztik. A Csicsergős foglalkozások hatására fejlődik a gyermekek memóriája, bővül a szókincsük, a társas kontaktust, a csoportszellem élményét adja, levezeti a feszültséget, jókedvre deríti a gyermeket.

Milyen hatással van a gyerekekre és az anyukákra, ha rendszeresen ilyen közösségbe járnak?

A gyerekek néhány foglalkozás után barátságossá, nyitottá, kezdeményezővé, az egyszerű ritmushangszereket használni tudó kisgyerekekké válnak, és mindezt játékosan, észrevétlenül, direkt tanítás vagy bármiféle kényszer nélkül érhetjük el náluk. A Csicsergőben elsősorban nem a gyerekek tanulnak, hanem az anyukák. Az anyukák számára egyrészt játékötleteket ad ez a foglalkozás, az otthon eltöltött idő minőségi idővé válásában nyújt segítséget. Ismeretségek is születnek, sok tartós barátság alakult ki itt, ami a játszótéren, otthoni látogatások formájában folytatódott tovább. A gyerekek számos olyan helyzettel találkozhatnak ebben a közösségben, amivel otthon, kettesben lehetetlen volna. Találkoznak más gyerekekkel, más felnőttekkel, kapcsolatokat alakítanak ki egymással, ez olyan lehetőség a szocializáció elindulására és fejlődésére, amit a szülő a legjobb akarata ellenére sem tud otthon biztosítani nekik. Köztudott, hogy minden zenés foglalkozás rendkívül jó hatással van a gyermekek lelki, szellemi, testi, érzelmi, értelmi, mozgás-, beszéd- és szocializációs fejlődésére. A mozgásos játékok a harmonikus mozgáskultúrát, az ölbéli játékok az anya-gyerek kapcsolatot, a ritmikus benyomások a ritmusérzéket, a mutogatós játékok a nagymozgások mellett finommotorikát is fejlesztik. Az új szövegek a beszédértésben és az aktív beszéd fejlesztésében segítenek, szókincsük bővül. A mozgásos játékok a szem-kéz koordináció fejlődését is elősegítik.

Mennyi idős gyerekeket vársz a foglalkozásokra?

Minden gyerek más és más, nehéz pontos korhoz kötni a dolgot, de mégis úgy gondolom, hogy amikor az anyuka már úgy látja, hogy "kinyílik gyermeke számára a világ" nyugodtan eljöhetnek. A különböző életkorú gyerekek különféleképpen vesznek részt a foglalkozásokon. Amíg a nagyok minden mozgásos játékot szinte már önállóan tudnak csinálni, a kicsik élvezettel, tágra nyílt szemmel nézik őket, és rengeteg vizuális tapasztalatot szereznek.

Hogy választod ki a foglalkozásokon szereplő dalokat, játékokat? Van valamilyen tematika?

Elsősorban mindig az évszakhoz kapcsolódóan próbálom összeszedni a szükséges dalokat, mondókákat. Törekszem arra, hogy a legtöbb mondóka mutogatható legyen, ezzel azoknak a gyerekeknek is nagyon sok sikerélményt szerzek akik még nem tudnak beszélni. Próbálom kevésbé ismert dalokkal is színesíteni a foglalkozásokat, hisz minél többet megismernek a gyerekek annál jobb. Tematikája a foglalkozásnak konkrétan nincs. Úgy szoktam összeállítani, hogy váltakozzanak az egyhelyben lévő feladatok és a kicsit mozgásosabbak, így mire az egyiket megunná a gyermek, arra már egy sokkal intenzívebb mozgásos tevékenységet végzünk és mire ott elfáradna, arra megint ölbe hintázik és így tovább.

Sok eszközt használsz, vannak csörgők, labdák, mászóalagút, sőt, pár hete komplett akadálypálya is. Honnan meríted az ötletet ezekhez?

Nagyon sokat kutakodok általában az interneten külföldi oldalakon, hogy miként lehetne még jobban segíteni és megmutatni a szülőknek mennyi-mennyi lehetőség nyílik egy-egy játékban. Például a kosaras játék az egyik kedvencem: egy szennyes kosárba beleülve azzal hintázva, körbe körbe sétálva közben énekelve, mekkora élmény tudja érni a gyerekeket. Az akadálypálya és a színes szivárvány ernyő pedig a gyerekek nagy-nagy kedvence, várják szeretik, hisz 5-6 perc erejéig egy szinte komplett játszóteret varázsolunk oda közösen, a segítségükkel.

Mit tanácsolsz azoknak, akik szeretnének jönni, de valami miatt mégsem mernek? Pl ikreik vannak, vagy nehezen barátkozó, visszahúzódó gyerkőcük?

Mindenkinek azt szoktam javasolni, hogy bátran jöjjön. Ha nehezen is barátkozó, visszahúzódó a gyermek, pár alkalom és elkezd kinyílni. Nagyon sokféle gyerkőcöt ismertem meg az évek alatt, volt aki már első alkalommal az ölembe ült és engedte hogy vele csináljam, rajta mutassam a mondókákat, de természetesen a másik véglet is megjelent, aki 6-7 alkalmon keresztül csak futkározott köbe körbe, de a 8. alkalommal már szépen leült, oldódott és bekapcsolódott mindenbe. Mindig igyekszem közel kerülni a gyermekekhez, számomra ez rendkívül fontos. Az ikres anyukákat is csak biztatni tudom, hisz mindig segítek, segítünk egymásnak, illetve ide sorolnám a kismamákat is akik egy meglévő mellett várják a 2. vagy 3. gyerkőcöt, hogy ők is bátran jöjjenek, hisz nem egyszer fordul elő, hogy az emeléseket én csinálom a picikkel.

Van kedvenc mondókád vagy játékod?

Ez egy nehéz kérdés. Nagy büszkeséggel tud eltölteni, mikor már egy-egy mondókát nagyon sokan tudnak mutogatni, amikor látom, hogy élvezik, hogy tudják csinálni. Talán ez alapján változik mindig, hogy épp melyik a kedvenc, számomra leginkább kedves mondóka vagy játék.

Hol és mikor lehet csatlakozni a foglalkozásokhoz?

Nádasdon hétfőnként 10 órakor várom az anyukákat, gyerekeket a Művelődési Házban, Körmenden pedig pénteken 10 órakor a katolikus templom mögötti épület emeletén.

A fotók a körmendi foglalkozáson készültek.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás