Mendelssohn oratorikus műve két alkalommal is várja a komolyzene kedvelőit (okt. 26-27.)

2019.10.24. - 00:15 | vaskarika.hu

Mendelssohn oratorikus műve két alkalommal is várja a komolyzene kedvelőit (okt. 26-27.)

Helyszín: Bartók Terem, Szombathely

Dátum: 2019.10.26 - 27.

Október 26-án és 27-én Mendelssohn drámai jellegű oratóriuma, az Elias csendül fel a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában, kórussal és szólistákkal kiegészülve. Vezényel: Anđelko Igrec.

HIRDETÉS

Oratorikus hangverseny

Mendelssohn: Elias - oratórium kórusra, szólistákra és zenekarra

Közreműködik:
Margareta Klobučar - szoprán, Sonja Runje - mezzoszoprán,
Németh Bálint
- tenor, Matija Meić - basszus, Felix Beilein - fiú
A varasdi székesegyház "Chorus Angelicus" énekkara, VIA Varaždin kórus, Savaria Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Anđelko Igrec

Dátum: október 26.

Időpont: 19:00-22:00

Helyszín: Bartók Terem 

Jegyár: 3200 Ft

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) oratóriumát 1846-ban mutatták be a Birminghami Fesztiválon. A kifejezetten drámai jellegű oratórium az ószövetségi próféta alakját és küzdelmes sorsát példázatszerűen mutatja be. Számos formai jegyében a nagy barokk oratóriumok hatásáról tanúskodik, zenéje azonban a romantika első nagy hullámának méltó képviselője. A műnek sok újszerű vonása is akad, mint például a nyitányt megelőző bariton-recitativo. Az Éliás napjainkban játszott formájának bemutatójára 1847. április 16-án került sor. Az oratórium két nagy részből áll. Az első négy fontos esemény köré szerveződik: a próféta megjövendöli az országos szárazságot, meggyógyítja egy özvegyasszony haldokló fiát, megöleti Baal papjait, s végül könyörgésével megnyitja az ég csatornáit. A második Éliás megvádolásának, menekülésének és mennybemenetelének története. A szorosan a próféta személye köré rendezett cselekmény a megzenésítést is meghatározta: a művet az első ütemektől kezdve Éliás basszus szólama uralja, mellette csupán a (händeli mintára a tömeget megszemélyesítő) kórus jut jelentősebb feladathoz.

***

Margareta Klobučar

Margareta Klobučar horvát szoprán, első énekóráit 13 éves korában Marica Pernar professzortól kapta. Tanulmányait folytatta a Musikuni Wien-ben, Prof.Donner/Prof. Robert Holl osztályban, valamint Grazban, Prof Ulf Bästleinnél, ahol mesterdiplomát szerzett.

1998 - ban I. díjat nyert a "Ferruccio Tagliavini" nemzetközi énekversenyen Deutschlandsbergben. 1999-ben a Belvedere Verseny döntőse. Már tanulmányai alatt szerepelt "Éj királynője"-ként a Schönbrunni Schlosstheaterben. Gluck Euridicejével debütált a Kammeroper Wien-ben.

2001 és 2015 között állandó tagja a Grazi Opera együttesének, ahol 45 főszerepet játszott (Adele, Alice, Belinda, Donna Elvira, Gilda, Hanna, Ines, Iris, Liú, Lulu, Maria Stuarda, Mathilde, Mussette, Mimi, Olimpia, Oscar, Romilda, Serpetta, Servilla, Sophie, Susanna, Violetta, Zdenka, Zerbinetta ...).

2015 óta független énekes. Vendégszereplő jelentős színházakban, például Berlinben, Essenben, Hamburgban, Lipcsében, Stuttgartban, Prágában, Nancyban, Marseille-ben, Triesztben, Zürichben, Leibachban, Zágrábban.

Rendszeresen közreműködik egyházi művekben (misékben, oratóriumokban), dalesteken valamint a Trio Rosenstern (zongora, klarinét, ének) együttessel illetve fúvóskvintettel (Magic Brass Vienna).

Sonja Runje

Izgalmas megbízásai voltak Sonja Runjenak a 2018/19-es évadban, ahol a művésznő a következő operák szerepeit énekelte: Calipso szerepét Nicola A. Porpora Polifemo operájában a Salzburgi Fesztiválon, a Schloss Kirchstetten Weinviertel Festivalon Isabella szerepét az Olasz nő Algírban, La Badessa szerepét az Angelica nővérben, Frugola szerepét a Köpeny-ben, Zitát a Gianni Schicchiben a Morva-Sziléziai Nemzeti Színházban Ostravában és Albina szerepét Rossini A tó asszonya című operájában a hesseni Állami Színházban Wiesbadenben valamint Zágrábban, Iviša szerepét J. Hatzes Adel i Marájában, a Zágrábban Horvát Nemzeti Színházban és Splitben, énekelte. Sonja Runje rendszeresen együttműködik a Zágrábi Filharmonikusokkal és a Horvát Barokk Együttessel.

Sonja Runje kitüntetéssel szerzett mester fokozatot Martina Gojčeta Silić tanítványaként a Zeneakadémia opera tanszakán, a Zágrábi Egyetemen. Jelenleg rendszeresen dolgozik együtt Eva Bláhovával Pozsonyban.

A fiatal mezzoszopránnak már repertoárján vannak az ismert szerepek, mint a Sesto a Titus kegyelméből, Smeraldina, Princess Linette és Princess Nicolette S. Prokofjev A három narancs szerelmeséből, a varázslónő H. Purcell Dido és Aeneasából, Orlofsky A denevérből, Tolomeo a George F. Händel Julius Caesar Egyiptomban c. operájából, Orfeo az Orfeusz és Euridikéből, Olga az Anyeginből, Mercedes a Carmenből és Maddalena a Rigolettóból.

Sonja Runje népszerű oratórium és koncert énekes. Fellépett Haydn Nelson Miséjében, énekelte F. Schubert Téli utazását, J.S. Bach h-moll miséjében, M. Duruflé Requiemjében, B. Papandopulos Horvát Miséjében, G. Mahler 2. szimfóniájában, F. Mendelssohn-Bartoldy Szentivánéji álomjában, Mozart Requiemjében és a Missa brevisben, A. Vivaldi Glóriában és a Stabat Materben, Pergolesi Stabat Materében, G.F. Händel Messiásában, és a Dixit Dominusban, és J.S. Bach kantátáiban: Lobet Gott in seinen Reichen (BWV 11) und Süßer Trost, mein Jesu kömmt (BWV 151), C. Saint-Saëns Karácsonyi oratóriumában és L. van Beethoven 9. szimfóniájában.

A 2019/2020-as szezonban a következő szerepek várják, Bradamante szerepe Vivaldi művéből (Orlando Furioso) Párizsban és a Csajkovszkij Teremben Moszkvában, Tolomeo szerepe Händel Julius Caesarjából Rijekában és Savonlinnában, Albina szerepe Rossini A tó asszonya című operájában Zágrábban és Disinganno a Händel :Il trionfo del tempo e del Disinganno című művében amely Montpellieben az Opéra National-ban.

Németh Bálint

Németh Bálint Nagykanizsán született.

Szülei hatására kezdett el zenélni, akik maguk is amatőr muzsikusok. A zene minden formában fontos szerepet játszik az életében, legyen az hangszeres, ének, vagy akár táncművészet. Hét évesen kezdett el hegedülni tanulni, majd több évig verseny-táncolt, egyaránt latin-amerikai- és standard táncokat is.

Első színpadi tapasztalatait gyermekszínészként, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban szerezte, a Muzsika Hangja című darabban. Kezdetben a könnyűzene, a musicalek és az operett vonzotta. Komolyzenei tanulmányait, klasszikus éneket Huszti Bernadett Mária irányítása alatt kezdett tanulni.

Első komolyzenei koncertjére 18 éves korában, Budapesten a Liszt Ferenc Zeneakadémián került sor. Még ebben az évben, fiatal kora ellenére, felvételt nyert a bécsi Universität für Musik und Darstellende Kunst előadóművész szakára. Tanára Rainer Trost.

Egyetemi tanulmányai alatt is szívesen alkalmazzák kitűnő zenei és színpadi előadó képessége miatt! Folyamatosan koncertezik, állandó vendégfellépője a keszthelyi Festetics Kastély-koncertjeinek, Magyarország koncerttermeinek kedvelt előadója.

Sikeres operett, ária- és dalesteket ad, ahol megcsillanthatja kellemes, egyedi színű tenor hangját és muzikalitását. Repertoárjában megtalálhatóak a német dalirodalom remekei, a lírai olasz darabok és a francia szerzők művei is. Mivel a könnyűzene világától sem szakadt el, szívesen énekel lágy, olasz slágereket is. 2018 januárjában jelent meg első CD-je, LOVE SONGS címmel.

Matija Meić

Matija Meić Zágrábban született. Zeneiskolai végzettségét a "Blagoje Bersa" Zenei Konzervatóriumban szerezte Viktorija Badrov tanítványaként, a Zágrábi Zeneakadémián tanára Giorgio Surian volt, a Bécsi Zenei és Művészeti Egyetemen pedig professzora: Claudia Visca.

2010-ben elnyerte a montenegrói Herceg Noviban a »Bruna Spiler« nemzetközi énekversenyt, valamint a szlovákiai Iuventus Canti 2013 versenyét, és ugyanabban az évben elnyerte az "Év fiatal énekesének" címét a zágrábi Molto Cantabile versenyen. 2014-ben ő volt a helsinki "Mirjam Helin" énekverseny második helyezettje és elnyerte a "Finn dal előadása egy nem finn által" különdíjat is.

Még tanulmányai során Leviként debütált a a bariton Zajcs Nikola Šubić Zrinski című művében a Horvát Nemzeti Színházban 2010-ben, majd a következő évben Escamillo-t (Carmen) énekelte a Zágrábi Zeneakadémia produkciójában a Lisinski Koncertteremben és a horvát Nemzeti Színházban, Rijekában.

2013-ban Matija Meić Figaro-ként debütált a Rossini "A sevillai borbély"-ában a Zágrábi Operában, ahol később Schaunard ("La bohème") és Belcore ("L'elisir d'amore") műveiben szerepelt, és Blagoje Bersa «A delfti suszter» című átiratában, és énekelt Guilelmot ("Cosi fan tutte„) a Dubrovniki Nyári Fesztiválon. 2014-ben a "Don Giovanni" címszerepét énekli a Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem produkciójában a Schönbrunni Schlosstheater-ben, Don Alvaro-ként pedig Rossini "Il viaggio a Reims" című filmjében a Bad Wildbad-i Bel Canto fesztiválon szerepelt. 2016-ban Ping szerepét énekelte (»Turandot«) a Bregenzi Fesztiválon.

A koncertterületen Matija Meić különféle szólódalokat adott elő pl. Bach Szent Máté szenvedélye a Liverpooli Királyi Filharmonikusoknál, Ravel Don Quixote à Dulcinée a Helsinki Filharmonikus Zenekarral, Carmina Burana a Zágrábi Filharmonikus Zenekarral, az Évszakok és Messiás a Zágrábi Szimfonikus Zenekarral.

Guilelmoként debütált 2015-ben a Staatstheater am Gärtnerplatz-ban. A 2016/2017-es évad óta a Staatstheater am Gärtnerplatz társulatának tagja.


Anđelko Igrec

Anđelko Igrec - zeneszerzés, egyházi zene és zenekar karmester tanulmányait a bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetemen végezte. Tanárai között voltak: Hans Haselböck, Erwin Ortner, Ivan Eröd, Uroš Lajovic és Johannes Wildner. 1999 és 2017 között temlomi orgonista és karmester volt a Varaždin-székesegyházban. A varasdi egyházmegye egyházi zenekarának vezetőjeként különös figyelmet szenteltek az egyházmegye amatőr kórusainak támogatására és együttműködésére. Sok éven át tanított a Zágrábi Egyetem Szakrális Zene Intézetében és a Šibeniki Nyári Iskolában.

Karmesterként vagy zeneszerzőként dolgozott a Zágrábi Filharmonikusoknál, a horvát rádió kórusánál és a zenekaránál, a Wiener Dommusiknál, az RSO Bécsnél, a Savaria Szimfonikus Zenekarnál, a horvát és a Varasdi Kamarazenekarnál, a Horvát Barokk Együttesnél, és még sok együttesnél.

A varasdi kórus a "Chorus angelicus" melynek alapítója, számos horvát és nemzetközi zeneszerző művét előadta, köztük Monteverdi "Vespro", Händel "Messiás", Bach "János passió" és "h-moll mise", Haydn "  teremtés", Bruckner" Te Deum", Honegger "Dávid király" vagy Bernstein "Chichester zsoltárok".

Kompozíciói, valamint zenei felvételei ("Pascha images", "Kyrie", "Zsoltárok", "One can live on love" ...) több díjat kaptak, köztük a horvát "Porin"  lemezdíjat.

Anđelko Igrec 2012 óta az Orches der Musikfreunde Baden művészeti igazgatója, és 2017 óta a St. Stephan in Baden bei Wien plébániatemplom kórusának vezetője.

Új hozzászólás