Amerika-fíling autódudával és írógéppel - Bernstein és Gershwin zenei univerziumát idézte meg a Savaria Szimfonikus Zenekar

Képgaléria megtekintése2020.01.18. - 13:00 | Büki László 'Harlequin'

Amerika-fíling autódudával és írógéppel - Bernstein és Gershwin zenei univerziumát idézte meg a Savaria Szimfonikus Zenekar

Frenetikus koncertet adott Bernstein és Gershwin műveiből pénteken este a Savaria Szimfonikus Zenekar. Zongorán közreműködött Kiss Márton, vezényelt Thomas Kornél.

HIRDETÉS

Pótszékes teltházat vonzott pénteken este a Harmónia bérlet 5. előadása a Bartók Teremben. Leonard Bernstein és George Gershwin zenei világa megidézte a múlt század közepének Amerikáját, megvillantva az akkor szárnyait bontogató zenei stílusokat. Musical, minimal art és jazz bújt elő a komolyzene köntöse alól, hogy abból kikacsintva egy izgalmas zenei utazásra invitálja a hallgatóságot.

A hangverseny nyitányaként Három tánc hangzott el Bernstein "On the town" című első musicaljéből. Ennek a műnek a sikere elsősorban abban rejlett, hogy az alkotók jól megérezték: a háborús évek amerikai közönsége könnyed kikapcsolódásra vágyott, nem feszült, szorongató színpadi művekre. A darab óriási sikert aratott, és egy év alatt Bernsteint egész Amerikában ismert művésszé tette.

A folytatásban Gershwin 1925-ben bemutatott műve, az F-dúr zongoraverseny szólalt meg Kiss Márton zongoraművész közreműködésével. Gershwint bár elsősorban jazzmuzsikus volt, mégis komolyzenei munkássága tette világhírűvé. Ő volt az első zeneszerző, aki a jazzt bevitte a komolyzenébe, ezáltal teljesen új hangzást adott a szimfonikus zenekarnak.  A zongoraverseny a blues, a ragtime, a big-band hangzás klasszikus zenei apoteózisa. Hangszerelésének, motívumainak változatossága, dallamainak kellemes simulékonysága a közönség körében is népszerű koncertdarabbá tette. A téma variációi újra meg újra visszatértek, keveredtek, ám sohasem pontosan a már megismert alakjukban, így teremtve meg a jellegzetesen amerikai hangulatot. 

A szünetet követően a hangverseny talán legizgalmasabb és legkülönlegsebb műve szólalt meg. A 2010-ben íródott darab egy komplett ütősarzenált vonultatott fel - két írógéppel felturbózva. Bates: Sea-blue circuitry című darabja jazz elemekkel, ismétlődő, apró motívumokkal, minimal art elemekkel (a már említett írógép is "megszólalt" a műben), nagyon izgalmas hangszereléssel megkomponált friss alkotás.


Az est csúcspontja és legjobban várt darabja Gershwin: Egy amerikai Párizsban című szimfonikus műve volt, amit 1928-ban mutattak be. Az 1920-as évek világvárosának hangulatát tükröző darab egy párizsi tartózkodás során íródott. A zene tulajdonképpen három tételesnek számít, a tételeket azonban szünet nélkül kell játszani. A New York-i premieren az élethűség kedvéért egy Párizsból hozott autódudát is megszólaltattak. 

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás