Vasúttúra a Szegedi Nagyállomáson
Képgaléria megtekintése2020.08.28. - 02:40 | Dr. Kereszty Gábor
A vasút mindig hordozza az utazás izgalmát, ott van benne a varázslat: a távolság leküzdése. A vonalak pontokat kötnek össze, megállókat, állomásokat, pályaudvarokat. A varázslat segítségével párszáz kilométert megtéve az ország túlsó sarkába, Szegedre értünk.
Az épületegyüttes 1902-ben épült Pfaff Ferenc (1851-1913) MÁV főépítész tervei alapján. Több mint húsz állomás tervezése vagy felújítása kapcsolódik nevéhez, köztük a győri és a kassai.
A Nagyállomás a századforduló táján divatos historizáló stílusban épült. Az 1860-as évektől az 1900-as évek elejéig, ami a hazai építészet egyik legtermékenyebb időszaka volt, ez az irányzat szinte városképeket teremtett. A régebben eklektikának is nevezett építészeti irányzat régebbi klasszikus stílusok - így a barokk, a reneszánsz, a gótika - elemeit használja fel a kornak megfelelő technikával. Ha csak kiragadott példákat említünk, az Országházzal kezdhetjük, de ott az Operaház, a Szent István Bazilika vagy a Várkert Bazár. A stílus legkiemelkedőbb hazai mestere Ybl Miklós (1814-1891) volt, akiről legmagasabb építészeti díjunkat nevezték el.
A Szegedi Nagyállomást a II. világháborúban több bombatalálat is érte, de csak jóval később, 1964-ben újították fel. Mai formáját, mely követi az eredeti építészeti megvalósítást, a 2006-os felújítás során, jelentős anyagi ráfordítással kapta meg.
Kevesen tudják: a Szegedi Nagyállomáson bárki zongorázhat! Bármikor, bármit a 'mindenki zongoráján'. Kicsit kopott és némiképp illúzióromboló a lánccal odakötött zongoraszék, ám a lehetőség adott.
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1907 szavazat
Új hozzászólás