Az apáti iskolától Yndáig – Égi orgonák készítője: Emlékezés Albert Miklósra

2021.02.02. - 07:30 | Levy

Az apáti iskolától Yndáig – Égi orgonák készítője: Emlékezés Albert Miklósra

Ha Illés Sándor – a későbbi Sanyipap – nem kerül Monostorapátiba, bizonyosan sohasem találkozunk Miklóssal, az Orgonaépítő Mesterrel, azon a júliusi napon, mely 2008-ban indította a Művészetek Völgye rendezvényt.

HIRDETÉS

Meleg volt, mint újabban minden nyáron, és pakolnunk kellett, hogy a másnapi kezdésre elkészüljünk. Az iskola ajtajában egy szuggesztív tekintetű, őszes hajú illető nézett kifelé, kezében cigaretta füstölgött. Félszegen, gyanúsan skandáltam, vajon kiféle-miféle ember lehet, aki közben egyfolytában beszélt, érces hangján méltatta az orgonák nagyszerűségét, jelentőségét, és mi lányommal, mint festők, kissé össze is töpörödtünk ettől a magabiztosságtól. A cuccainkat be kellett hordani, hisz ennek az általános iskolának egy-egy termében kaptunk mi is helyet, alkotásainknak. Nem volt hát választásunk, utat törve magunknak a szélesmellű, orgonás, pöfékelő ember mellett, elindultunk befelé.

Különös változás ért azonban bennünket, ahogy közelébe értünk. Megszólított, és nem is akárhogy, s ez az üdvözlés el is fújt belőlünk minden fenntartást, amit az előző néhány percben összehordtunk magunkban. Amilyen magabiztosan áradtak az orgonákat dicsérő szavak, olyan egyértelműen szállt felénk is ennek az embernek kedvessége és emberszeretete. Nem kellett sokáig formálódni a dolgoknak, 5 perc múlva már barátként öleltük meg egymást. Aki velem jött, nem más volt, mint lányom, Andrea, festményeit már régóta Ynda névvel szignózta. Ki tudja, abban a 10 napban kit kedvelt meg legjobban Miklós: engem, vagy feleségemet, Ágotámat, netán az akkor 3 éves, haszonorientált dobos fiunkat, Danit, esetleg Yndát? - de amint a későbbi évek során kiderült, ez a lánya-lehetne művésznő költözött leginkább a Mester szívébe. Persze azért ott bujkáltunk mi is, mindannyian, még Tomi fiam is, akivel csak jóval később találkozott, meg, hát sok-sok ember - merthogy Miklósnak igazán nagy szíve volt.


A monostorapáti általános iskola udvarán: Ynda, Ágotám, Dani

Az orgona bennem olyan hangszerként élt, amely valahogy csak úgy létezik, valamikor a barokk korban megépítették őket, aztán ennyi... Kántorok, orgonaművészek által megszólaltatott hangszeróriásról el sem tudtam képzelni, hogy ezt hús-vér emberek készítik, főleg, hogy a 21. században is élnek olyan mesterek, akik orgonákat alkotnak. Bach, Händel, Telemann, Buxtehude költeményeinek megszólaltatói, ezek a monumentális orgánumok számomra mindig is valami transzcendentális misztériumot hordoztak, s amikor 1970-ben meghallottam az Omega Tékozló fiúk. c. dalának kezdő akkordjait, egy katedrálisban éreztem magam. És ez a misztérium leszállott a földre, egészen közel került hozzám, érinthetővé vált annak az iskolának egyik osztálytermében, melyben az akkori rendezőség helyet adott neki, készítőjükkel együtt.

Ott vált testté, ebben a tanteremben, ebben a vidéki jászolban testesült meg az Orgona, amint Albert Miklós, ez a közénk szublimálódott reneszánsz ember feltárta titkait. Monostorapáti község neve már korábban is hordozott számomra misztériumot, de ezzel a megtestesüléssel transzapátivá vált, amit csak fokozott Nagy László barátom jelenléte, aki Apáti szőlőhegyének oldalába vájt vermében élt már akkor is. Az a transzapáti kilátás, mely a domboldalba cementálódott gyümölcsöséből elénk tárul, pazar élmény, főleg alkonyat táján, amikor a lemenő nap fénye hint vöröslő delejt a tájra: előtérben az apáti halastóval, mögötte Hegyesd hegye csúcsosodik a távolabbi, foghíjas Halápi-hegy elé. Laci arcát el is rejtettem cseresznyefájának lombjai közé, a róla készült szakrális festményemen.


NAGY LÁSZLÓ TRANSZAPÁTI KILÁTÁSA (olaj-fatábla, 20 x 100 cm, Levy festménye)

Hogy miért is kevertem ide Nagy Lászlót? Nem másért, merthogy azon a júliusi héten találkozott vele Miklós, s transzapáti révületünkben köszöntöttük egymást, melynek részese volt Sanyi pap, Hárshegyi Jóska (Apáti polgármestere), valamint Csaba, aki Csillagokat hintett az időszak minden egyes éjszakájára.

Apáti véget ért, mindenki visszaköltözött lakhelyére: Ynda Siófokra, Miklós pedig Győrbe. Köztünk azonban megmaradt egy fél Dunántúlt átívelő barátság, mely barátság több volt, mint egy-egy telefonhívás, email, karácsonyi üdvözlet. A három helyszín: Győr-Siófok-Jánosháza köztünk eggyé forrt, mintha csak egy település, egy város másik utcáiban laktunk volna. Mivel feleséget Jánosházán találtam magamnak, így alakult ki ez a földrajzi háromszög. Hogy az azóta eltelt évek során hányszor láttuk az Ajakregál feliratú, piros mikrobuszt, Miklós mozgó műhelyét, nem tudom, de Siófokon legalább annyiszor, mint Győrben, vagy Jánosházán, de Kislángon, Kaposváron, Vörösberényben, vagy ki tudja még, hol.

Miklós volt az, az önzetlen ember, aki Győrből eljött segíteni költözésünk idején pakolni, szállítani, amikor 2018-ban Siófoki házunkat eladva, Jánosházára telepedtünk - mindezt örömmel, barátságból. 1500 festményemet szállította orgonaépítésre átalakított buszában. Több alkalommal voltam vendége a Bodzás utca 10-ben, ahol egy egész birodalom honolt: lakóháza, orgonakészítő műhelye, melyben nem csak az orgonasípokat szerkesztette, öntötte, állította, hanem a gépeket is maga készítette, amikkel ezeket alkotta. Háza mellett volt egy hatalmas terem, amiben az orgonák összeállítását végezte, s benne különleges orgonák (régiek, korszerűek, javításra szorulók) is helyet kaptak, merthogy Miklós orgonajavítással is foglakkozott. Közben pedig időnként bekapcsolta karaoke masináit, és énekelt magának, vagy épp az időnként összeverbuválódott barátainak, társaságának, de énekelt ott más, többek között Ynda is.

Miklós korunk, Magyarország, Győr Michelangelója volt, vagy talán Leonardója, - nem tudom, de ilyen asszociációkat váltott ki bennem, valahányszor találkoztunk. Talán ezért is kerültünk oly közeli barátságba, hisz a festészet sem állt tőle távol, mert amint kedvelte ő a festészetet, úgy kedveltük mi is a zenét. Nem véletlen, hogy Ynda egyszer csak hozzá költözött. Ő ugyanis meg tudta szólaltatni Miklós orgonáit, ha nem is profi szinten, de világot felfedezni és megismerni akaró fiatal lelke rezdülésein át, akkordokat keresgélő ujjaival szólaltak meg az orgonasípok. A pár napos győri tartózkodás eredménye egy grafika lett: Ynda titokban lerajzolta Miklós édesanyját, melyet eljövetele előtt adott át neki, Miklós nagy csodálkozására és örömére. Aztán művészeti találkozók, kiállítások fémjelezték Miklós és Ynda barátságát, hisz a Mester által ismerte meg Ynda Gábor atyát, aki igazán impozáns kiállítási lehetőséget biztosított lányomnak Győrben, a Káptalandomb egyik épületében, a 2018-as Ars Sacra rendezvény keretében, melyet mindnyájunk örömére Miklós nyitott meg. A 30. életévét alig betöltött, fiatal művésznő Miklósnak is megújuló, fiatalos lendületet adott, s a Mester pedig távoli, gondoskodó odafigyelésével támogatta Ynda művészetét, egészen a 2020-as püspöki portrémegrendeléséig, mely ugyan Gábor atya ajánlásával jött létre, de, ha Miklóst nem ismeri meg Ynda, Gábor sincs számára.


Ynda és Veres András Győri Megyéspüspök, Győrben, a portré átadásakor

A későbbi évek során Ynda megfestette Miklós egyik lányának arcképét, és egy Fuvolaszót, melyen fiának felesége szólaltatja meg ezt a csodásan zengő, fúvós hangszert.


VERONIKA (olaj-farost, 40 x 30 cm, Ynda festménye)


FUVOLASZÓ (olaj-vászon, 40 x 60 cm, Ynda festménye)

2020-ban határozta el Ynda, hogy portréval ajándékozza meg Miklóst. A portré elkészült, december 28-án adtuk át személyesen Miklósnak, otthonában. Az átszellemült, szinte katartikus öröm, mely a képet látva a Mesterből feltört, leírhatatlan volt: öröm és könnyek, köszönet és reveláció.


ALBERT MIKLÓS PORTRÉJA (olaj-vászon, 40 x 30 cm, 2020.  Ynda festménye)

Hazajöttünk.

Pár nap múlva feleségem látja a facebookon, hogy Miklós elment, örökre elment...

Nem tudtam mást mondani: odament, ahol az égi orgonistáknak szükségük van újabb orgonákra, végtelen idők óta szóló muzsikák által elhasználódott orgonák feltámasztására, mert Miklós nélkül a Menny bizonyosan szegényebb, csendesebb lenne, az Orgonák Organikus Orgánumának magasztos hangzása nélkül.

Ynda kicsit sírt, és eszébe jutott, amit Miklós portréjának hátoldalára írt:

„A háttérben az
arany orgonasípok
mint glória, jelennek meg,
kisugározva azt az apostoli
küldetést, amit a teremtő Isten
Miklós munkáján keresztül oly
magasztosan elvégez"


A festmény Albert Miklós ravatalán

Az itt maradt, Miklós itt hagyott értékei: a műhely, az orgonák, az elkezdett-félbemaradt munkák vajon hogyan tovább...? Mikor...? Meddig...? Hová...?

Új hozzászólás