Hányás, rosszullét és szirénázó mentőautók – így reagáltak a nézők az Arany Pálma-díjas transzgender filmre

2021.07.18. - 13:30 | MTI / hirado.hu - Címlapfotó: Facebook

Hányás, rosszullét és szirénázó mentőautók – így reagáltak a nézők az Arany Pálma-díjas transzgender filmre

Több ember rosszul lett a cannes-i filmfesztiválon, miután levetítették az idei Arany Pálma-díjjal jutalmazott transzgender pszichothrillert, a Titánt. Sok nézőhöz még a mentőt is ki kellett hívni.

A Titán című francia pszichológiai thrillernek, Julia Ducournau rendezésének ítélte az Arany Pálmát a 74. cannes-i fesztivál zsűrije.

Több tucat néző hagyta ott a Titán című francia horrorfilmszerűség cannes-i díszbemutatóját, részint nem bírták a vásznon látható gusztustalan jeleneteket, részben pedig zavarta őket, hogy többen nem mentek ki, viszont a jelenlétükben rosszul lettek. Volt, aki hányt is - olvasható az Origo cikkében.

A közönség reakciója a filmre egyáltalán nem meglepő. Összevarrt és szétvágott bőrök, agresszív leszbikus jelenetek, betegesen kigyúrt, 62 éves filmsztár, és töménytelen erőszak. Az egyik jelenetben egy nő saját magán hajt végre abortuszt - így foglalta össze az alkotás tartalmát a lap.

 

Amikor a díszelőadásról kijövő nézőket a BFM TV kérdezgette, egyikük így válaszolt:

Film? Milyen film? Nem láttam filmet. Hányni volt kedvem, máskor aludni, mert dögunalom, vagy nem odanézni, mert olyan undorító.

Volt olyan is aki, azt mondta, hogy csak azoknak volt megbotránkoztató a film, akik nem ismerték Julia Ducournau eddigi munkásságát. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy, a francia rendezőnőnek ez volt a második filmje, így sokaknak nem volt ideje megismerni a gore (erőszakos vérontás) műfaj sajátos elemeit.

Az AFP értesülése szerint 20 embert kellett ellátni a mentőknek, akik annyira rosszul érezték magukat a bemutató után, hogy többen közülük hánytak is.

A Le Figaro szerint a fikció valóság lett a vetítőteremben. A kritikus a cikkét így kezdi: ájulások, hányások, idegroham, idő előtti távozások. Úgy fogalmaz: maga a vetítés alakult át horrorrá a nézőtéren.

Az Origo beszámolója szerint a baloldali Le Monde francia lap átszellemült elragadtatással írt a Titánról, igaz, műfaji megjelölésül a transzgender szót használta. „Így már érthető, miért tetszett nekik. Nagy betűkkel ezt írták: Ne hagyja ki!" - olvasható a cikkben.

Julia Ducournau a második női rendező a fesztivál történetében, aki átveheti az Arany Pálmát, 28 évvel az ausztrál Jane Campion után. A 37 éves rendezőnő a versenyprogram legfiatalabb rendezője, a Titán pedig a 24 alkotás közül a legradikálisabb film.

A díj átvételekor Ducournau köszönetet mondott a zsűrinek azért, hogy „hagyta beengedni a szörnyeket".

Julia Ducournau francia rendező (balról a második), miután átvette a fesztivál fődíját, az Arany Pálmát a 74. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál záróünnepségén. Balról Sharon Stone amerikai, Vincent Lindon, Agathe Rousselle francia színész, valamint Spike Lee amerikai rendező, színész, producer, a zsűri elnöke (Fotó: MTI)

A főszereplő a korábban éppen Cannes-ban legjobb alakítás díját kapó, tagadhatatlanul nagyszerű színész, Vincent Lindon. A 62 éves sztár bodybuilderré gyúrta magát a film kedvéért. Vincent Lindon a járvány idején került botrányba, mert kiderült róla, hogy voltaképpen vírustagadó.

A nagytőkés, milliárdos családból származó, de magát harcos baloldalinak valló színész két-három évente főszerepet vállal egy-egy (gyakorlatilag) kommunista propagandafilmben, elég utalni a Sztrájk a gyárban, (a célzatossága ellenére művészileg értékes) a Mennyit ér egy ember, a jóval kevésbé sikerült Káosz vagy éppen az illegális bevándorlást támogató Welcome című filmekre.

A Titán ősztől látható a magyar mozikban.

A zsűri a második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat megosztva ítélte oda egy iráni és egy finn filmnek.

Az iráni Egy hős az Oscar-díjas Nader és Simin - Egy elválás története című film rendezőjének, Aszgar Farhadinak újabb alkotása ismételten olyan morális kérdéseke feszeget (hiúság, lelkifurdalás, becsület), amelyek lehetetlenné teszik a boldogságot és az előrejutást az iráni társadalomban.

A finn alkotás egy fiatal rendezőnek, Juho Kuosmanennek egy oroszországi vonatozásról szóló Hatos kupé című filmje.

A legjobb rendezés díját az Annette című angol nyelvű zenés film francia rendezőjének, Leos Carax-nak ítélte a zsűri. A giccsességet művészi eszközként vállaló musicalfilm, az amerikai Sparks art-pop duó ötlete alapján készült Annette, az Oscar-díjas Marion Cotillard-ral és Adam Driverrel a főszerepben. A filmet ősztől vetítik Magyarországon a Mozinet forgalmazásában.

A legjobb forgatókönyv díját Hamagucsi Rjuszuke japán rendező Drive My Car című alkotása kapta, amely Murakami Haruki bestseller szerző Férfiak nők nélkül című novelláskötetének egyik története alapján készült. A háromórás alkotás egy színházi rendező és egy fiatal lány találkozása, akiknek a múltjukkal kell szembesülniük.

A japán film kapta meg egyébként a legjobb film díját a nemzetközi filmkritikusok szövetségétől, a FIPRESCI-től.

A zsűri díját megosztva, formájában két nagyon radikális film kapta: Nadav Lapid izraeli rendező újabb vádirata hazája kormánypolitikája ellen (Ahed térde), és az Arany Pálmát már 2010-ben elnyerő Apicsatpong Viraszethakul thaiföldi rendező Kambodzsában angolul forgatott, Memoria című szürreális alkotása Tilda Swintonnal és Jeanne Balibarral a főszerepben.

A legjobb férfi alakítás díjat Caleb Landry Jones érdemelte ki Justin Kurzel Nitram című filmjében nyújtott alakításáért, amely a 35 áldozatot követelő, 1996-ban Port Arthurban elkövetett lövöldözés történetét dolgozza fel, a tömeggyilkos személyiségre koncentrálva.

Renate Reinsve norvég színésznő kapta a legjobb női alakítás díját Joachim Trier A világ legrosszabb embere című filmjében nyújtott alakításáért, amely egy okos és szép, de magát folyamatosan megkérdőjelező mai harmincas lány magára találásának folyamatát és szerelmi életét mutatja be 12 fejezetben. A könnyed hangvételű filmet ősszel mutatják be a magyar mozikban a Mozinet forgalmazásában.

A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát Yi Tang hongkongi rendező A világ minden hollója kisfilmje kapta, a brazil Jasmin Tenucci Augusztusi ég című rövidfilmje pedig elismerő oklevelet kapott.

A fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott elsőfilmek közül a legjobbnak járó Arany Kamera-díjat Antoneta Alamat Kusijanovic horvát rendezőnő Murina filmje kapta, amelyet a Rendező kéthete elnevezésű válogatásban mutattak be.

Életművének elismeréséül Marco Bellocchio olasz rendező tiszteletbeli Arany Pálma-díjban részesült, amelyet kollégájától, Paolo Sorrentinótól vehetett át.

Új hozzászólás