Kerekdombi komolyzene klasszikustól kortársig

Képgaléria megtekintése2022.09.19. - 00:30 | Leila - Fotók: Büki László

Kerekdombi komolyzene klasszikustól kortársig

Az idei Kerekdomb Fesztivál kellemes kuriózuma volt az evangélikus templom komolyzenei programsora, ahova nemcsak a zenei élmény miatt, hanem az eső elől is sokan betértek - lélek- és testmelegítőként. Nekik ugyan kicsit testidegen volt a tapsrend, de egy fesztiválon mindez "bocsánatos bűn". Itt a zenei élmény, a zenészek csodálatos játéka egyfajta ajándék, ami szól mindenkinek, ahogy az Isten Házában is az ige hívőnek és hitetlennek. Kerekdombi komolyzenei kalandozásunk három koncert körül.

HIRDETÉS

2022-ben a komolyzenei koncerteknek a tállyai evangélikus templom adott helyet. A templomot 1790-ben szentelték fel és 1802-ben itt keresztelték meg Kossuth Lajost. 2021-ben felújították, a fesztiválon pedig - mások mellett -  a Quattro per Tutti Saxophone Quartet, a Miskolci Szimfonikus Zenekar és Berecz Mihály adott lélekemelő hangversenyt a Kerekdomb Fesztivál részeként.

Quattro per Tutti Saxophone Quartet műsora Samuel Barber Adagio op. 11 . (arr.: Johan van der Linden) darabjával kezdődött, amely az amerikai zeneszerző leggyakrabban játszott, eredetileg vonósokra írt műve, több elnök temetésén is felcsendültek dallamai. Ezután Johann Sebastian Bach Contrapunctus művét mutatták be. Sokan ezt a művet tekintik Bach életpályája beteljesedésének, illetve a kontrapunktikus szerkesztés csúcspontjának. A zeneműveket Mészáros Zsófia, a szaxofonnégyes hölgytagja konferálta fel, felvezetést adva a zeneszerzőkről és a darabokról.

Ezután Ruud van Eeten, a Hágai Királyi Zenekar karmesterének Punctus Einz című egytételes darabja hangzott el, amelyet a zeneszerző kimondottan szaxofonnégyes számára írt. A zenemű a modern mainstreamhez tartozik, napjainkban minden szaxofonnégyes számára kötelező darab. A műsor végén tangó ütemei csendültek fel Graham Lynch: The Pale dancer című művében, majd az estet a népszerű amerikai kortárs zeneszerző, Philip Glass: Concerto - 1,4 tétele zárta. Ráadásként igazi örömzene járta be a templom terét: Astor Piazzolla Libertangója zárta az egyórás koncertet.

A szaxofonnégyes tagjai: Szánkár Gergő szopránszaxofon, Susovich Szilárd altszaxofon, Katona Szilárd Előd tenorszaxofon, Mészáros Zsófia baritonszaxofon. Nevük - Quattro per Tutti - jelentése: „négy mindenkiért", személyes hitvallásuk ugyanis, hogy népszerűsítsék Magyarországon a szaxofonra írt zeneműveket.

Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenyén Karl Jenkins Stabat Mater című műve hangzott el Faragó Sándor vezényletével. A miskolci szimfonikusok mellett közreműködött a kisvárdai Arcadelt Kórus (kórusvezető: Faragó Sándor).

A Stabat Matert Karl Jenkins 2008-ban komponálta kórusra és zenekarra. A mű a 13. századi Stabat Mater imán alapul. Jenkins korábbi munkáihoz hasonlóan itt is megtalálható a hagyományos nyugati zene (zenekar és kórus), valamint etnikai hangszerek és ének, ezúttal a Közel-Keletre összpontosítva. Az örmény fafúvós hangszer, a duduk hozzáadásával a keleti hangulatot fokozta a szerző, aminek mély, dupla nádas hangzása gazdagabb, rezonánsabb dimenziót adott a műnek.

A Stabat Mater Mária szenvedésére összpontosít, de a szöveg legtöbb adaptációjával ellentétben Jenkins a latinon és az angol anyanyelvén kívül görög, arámi és héber nyelveket is használ. A mű tizenkét tételre tagolódik, amelyek közül hat az eredeti verstől eltérő szöveget használ.

Az evangélikus templom kiváló helyszíne volt a koncertnek, mind témáját, mind hangzását tekintve. A zenekar és a kórus felemelő produkcióját vastapssal jutalmazta a közönség.

A programfüzetben érdeklődve olvastuk, hogy Berecz Mihály zongoraművész, a Cziffra Fesztivál Tehetség-díjasa is fellép az evangélikus templomban.

Minden vele való találkozás nagyszerű érzéssel tölt el bennünket, hiszen valljuk mi is, mint több zenekritikus: stílusa kifinomult, játéka kottahű, ugyanakkor felszabadult és energikus. Vashegyi György karmester egy interjúban így fogalmazott: „Berecz Mihály nemzeti kincs, hozzá fogható tehetséget, azt hiszem, nem láttam még".

A zongoraművész repertoárja rendkívül széles: Bachtól kezdve kortárs zeneszerzők műveiig terjed. Szombaton hazafias-magyaros koncertet adott, a műsoron szerepelt: Kodály: Marosszéki táncok, Bartók: Három burleszk, Bartók: Ostinato, Hat tánc bolgár ritmusban (Mikrokozmosz V-VI), Bartók: Három etűd (op. 18), Liszt: 12. Magyar Rapszódia, Bartók: Improvizációk (op. 20)

Berecz Mihály tolmácsolásában a magyar zeneszerzők művei kiemelkedő minőségben szólaltak meg, a közönség pedig részese volt a nagy zongoraművész elődök - Cziffra György, Kocsis Zoltán és a többiek - hagyatékának méltó megőrzésének.


A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás