Robbanó atmoszféra – Bombák földjén (filmkritika)

2010.05.30. - 11:00 | Boros Ferenc

Robbanó atmoszféra – Bombák földjén (filmkritika)

873 hatástalanított bomba, adrenalinnal túladagolt emberi test, elveszett lélek, és egyetlen szabály: nem szabad meghalnod! Kathryn Bigelow 6 Oscar-díjas filmje nem kisebb feladatra vállalkozik, mint hogy folytassa a "nagy amerikai háborús filmek" társadalomkritikával fűszerezett hagyományát, ezúttal a helyszínt áttéve a jelenlegi harcállásokra,vagyis Vietnamból Irakba.

HIRDETÉS

„A háború először a remény, hogy utána jobb lesz;
aztán az elvárás, hogy a másiknak rosszabb lesz;
aztán az elégedettség, hogy tényleg nem lett jobb neki;
s végül a meglepődés, hogy mindenkinek rosszabb lett."

Nézőként már az első pillanattól beszippant az események atmoszférája, Dogma-stílusú kézikamerás zaklatott felvételek, rohangáló egymást fedező katonák, élesített bombák, figyelő tekintetek, távvezérlők, és a visszafojtott néma csend. A bevezető bombafoszlányok után az A „békefenntartó" alakulat új tűzszerészt kap, William James (Jeremy Renner) őrnagy személyében, aki lazasággal, vakmerőséggel, szabályokat áthágva incselkedik a halállal, veszélybe sodorva ezzel társai életét, akiknek 38 napjuk van hátra a váltásig.

Három különböző személyiség, akik belső konfliktusaik ellenére próbálnak összetartani, hisz csakis egymásra vannak utalva. Az osztag naponta bombákat hatástalanít a háborús övezet kellős közepén. Jelenjük minden pillanata ajándék számukra, hisz egy vakmerő hiba, egy rosszul elvágott zsinór, egy figyelmetlenség, és az életükkel fizetnek. Számukra Bagdadban mindenki potenciális ellenség. A háború okozta mély gyógyíthatatlan seb pedig ott tátong mindegyikőjükbe. Lehetnek katonák, civilek, akik vagy testileg, vagy lelkileg de belerokkannak a háború borzalmaiba. Nincsenek személyes hátterek, nem tudjuk ki honnan jött, de ahogy belevetődnek Bagdad mocskos lerombolt utcáiba, viselkedésük, és tetteik elmondják nekünk, hogy kik is ezek az emberek, és milyen irányba szeretnének tartani. Ők is tudják, hogy a múlt lényegtelen, a jelenre kell megfeszülten koncentrálni, hogy az elképzelt kis jövő megvalósuljon.

A harc szenvedélye halálos függőséghez vezethet, mert a háború drog. Több feszültségponttal telített epizód pörög a szemünk előtt, a bevetéstől (belövéstől), az adrenalin szint növelésen (átélt euforián) át, a társadalomból való kivetettségig. Ez utóbbival a film szerencsére csak pár percig foglalkozik. (Hiszen ebben a témában legjobban sikerült vállalkozást, a dán Susenne Bier rendezésében készült Testvéred feleségét, illetve annak amerikai remake-jet, Tobey Maguire és Jake Gyllenhaal főszereplésével készült Testvéreket nehéz lenne legyőznie.)

A Bombák földjén nem ereszti el a nézőt a gyilkos valóságtól. Minden helyzet egy újabb feszültséggócot eredményez. Szereplőink minden egyes küldetésnél érzik a félre siklott vonat kerekeinek zakatolását az ütközés előtti pillanatokban, de ezek a pillanatok napok, hetek, vagy évek is lehetnek a belül utazók számára. És mi lélegzetvisszafojtva, tág pupillákkal figyelünk, hogy mi fog történni, mert eme film világában, pár klisét kivéve kiszámíthatatlanság uralkodik. A napok fogynak, a döntéshelyzetek pedig egyre csak halmozódnak.

A film atmoszférateremtő mélységét az operatőri munka és a vágás teremti meg. Emberi arcok, szemek, apró rezdülések, lélegzetek kerülnek az előtérben, miközben a háttérben ott az élettelen utca, ház, vagy sivatag tájképe. Robbanásra kész érzelmi töltetet, kapkodó lelki állapotot kifejező vágások, ahol minden egyes mozdulatnak, másodpercnek, döntéshelyzetnek életet-halált befolyásoló jelentősége van. Magába szippant a sivatag homokja, az utca bűze, a por fojtása, a visszafojtott hallgatás, a háttérből felsejlő ima hangjai. Egy jól felépített, társadalomkritikával fűszerezett, adrenalin gócokkal teli akciómozival van dolgunk, mely 6 Oscart (film, rendező, vágás, hang, forgatókönyv, és hangvágás) zsebelt be.

És, hogy a számos díjat megérdemelten kapta-e, azt döntse el mindenki maga, hisz a film szerdáig még megtekinthető a Savaria Filmszínházban. Egy biztos "a háború a legbonyolultabb eszköz arra, hogy ne oldjunk meg semmit."

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

tompi 2010.05.30. - 16:45
Jól összefoglalt kritika. Szerintem érdemes a filmet megnézni a Saváriába! Bár szomorú, hogy mikor a moziban voltam, alig voltunk rajt páran. A főszereplőről pedig még tuti biztos, hogy hallunk a közeljövőben, hisz nagyon jól alakította a lelki sebektől megtépázott bombaszakértőt!
Nyelvi kekec 2010.05.30. - 17:22
És a rajt jól sikerült? Célba is értél? ;)))))
tompi 2010.05.31. - 09:34
:) jó nem tudok se fogalmazni, se írni! Taníts mester!!!
városi vadász 2010.05.31. - 21:38
Bár a film is tükrözte volna ezt a leírást...
vidaotone 2010.06.01. - 01:26
6 pontos darab 10-ből nálam
frenkiy 2010.06.08. - 22:29
Próbáltam éles szemmel nekiülni a filmnek mivel nem egy akció dús story-ra számítottam, de ennek ellenére csak elvéle találkoztam igazán mély dologokkal, a film nem mondható rossznak, de semmikép sem szenzációs. Ami az oscar díjat illeti, az Avatarnal sokkal jobban megérdemli, legalábbis szerintem, de összeségében ez a film a gyenge felhozatalnak köszönhetően tudott nyerni oscart szerintem, voltak már ennél jobb filmek amik oscar nélkül maradtak, de mondom a jelölt filmek közül csak a brigantykat nyerte el a tetszésem ezen kivül.
ui: ha lehet kérni máskor is linkeld be légyszi a filmkritikát... köszi!