Fiat Topolinók menni Sümeg (fotósorozattal)
2024.06.14. - 02:00 | Büki László 'Harlequin'

A vépi Mad-Mex parkolójában kaptuk lencsevégre a Nemzetközi Topolino Találkozó hét svájci rendszámú aprócska autócsodáját, amik a hétvégi sümegi találkozóra tartottak. A kis Fiatok három napon keresztül Sümegről előbb szombaton Tihanyba, onnan Dörgicsére és Vászolyba autóznak, míg vasárnap Keszthelyre tartanak.
Fiat Topolino rövid története
A két világháború között az egész világon megoldást kerestek arra, hogy a szélesebb néptömegek autóhoz juthassanak. Olcsó, kisfogyasztású, könnyen karbantartható és javítható típus volt a cél mindenütt. Olaszországban a FIAT elnöke utasítást adott arra, hogy 5000 líra alatti olcsó kiskocsi tervezése kezdődjön el. Több változat került kidolgozásra, többek között elsőkerék-meghajtású kocsi is, de ezt egy próbaút során történt baleset miatt az elnök elvetette.
A gyár vezetése egy fiatal mérnökre, Dante Giacosára bízta a konstrukció kidolgozását, tervezését. Giacosa a nagykocsik kicsinyített mását tervezte meg, egyszerűsített megoldásokkal. Kicsi motort rakott a kocsiba 570 cm3 hengerűrtartalommal, mely 13LE teljesítményt adott le 4000 fordulatszámon, oldaltszelepelt 4 hengeres vízhűtéses kivitelben. A sebességváltót kicsire tervezte, 4 sebességgel, melyből a 3-4 fokozat szinkronizálva volt. A kocsiszekrény fémből készült. A kocsi 85 km/óra végsebességgel és 6 liter fogyasztással lényegében a kor nagykocsijainak teljesítményét tudta. Extraként lehetett rendelni virágvázát, karos irányjelzőt, ablakfűtést, utasülés előtti ablaktörlőt.( A dinamó teljesítménye 75W volt!)
A kétszemélyes kocsinak hatalmas sikere volt az 1936-os kiállításokon, és beindult a sorozatgyártás is 1936 júniusában. Több országban gyártották rövidesen, Franciaországban Simca Cinq, Németországban NSU/FIAT 500, Lengyelországban Polski FIAT 500, Angliában az alaptípus után kifejlesztették a 4 személyes változatot is 500 Four Seater Saloon néven. Ausztiában Steier-FIAT néven gyártották, de Hollandiában is szereltek össze belőle.
Az eredeti olasz kocsi hivatalosan FIAT 500 nevet viselte. A hajlított orr, a két nagy lámpa a sárvédőn adta a népiesen egérke megnevezést, a Topolinót. A különféle gyártásoknál meg kell említeni az NSU/FIAT modelleknél a sport változatokat. Ezek készültek Weinsberg vagy Gläser közreműködéssel. A Spider-Sport -melyből Németországon kívül csak Magyarországra szállítottak- mai napig a találkozók csillaga. Összesen 300db készült ebből a Sport Cabrioletből.
A Topolinok összesen mintegy 600.000 példányban készültek a licencekkel együtt. A nyugati országokban Topolino Clubok tartják fenn a típus életben maradását. Svájcban 3 Topolino Club, Németországban 1 nagy országos, Olaszországban szinte városonként 1, Hollandiában és Belgiumban is van club. Egy jubileumi nemzetközi találkozón Torinóban 300 db Topolino sorakozik a Főtéren.
Magyarországon az ötvenes évek elején orvosok, állatorvosok közlekedtek a típussal, mert a háború előtt nálunk is forgalmazták az 500 A típust. Még a hatvanas évek közepén is közlekedtek, pl Szolnokon 6 db napi rendszerességgel.
Új hozzászólás