Mennyei csilingelések és pokoli zörejek - Quimby Teátrum a Művészetek Palotájában
2011.01.02. - 17:40 | Láng Dávid - Fotók: Berta István
"Míg a népek mennek kifelé, számoljuk meg mennyi volt a lé" - december 30-án a Quimby lépett a Művészetek Palotájának színpadára. A Teátrum egy úgymond „nézőművészeti" előadás, ahol a közönségnek ugyanakkora szerepe van, mint maguknak a fellépőknek. A zenekar a sokszor expresszionista szövegekből így eljutott a színházig, s ha már „ott volt", kivesézte a 20-as, 30-as éveket.
A 8 óra után néhány perccel felhangzó pszichedellikus intró hű maradt a „mennyei csilingeléseket és pokoli zörejeket" ígérő beharangozóhoz - ahogy azt a zenekar nagy előképének tekinthető Tom Waits-től is megszokhattuk. Ami pedig a játszott dalokat illeti: a teátrum-koncertek nagy előnye a normál Quimby-bulikkal szemben, hogy olyan szerzemények is szerepelnek a repertoárban, amelyeket rendes körülmények között vagy egyáltalán soha, vagy már jó ideje nem tűznek műsorra. Elhangzott többek között az Aranykor, a Csillagbölcsi, a Mari és az Fm 66.6 című szám, illetve még az egyik korai angol lemezükről (Jerrycan Dance) is elővettek egy dalt. Az új albumról pedig az előzetes ígéretnek megfelelően öt szerzemény került terítékre - ezek közül a Cukrot öntök és a Lepedőország különösen illett a koncepció keretei közé.
A teátrum-előadások további jellemzője az is, hogy a zenén túl egyéb szórakoztató elemek is szerepelnek a programban. A komikusi szerepkört főleg Livius és - a Faludy Györgyre egyre inkább hasonlító - Kárpáti Dódi vállalta magára, akik a Hacsek-Sajó páros nyomdokain (ezúttal mint Joszif und der Hund) adtak elő kétszemélyes jeleneteket, a közönség nagy derültségére. Itt jött ki egyébként legjobban a hely akusztikája, ugyanis ezeket a párbeszédeket mikrofon nélkül is tökéletesen lehetett hallani az egész teremben.
A többi monológnál viszont - például mikor Tibi az egyik szám után azzal fordult Liviushoz, hogy „Livikém, emlékszel még a régi úttörőtáborok hangulatára?" - szerintem túlzottan érződött a megrendezettség. Ráadásul egy ponton a zenekar bele is fojtotta a trubadúrrá átlényegült Tibibe a szót: mialatt épp egy régi dalt elevenített fel gitárjával, a többiek egyszerűen elkezdték a következő számot. Sokkal inkább átjöttek a spontán összekötő szövegek, mint például a Most múlik pontosan után: „Kicsit feszélyez, hogy ezt a számot már mindenki jobban énekli nálam...", vagy mikor az egyik dalt követően túl hamar abbamaradt a taps: „Ki akartam fújni az orrom, de dramaturgiailag nem fért bele az előadásba - a Tisztelt Közönség nem hagyott rá elég időt. Esetleg ha kérhetném..."
Az est vége felé egy akusztikus blokkra is sor került: a tagok mind előre jöttek, öten közülük székre ülve, Livius pedig előttük a földön egy Tibi szerint „a nagypapája laptopjára" emlékeztető hangszerrel - talán xilofon - keltett zajokat. Így játszották a Don Quijote ébredését, illetve a rendes koncerteken ritkán elővett Viharon túl, szélcsenden innen-t. A levonulást követő ráadásban aztán ugyanez a minimál-hangszerelés folytatódott: csak Tibi és Szilárd jöttek vissza, hogy egy kis villanyorgona és gitár kíséretével előadják az új lemez címadó dalát, a Kicsi országot. Ráadásul ennek utolsó versszakában a frontember át is költötte saját szövegét (lásd a bevezetőt), így a koncert a közönség jóízű nevetése által kísérve fejeződött be. Legvégül - a viccet tovább fokozva - a Somewhere over the rainbow taktusaira hagyták el a tagok a színpadot.
Összességében jó produkció volt ez: a zenei rész minden szempontból, és a prózai betétek többsége is pozitív irányba billenti a mérleg nyelvét. Hogy aztán innentől a Quimby december végi koncertje válik-e hagyománnyá a MüPában (az eddigi Kispál-koncertek helyett), azt egyelőre nem tudni. Mindenesetre a Kiscsillag februárban fog fellépni a Nemzeti Hangversenyteremben - ezúttal már önálló műsorral -, így azt talán ki lehet zárni, hogy év végén is őket láthatjuk majd.
Új hozzászólás