Meghalt szerepálmáért Natalie Portman? - Fekete hattyú filmkritika

2011.01.29. - 19:15 | Szücs Anita

Meghalt szerepálmáért Natalie Portman? - Fekete hattyú filmkritika

A Fekete hattyú a csúcsra röpítheti Natalie Portmant és Darren Aronofsky-t. A törékeny, állapotos színésznő január 16-án vehette át az Oscar előszobájaként is emlegetett Golden Globe díjat a legjobb drámai színésznő kategóriában. Az apokaliptikusságot súroló történet a tizenkilencedik századi Hattyúk tava című Csajkovszkij opera-balett modernkori változata.

HIRDETÉS

Az Amerikai Rendezők Céhe (Directors Guild of America, DGA), amelynek ítélete nagy súllyal esik a latba az Oscar-versenyben, nyilvánosságra hozott listája szerint Darren Aronofsky-t jelölték a legjobb játékfilmes rendezőnek. Mindkét művészt (Portman-t és Aronofsky-t) a Fekete hattyúban (Black swan) nyújtott munkájáért ismerték el.

Vajon mi olyan különleges a 2010-ben bemutatott Fekete hattyúban? - tettem fel ezek után a kérdést. A válaszra csak a film megnézéséig kellett várnom, mert Aronofsky legújabb alkotása önmagáért beszélt.

A forgatókönyv nem bonyolult, utalásai egyértelműek. A részletek különössége és a párhuzamos történetmesélés azonban izgalmat, függőben maradt kérdések sorozatát és erőteljes kézszorongatásokat tartogatnak. Az apokaliptikusságot súroló történet a tizenkilencedik századi Hattyúk tava című Csajkovszkij opera-balett modernkori változata. Mivel a világhírű história már több száz éve nézők tömegeit vonzza, az újrafeldolgozás előre programozottan sikerre van ítélve. A klasszikus balett kortárs performansszá alakul párhuzamosan azzal, ahogyan a filmbeli nőcsábász rendező szeretné újradefiniálni a balettban szereplő fehér és fekete hattyút.



A világhírű direktor a hagyományoktól eltérően arra kéri a hattyúkirálynőt táncoló Ninát (Natalie Portman) - aki a szerep megszerzésére tette fel életét -, hogy egy személyben mutassa be a közönségnek a fehér és a fekete hattyút. Ennek megvalósításához Ninának, a tökéletesen tiszta, huszonnyolc évesen is szűzies fehér hattyúnak, teljesen le kell vetkőznie eddigi gátlásait, ki kell nőnie rózsaszín gyermekszobáját, szembe kell szállnia mániás tüneteket mutató anyjával, lelkileg és testileg is át kell változnia. Nina azonban a frigiditásával való küzdelem, illetve az álmáért folytatott maximalista harc során a művészek rettegett hibájába esik: túlzottan is azonosul szerepével, és skizofrénné válik.

A szürrealista mese a premier előadáson csúcsosodik ki, amikor Nina a tudathasadástól elvakultan, az előadás szünetében, beképzelt látomása helyett horrorisztikusan magába szúrja az összetört tükör éles darabját, majd vérző alhassal, mintaszerűen végigtáncolja a megerőltető utolsó felvonást.

A film elejétől érzékeltetett szürrealista részletek - lapockából pelyhedző tollak, összenőtt lábujjak, gyilkos hajlamok - összeállnak, és a tiszta szívű balerina valóban gonosz, öntelt fekete madárrá változik. Majd a koreográfia szerint meghal, mint ahogy egy nyiladozó rózsaszál törik le az első téli hó rettenetes súlya alatt.



Nina hamvaiból táplálkozva kerül a csúcsra az őt alakító, gyönyörű Portman kisasszony, aki teljes átéléssel - a balett alaplépéseit is elsajátítva - karrierje legérettebb előadásával nyűgözi le a nézőket. Játékának hitelességéért saját életéből is meríthetett egy kanállal, hiszen ő is csak egy törékeny kislány volt Hollywoodban, akinek a szerep kedvéért kissé meg kellett romlania.

Darren Aronofsky a rendező, aki a háta mögött tudhat már több nagysikerű filmet is - Rekviem egy álomért, A forrás, A pankrátor - legújabb filmjében sem szűkölködött a szürrealista megoldásokban.

A teljes cikk itt olvasható!

A film magyar feliratos előzetese itt megtekinthető!

 

A visszahúzódó, anyja árnyékában élő ballerina Nina (Natalie Portman) elnyeri a Hattyúk tava előadás címszerepét. A művészeti vezető Leroy (Vincent Cassel) tökéletesnek titulálja a lányt a szerepre, azonban kétségei vannak a lány képességeit illetően a fekete hattyú megformálásában.

Mindkét szerep más egyéniséget igényel, azonban mindkét szerepet ugyanazon táncosnak kell előadnia. Míg a fehér hattyú az ártatlanságot és a kecsességet, a fekete az érzékiséget és csalfaságot hívatott megtestesíteni. Leroy úgy véli, egy másik balett-táncos lány, a könnyed és laza Lily (Mila Kunis) jobban képes megformálni a hattyú fekete énjét. A két balerina irigységgel meghintett barátsága, Nina ragaszkodása a szerephez, a testsanyargató, éjszakába nyúló gyakorlások és a tökéletességre való megrögzött törekvés egyre inkább megnyitja a balerina sötét énjét, mely úgy tűnik, felőrli a lányt. (mozinezo.hu)

 

Oscar jelölések:

A legjobb film
A legjobb rendező - Darren Aronofsky
A legjobb vágás - Andrew Weisblum
A legjobb női főszereplő - Natalie Portman
A legjobb operatőr - Matthew Libatique 

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

megint 2011.01.30. - 11:16
*** cenzúrázott tartalom ***
Széles Gábor 2012.01.14. - 22:00
Mióta csak hallottam róla, és olvastam a róla készült különféle kritikákat és tartalmi összefoglalókat, meg akartam nézni ezt a filmet! Ez a cikk egyenesen rátett még egy lapáttal minderre és csak még tovább erősítette bennem az érzést, hogy ezt a filmet meg kell néznem...
Köszi a cikkélményt, Anita!
Sandy 2014.12.20. - 22:03
cikkem a filmről :)
http://lexi.hu/szorakozas-film/20141125_filmajanlo__fekete_hattyu.aspx
Kunsági Stefánia 2015.05.21. - 14:52
A film végig feszültséggel volt teli. Mindig vártam, hogy mikor következik be a tragédia.Lebilincselő film volt az elejétől a végéig. Zseniális volt Natalie Portman játéka. Egyáltalán nem tűnt fel, hogy nem hivatásos balerina. A rendező és a többi szereplő is remek volt.