Viccnek indult, világsláger lett
2018.09.06. - 00:25 | vaskarika.hu

Azt gondolnánk, hogy a legnagyobb sikerszámok jól kitalált dallam, a szavak gondos mérlegelése, a refrének pontos kitalálása és hasonló verejtékes meló eredményeként lesznek népszerűek. Pedig nem. Viccnek is rossz – gondolták a szerzők, amikor megírták ezeket a számokat. Aztán berobbantak velük.
Legtöbbször a véletlenen múlik, hogy miből lesz a cserebogár, vagyis a szupersláger. Az alábbi néhány példából is látható, mennyire esetleges, hogy valamiből világsiker lesz vagy sem.
Beastie Boys: (You Gotta) Fight for Your Right (To Party)
Az 1986-os, Licenced to Ill című bemutatkozó lemezen található szám híressé tette a Beastie Boys-t, és mindenki láthatta, hogy ők a folyton bulizó, keményfejű hardrocker rosszfiúk - csakhogy ők éppen ennek az ellentéte voltak.
A Beastie Boys valójában utálta az egész rock-szcénát, mert úgy gondolták, hogy tele van nagypofájú macsó barmokkal. Ez a szám egy paródia kívánt lenni, de a kemény dobok meg a gitárzúzás egy csapásra híressé tette a rockerek körében, és a srácok egy napon arra ébredtek, hogy rajongótáboruk éppen azokból áll, akiket megpróbáltak kinevetni.
Bár ennek a dalnak köszönhetik a világhírt, Beastie Boys-ék különös megoldást választottak: nyilvánosan elítélték a saját számukat, és 1987 után soha nem játszották élőben.
Nirvana: Smells Like Teen Spirit
Amikor 1991 nyarán megjelent a Smells Like Teen Spirit, zenei szempontból egy csapásra véget értek a '80-as évek. Ez a szám megváltoztatta a kor zenéhez és világhoz való hozzáállását.
Kevesen tudják, milyen komolytalan dologból született: amikor Kurt Cobain egy napon belépett a szobájába, egyik barátja, Kathleen Hanna éppen ezt a szöveget írta fel a falra festékszóró spray-vel: „Kurt Smells Like Teen Spirit".
A Nirvana frontembere úgy gondolta, ez egy baromi jó forradalmi szlogen, és dalt kell írni belőle. Nem tudta, hogy a Teen Spirit egy női dezodor, amit akkori barátnője, Tobi Vail használt, így rá is átragadt az illata. Kathleen falfirkájában nem volt semmi költői, hanem egyszerűen kinevette Kurtöt.
Amikor hónapokkal a Smells Like Teen Spirit sikeressé válása után megtudta, miről is szólt az a felirat, egy interjúban azt mondta, nem érdekli az egész dezodor-ügy, mert ez a szám különben is egy vicc: a Pixies stílusában próbált dalt írni, és feldolgozta benne a Boston More Than a Feeling című számának gitárriffjét.
Stealers Wheel: Stuck in the Middle With You
Aki látta a Kutyaszorítóban című Tarantino-filmet, ismeri ezt a számot, hiszen az egyik legemlékezetesebb, legdurvább jelenetben csendül fel. Aki nem ismeri, első hallásra azt gondolhatja, hogy ez egy Bob Dylan-szerzemény.
Nem téved sokat, ugyanis éppen ez volt a cél. A Stealers Wheel éppen Bob Dylant akarta kikarikírozni, így a hangzásbeli hasonlóság, úgymint gombóc-van-a-számban-és-mindent-unok énekstílus meg a tökegyszerű gitárjáték, mind szándékos, és utánzás-kinevetés céljából született.
„Clowns to the left of me, Jokers to the right" - mondja a szöveg; Dylan nevezte mindig bohócoknak (clowns, jokers) a tömegeket. 1973-ban ez a paródia - persze nem paródiaként, hanem önmagáért - hatodik helyezést ért el a Billboard-listán, és több mint 1 millió példányban fogyott el.
Guns N' Roses: Sweet Child O' Mine
A Total Guitar magazin olvasói minden idők legjobb gitárrifjének választották azt, amivel a Sweet Child O' Mine indul.
A szóban forgó tárirárá-rirá-rirá riff eredetileg nem zeneszámhoz íródott. Nem íródott semmihez, Slash egyszerűen csak a húrkihagyás-technikát gyakorolta a stúdióban, és ezt játszotta ujjgyakorlatként. Ám a gyerekes dallamot meghallotta Axl a fürdőszobából, előrohant, és azt mondta, hogy ebből zeneszám lesz. Ne vicceljünk - röhögött Slash és Izzy. De Axl nem viccelt, szó szerint öt perc alatt kész is volt a dal.
Eredetileg három versszakból állt, de a producer Mike Clink kihúzatta a harmadikat, mert túl hosszúnak találta a számot. Azt mondta a srácoknak, hogy harmadik szakasz helyett kell egy drámai váltás. Ennek köszönhetjük azt a gyilkos őrültjó gitárszólót, amit Slash művel a végén.
De kell valami aprócska szöveg is hozzá - mondta Clink. Senkinek nem volt ötlete, a kreativitás megrekedt, az idő telt, Axl pedig morfondírozni kezdett, hogy akkor most hogyan tovább: „where do we go now". Ez lesz a szöveg! - kiáltott fel a producer, és tényleg ez lett.
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1913 szavazat
Új hozzászólás